Een vierwielaandrijvingssysteem drijft de hele tijd zowel de achter- als de voorwielen aan om optimale tractie te bieden, afhankelijk van de gekozen rijmodus en de buitenomgeving. Min of meer elk topmerk biedt tegenwoordig AWD in een of andere vorm aan, maar de meeste daarvan zijn voorbehouden aan SUV’s.
Zowel Mercedes als Volkswagen bieden hun AWD-systemen echter aan voor bijna elk beschikbaar model. Mercedes noemt hun systeem 4MATIC dat beschikbaar is voor elke auto die zij aanbieden, terwijl Volkswagen hun systeem 4MOTION noemt dat beschikbaar is voor de meeste van hun modellen.
Mercedes begon met het aanbieden van het 4MATIC systeem in 1987 en de eerste iteraties van dit systeem waren zeer onbetrouwbaar omdat ze ongelooflijk complex waren. VW begon ook met het aanbieden van het 4MOTION systeem in de jaren 80, maar het systeem was beperkt tot slechts een paar premium modellen en was niet zo geavanceerd.
Tegenwoordig zijn beide systemen een stuk beter, maar het 4MATIC systeem is een stuk geavanceerder. Mercedes biedt ook het 4MATIC+ systeem aan, waarmee je de vooras kan ontkoppelen en de auto enkel RWD kan maken, iets wat VW niet aanbiedt.
Mercedes 4MATIC – Voor-en nadelen
Het Mercedes 4MATIC systeem is een van de meest geavanceerde AWD systemen die momenteel op de markt beschikbaar zijn omdat het gebruik maakt van een ongelooflijk complex ontwerp dat tegenwoordig een stuk betrouwbaarder is dan het ooit was. Het belangrijkste voordeel dat het 4MATIC systeem biedt is de systeemgewijze integratie die alle aspecten van de aandrijving beïnvloedt.
Het 4MATIC-systeem is een intelligent vierwielaandrijvingssysteem dat gebruik maakt van een groot aantal verschillende sensoren op elk afzonderlijk wiel, wat betekent dat het systeem de auto aan het rollen kan houden, zelfs als slechts één enkel wiel voldoende tractie biedt.
Het systeem werkt het best wanneer het geïntegreerd is met een soepele versnellingsbak met 7-9 versnellingen, een antiblokkeerremsysteem, een geavanceerd tractiesysteem en ESP. Het grootste voordeel van het 4MATIC-systeem ten opzichte van 4MOTION is het feit dat het ongelooflijk snel kan reageren op verschillende wegomstandigheden, waardoor de auto een stuk veiliger wordt.
De nadelen van het 4MATIC systeem zijn dat het veel geld kost om te repareren als het ooit problemen gaat geven, het verslechtert ook uw brandstofverbruik en maakt de auto zwaarder en kunstmatig aanvoelend. Mercedes biedt echter ook een 4MATIC+ systeem aan dat één van de meest geavanceerde AWD systemen op de markt is.
Volkswagen 4MOTION – Voor- en nadelen
De Volkswagen 4MOTION-technologie omvat een paar verschillende soorten AWD-systemen, afhankelijk van het type auto. Het meest basale systeem heet een Haldex systeem dat gebruik maakt van een koppeling om het vermogen ofwel naar de achterwielen of naar de voorwielen te verplaatsen. Het probleem met dit systeem is dat het een stuk trager reageert en lang niet zo geavanceerd is als 4MATIC.
Sommige VW SUV’s gebruiken een zogenaamd Torsen AWD systeem dat gebruik maakt van een mechanisch differentieel om maximale tractie te bieden in het terrein. Dit is een ouderwets systeem dat meestal wordt gebruikt in SUV’s en andere terreinwagens.
Het 4MOTION-systeem is niet zo geavanceerd als het systeem dat tegenwoordig in de meeste Mercedes-modellen te vinden is. De verschillen in de praktijk zijn echter niet zo duidelijk. Volkswagen biedt geen speciaal prestatiegericht AWD-systeem aan zoals 4MATIC+, wat betekent dat hun systemen iets minder complex zijn.
De nadelen van het 4MOTION systeem zijn min of meer dezelfde als in het geval van 4MATIC. 4MOTION auto’s zijn duurder, kosten meer om te repareren, zijn niet zo efficiënt, en zijn aanzienlijk zwaarder.
De noodzaak van een AWD-systeem in moderne auto’s
Zoals eerder gezegd, bieden de meeste autofabrikanten tegenwoordig AWD-systemen aan, maar voor de overgrote meerderheid van de klanten is een AWD-systeem gewoon niet nodig. AWD-systemen maken de auto complexer, minder zuinig, zwaarder, en vaak nog onbetrouwbaarder en dus veel duurder om te repareren.
Als u eigenaar bent van een grote SUV dan is het zinvol om te kiezen voor AWD voor zowel de tractie redenen en de doorverkoop waarde. Bezit je echter een VW Golf of een Mercedes Benz A-Klasse en ga je zelden van het asfalt af, dan is een AWD systeem min of meer overbodig.
AWD-systemen kosten af fabriek meestal zo’n $2.000-$3.000, wat betekent dat ze veel meer kosten dan een set fatsoenlijke winterbanden. Soms is het dus zinvol om dat extra geld te besteden aan meer noodzakelijke opties en een set winterbanden.
Het is waar dat een AWD-systeem de doorverkoopwaarde helpt, maar niet zo veel als je zou denken omdat ze in de eerste plaats veel kosten.
FAQ Sectie
Moet ik een Mercedes met 4MATIC-systeem kopen?
Als u een gloednieuwe Mercedes-SUV koopt die u in de meest uiteenlopende omgevingen wilt gebruiken en u het niet erg vindt om 2.000 dollar meer te betalen dan de vraagprijs, moet u de optie 4MATIC aanvinken. Als u echter niet van plan bent om in slechte weersomstandigheden te rijden of als u gewoon een set goede winterbanden hebt, is een AWD-systeem niet nodig.
Als u tweedehands koopt en u vindt een auto met AWD, dan is dat een win-win situatie.
Moet ik een VW met 4MOTION kopen?
Het is min of meer hetzelfde verhaal als bij Mercedes. Het hangt af van de auto die u koopt en waarvoor u hem wilt gebruiken. Een set winterbanden is meestal voldoende, zeker als u geen Amarok, Atlas of Touareg koopt.
Wat is er zo bijzonder aan het Mercedes 4MATIC+ AWD-systeem?
Met het Mercedes 4MATIC+ AWD-systeem en het BMW xDrive M-systeem kunt u de vooras volledig ontkoppelen en de auto RWD maken wanneer u wat ouderwets RWD-plezier wilt hebben. Beide systemen bieden speciale driftmodi, wat betekent dat je de staart gemakkelijk naar buiten kunt zwenken en hem daar op een gecontroleerde manier kunt houden.
Dit maakt deze systemen tot de allerbeste die er zijn, omdat ze je superieure tractieniveaus bieden in alledaagse situaties, terwijl ze je ook in staat stellen om die RWD-ervaring te voelen met een druk op de knop.