Welke vierwielaandrijving is beter – BMW of Mercedes-Benz?

Een auto met vierwielaandrijving of AWD is een auto met een aandrijflijn die alle vier de wielen van vermogen kan voorzien. Mercedes en BMW hebben veel AWD auto’s in hun gamma.

Het Mercedes all-wheel-drive systeem is meestal ingesteld op moeiteloos rijden. Aan de andere kant biedt BMW een sportiever, achterwielaangedreven AWD-systeem, dat gunstig is voor bestuurders die een meer dynamische ervaring willen. Dus, als u een sportief AWD-systeem wilt, kies dan een BMW. Als u een cruiser-achtige ervaring wilt met meer veiligheid, ga dan voor de Mercedes.

Mercedes all-wheel-drive systeem

### AWD introductie
Mercedes introduceerde voor het eerst een AWD systeem in het midden van de jaren 80. Het eerste systeem was elektronisch geregeld met een automatisch inschakelende AWD die voornamelijk de achterwielen aandreef totdat je de differentiëlen blokkeerde, en het AWD systeem werd ingeschakeld.

Het eerste full-time AWD systeem van Mercedes werd geïntroduceerd in 1998 met drie geopende differentiëlen aan de achterzijde, het midden en de voorzijde. Een soortgelijk systeem was te vinden op de eerste Mercedes ML SUV.

Moderne vierwielaandrijving

Sinds 2008 wordt het derde generatie 4MATIC systeem aangeboden als permanent AWD systeem en is effectief bij elke snelheid. Het moderne AWD-systeem draagt de naam 4MATIC, of 4MATIC+ voor sommige AMG-varianten.

De vierde generatie van het 4MATIC-systeem werd in 2016 geïntroduceerd voor de E63 AMG S. Dit systeem is in staat om maximaal 100% van het vermogen naar voren of naar achteren te sturen, afhankelijk van de omstandigheden en de manier waarop je het systeem instelt.

Dit systeem is geavanceerd genoeg om een 2+ ton Mercedes sedan met een druk op de knop in een driftmachine te veranderen. Het kenmerk van de originele Mercedes AWD systemen was vooral cruisen en moeiteloos rijden met een koppelverdeling van 45:55 voor naar achter. Het 4MATIC+ systeem, echter, is op maat gemaakt voor sportief rijden. Let wel, het wordt alleen aangeboden op bepaalde modellen.

  Welk leder gebruikt BMW? Is het echt?

BMW vierwielaandrijving

### Eerste BMW AWD
Het eerste BMW AWD systeem dateert uit 1985 en de E30 325iX die twee differentiëlen bood en een koppelverdeling van 37:63 in het voordeel van de achteras.

Dit AWD systeem werd stopgezet toen de E36 en E39 modellen werden uitgebracht, maar het systeem werd later opnieuw geïntroduceerd voor de 2001 X5 SUV en de E46 3 serie varianten. Dit systeem was een vrij geavanceerd systeem dat gebruik maakte van DSC (Electronic stability control) dat de remmen bediende op een wiel dat doorslipte ten gunste van een betere krachtoverbrenging.

xDrive van vandaag

BMW’s AWD systeem heet tegenwoordig xDrive en is sinds 2003 in productie. Dit systeem maakt gebruik van een elektronisch bediend differentieel met koppelingspakket om het koppel optimaal te verdelen tussen de twee assen.

Moderne BMW xDrive systemen bieden een koppelverdeling van 40:60, ten gunste van de achterwielen en zijn in staat om 100% van het vermogen naar achteren te sturen, afhankelijk van de omstandigheden. Dit betekent dat het BMW systeem vooral is afgestemd op sportief rijden om de BMW achterwielaandrijving traditie in stand te houden.

In 2017 introduceerde BMW een systeem dat vergelijkbaar is met de 4MATIC+, genaamd M xDrive, dat ook de mogelijkheid bood om de vooras te ontkoppelen in een poging om een pure achterwielaangedreven BMW M5 te maken. Over het geheel genomen is BMW’s AWD systeem meer toegesneden op sportief rijden, en gaat het Mercedes meer om de moeiteloosheid van het reizen.

  Welke auto is beter dan een Mercedes-Benz?

Audi Quattro

Het zou geen showdown van Duitse AWD-systemen zijn zonder de pionier van de technologie te noemen. Het eerste AWD systeem aangeboden door Audi werd geïntroduceerd in 1980 voor de rally en weg auto genaamd Audi Quattro die het Rally car kampioenschap domineerde.

Audi bood deze aandrijflijn ook aan voor de Audi Quattro voor de weg en later werd dit systeem een van de belangrijkste redenen waarom een klant een Audi zou verkiezen boven een BMW of een Mercedes. Moderne Quattro-systemen zijn meestal afgestemd op maximale tractie.

Deze systemen bieden een 50:50 koppelverdeling tussen de twee assen en het systeem is in staat om 70% van het koppel naar de voorwielen te sturen, of 85 naar de achterwielen, afhankelijk van de omstandigheden. Het systeem is ook volledig geautomatiseerd, zoals de BMW en de Mercedes.

Het belangrijkste verschil tussen de drie is dat Audi er het meest op gebrand is om een zekere rijervaring te bieden, met tractie als prioriteit nummer één. Tegelijkertijd geeft BMW voorrang aan sportief rijden en Mercedes aan een comfortabele, probleemloze rijervaring.

Vergelijking van AWD-systemen

### xDrive, 4Matic, Quattro: Welk systeem biedt de beste rijervaring in de sneeuw?
In de sneeuw is een AWD-systeem net zo belangrijk als een goede set banden, en deze 3 bieden uitzonderlijke rijeigenschappen in de sneeuw, mits uitgerust met de juiste banden.

  Welke Mercedes modellen zijn coupes?

Zoals eerder vermeld, is tractie de belangrijkste prioriteit voor Audi, en daarom lijkt Quattro de beste optie in de sneeuw. Maar alle drie de auto’s bieden uitstekende rijeigenschappen in de sneeuw.

xDrive, 4Matic, Quattro: Welk systeem biedt de beste betrouwbaarheid?

Alle drie deze systemen bieden een goede betrouwbaarheid als ze correct worden onderhouden, en dat is het in principe. Alle drie de merken hebben een lange geschiedenis in het maken van permanente AWD-systemen en er zijn geen bijzonderheden over een van hen die meer problemen veroorzaken dan de anderen.

Als u de tijd neemt om de verschillen in betrouwbaarheid tussen deze drie te onderzoeken, zult u nauwelijks noemenswaardige verschillen opmerken. We kunnen dus gerust stellen dat ze in het betrouwbaarheidssegment redelijk gelijkwaardig zijn.

Moet ik kiezen voor een AWD-systeem of een auto met voor- of achterwielaandrijving?

U moet voor een AWD-systeem kiezen als u een veiliger rijervaring wilt, meer grip en een auto met meer capaciteiten. Een achterwielaandrijving wordt meestal geassocieerd met prestatiegericht rijden, maar schiet op het gebied van veiligheid behoorlijk tekort.

Een AWD-systeem dat het vermogen ten gunste van het achterwiel kan verdelen, zoals het systeem dat in BMW’s wordt aangeboden, is echter het beste van twee werelden.

Op dit moment worden voorwielaangedreven aandrijflijnen vooral door Audi aangeboden, maar Mercedes en BMW zullen hun aanbod van voorwielaandrijving in de loop der tijd uitbreiden. Voorwielaangedreven auto’s zijn niet zo onderhoudend om te rijden als hun tegenhangers met achterwielaandrijving, maar ze bieden wel een betere tractie en een lager brandstofverbruik.

James May

James' grote passie is auto's. Hij publiceert inhoud op Cars A2Z sinds de site in het voorjaar van 2021 werd gelanceerd.

Recent Posts