In de wereld van luxe auto’s, zowel Mercedes en Lexus hebben een reputatie als de allerbeste. Mercedes is een premie uitvoerende Duitse merk dat zich meestal richt op het instellen van de standaard voor alle andere uitvoerende auto’s te volgen, terwijl Lexus meestal richt zich op het perfectioneren van het oorspronkelijke recept van luxe die bestaat uit leer, stijl, high-end functionaliteit, en betrouwbaarheid.
Lexussen kunnen dan ook worden beschouwd als alledaagse luxe-instrumenten die grondig zijn getest in alle categorieën, net als elke andere Japanse economy car, ook al is Lexus verre van een economy brand. Mercedes is vooral gericht op innovatie en het zijn van de meest glamoureuze en impactvolle luxe automerk voor de massa.
Als zodanig is het zinvol om deze twee merkfilosofieën te mengen door Mercedes-wielen op een Lexus te gebruiken. Echter, om dit te laten werken moet je specifieke wielmaten overeenkomen over alle vier de wielen. De belangrijkste maat is het boutpatroon dat identiek moet zijn, maar dat is bijna nooit het geval.
Zelfs als de boutpatronen overeenkomen, moet je je ook richten op de wieldiameter en bandenmaat, de offset van het wiel, en mogelijk zelfs de centrale boring van het wiel. Omdat de meeste van deze verschillen tussen de twee modellen, zult u waarschijnlijk niet in staat zijn om uw Mercedes wielen te monteren op een Lexus.
Het boutpatroon
Wielbouten zijn een vaak over het hoofd gezien onderdeel van de algemene veiligheid van de auto, omdat ze de taak hebben om de verbinding tussen de auto en de wielen aan te halen. Als zodanig mogen deze nooit afwijkingen verdragen omdat dat meteen allerlei problemen met de rijeigenschappen en de veiligheid kan veroorzaken.
Het is vermeldenswaard dat de meeste Mercedes modellen een standaard 5x112mm boutpatroon gebruiken, terwijl de meeste Lexus modellen een andere 5×114.3mm boutpatroon gebruiken. Hoewel deze lijken vergelijkbaar genoeg, ze zijn niet omdat boutpatronen moeten identiek zijn als je wilt dat je auto om zo veilig als de dag dat het de fabriek verlaten.
Er zijn bepaalde bedrijven daar die zich in het ontwerpen van boutadapters specialiseren die worden gemaakt om deze verschillen tegen te gaan, maar het is best om hen te vermijden. Zelfs de kleinste verschillen tussen de bouten kunnen trillingen veroorzaken die de bout na verloop van tijd kunnen losmaken.
Dit betekent dat eventuele problemen in verband met het boutpatroon mogelijk zelfs catastrofaal kunnen aflopen.
Wieldiameter en bandenmaat
Het is tegenwoordig vrij gebruikelijk om de diameter van wielen te veranderen omdat je ofwel een specifieke look of een specifieke rij-eigenschap wilt bereiken. Een grotere set wielen wordt meestal geassocieerd met een agressievere look en een wendbaardere en beter sturende auto.
Hoewel dit verleidelijk lijkt moet je je er ook van bewust zijn dat dit het totale bandenlawaai kan verhogen en de auto een stuk oncomfortabeler kan maken. Als je bereid bent dat te accepteren kun je zelfs upgraden naar een set wielen met een grotere diameter als je de maat van je banden dienovereenkomstig verlaagt.
Dat betekent dat als je kiest voor 1 inch grotere wielen, je dat moet compenseren met 1 inch kleinere banden. Al met al is het altijd het beste om het verstandig te houden wat de wieldiameter betreft, omdat wielen met een laag profiel vatbaarder zijn voor afbrokkelen en krassen en bovendien op het randje van oncomfortabel zijn.
Wiel offset en centreerboring
De offset van een wiel verwijst naar de positie van de wielnaaf ten opzichte van de middellijn van het wiel. Een wiel met een neutrale offset monteert de centrale bevestigingsnaaf direct in lijn met de middellijn van het wiel, terwijl een wiel met een positieve offset dichter bij de buitenste rand van het wiel wordt gemonteerd.
Een wiel met negatieve offset wordt dichter bij de ophangingscomponenten gemonteerd, wat betekent dat het dichter bij de binnenrand van het wiel zit dan bij de buitenrand. Het is het beste om te kiezen voor wielen met een identieke offset, maar u kunt compenseren voor kleine verschillen met een set van goed vervaardigde en goed geïnstalleerd spacers.
Tenslotte hebben de Lexus en Mercedes modellen sterk verschillende center bore afmetingen, wat betekent dat je de wielen moet snijden om ze perfect te laten passen. Een wiel center bore is een gat in de binnenste wiel gebruikt voor een perfecte balans van het wiel op de auto.
Als deze verschillen kun je ze het beste vermijden, maar als je de wielen 100% wilt gebruiken moet je iemand vinden die de wielen kan bewerken tot de exacte centerboring die je nodig hebt zonder de wielen minder veilig te maken dan ze al zijn.
FAQ Sectie
Gebruiken Europese auto’s een gelijkaardig boutpatroon?
Veel Europese auto’s gebruiken vergelijkbare of soms zelfs identieke boutpatronen, waardoor de wielen perfect verwisselbaar zijn. Veel Mercedes-modellen hebben bijvoorbeeld hetzelfde boutpatroon als sommige BMW-modellen, wat betekent dat deze gemakkelijk kunnen worden verwisseld tussen de twee overeenkomstige modellen.
Audi en VW hebben ook dezelfde boutpatroon in bepaalde gevallen, wat komt niet als een verrassing als Audi is onderdeel van de VAG-groep. Europese auto’s verschillen echter meestal van de meeste Amerikaanse auto’s omdat zij bouten gebruiken in tegenstelling tot veel Amerikaanse merken die noppen gebruiken.
Waarom zou men de wielen van een auto veranderen?
De meeste mensen zouden nooit de wielen van hun auto willen vervangen als dat niet nodig is. Hoe het ook zij, er zijn nog steeds veel mensen die voortdurend het wiel op hun auto’s veranderen. Ze doen dit om een specifieke look te bereiken, terwijl ook proberen om de manier waarop de auto rijdt en hoe comfortabel het is te veranderen.
Een wiel met een grotere diameter wordt meestal geassocieerd met sportieve auto’s met superieure rijeigenschappen, omdat minder band betekent dat de auto minder snel in de bocht zal overhellen en de wendbaarheid afneemt. Aan de andere kant, iemand die kiest voor grotere banden gaat meestal profiteren van meer comfort ten nadele van inferieure rijeigenschappen.
Passen Lexus velgen op een Toyota?
Lexus en Toyota zijn twee zustermerken, wat betekent dat ze veel onderdelen met elkaar delen. Als zodanig zal een Lexus wiel waarschijnlijk passen op een Toyota, maar zorg er altijd voor om de afmetingen correct te inspecteren. Dit werkt beide kanten op als de eerder genoemde afmetingen identiek zijn.
Het boutpatroon is het belangrijkste onderdeel en dit is niet de kwestie. De meeste problemen hebben te maken met de wieldiameter en de bandenmaat, die gemakkelijk teniet kunnen worden gedaan.