Citroën Berlingo Automatische Versnellingsbak Problemen

Citroën Berlingo problemen

De Citroën Berlingo werd voor het eerst geïntroduceerd in 1996 als een reeks multifunctionele voertuigen met varianten voor personenauto’s, bestelwagens en bedrijfswagens. Sinds zijn introductie is de Berlingo twee keer volledig opnieuw ontworpen, de laatste keer in 2018. De eerste twee generaties van de Berlingo vertrouwen uitsluitend op een handgeschakelde versnellingsbak, terwijl de 3e generatie van de Berlingo ook verkrijgbaar is met een automaat.

In dit artikel gaan we ons richten op de meest voorkomende problemen met de automatische versnellingsbak van de Citroen Berlingo, wat betekent dat we het alleen gaan hebben over de 3e generatie van de Berlingo. De 3e generatie van de Berlingo maakt gebruik van een EAT8 automatische versnellingsbak met 8 versnellingen die je ook bij diverse andere autofabrikanten ziet.

Deze problemen omvatten het slippen van versnellingen, hard/vertraagd schakelen, het niet volledig kunnen inschakelen van een versnelling, vloeistoflekkages en een luidruchtige transmissie. Over het algemeen kan deze bak meer ernstige problemen aan, wat betekent dat hij je nog vele jaren van dienst kan zijn.

Hoe dan ook, in dit artikel bespreken we alle oorzaken, symptomen en oplossingen voor deze problemen. Dus als je een Berlingo hebt en wilt weten wat je kunt verwachten of als je van plan bent er een te kopen, lees dan zeker dit artikel!

Versnelling slippen

De Citroën Berlingo staat erom bekend dat hij soms last heeft van slippende versnellingen, een probleem waarbij de transmissie ongewild uit de versnelling valt. Symptomen zijn onder andere plotselinge snelheidsveranderingen, een hoog toerental en een vertraging bij het optrekken. Oorzaken zijn meestal versleten koppelingen, defecte elektromagneten en verslechterde transmissievloeistof.

Om dit op te lossen, moet je de transmissievloeistof regelmatig controleren en vervangen als dat nodig is, zorgen dat de koppelingen en solenoïden in optimale conditie zijn en de aanbevolen onderhoudsschema’s volgen. Het is ook een goed idee om je auto naar de garage te brengen zodra je merkt dat hij begint te slippen om later geen ernstige schade op te lopen.

  Alles over de nieuwe elektrische Citroënen

Hard/vertraagd schakelen

Citroën Berlingo-eigenaren kunnen ook problemen ondervinden met hard of vertraagd schakelen. Dit probleem wordt gekenmerkt door een merkbare vertraging of schok wanneer de auto schakelt. De oorzaken variëren van slecht werkende transmissiecontrolemodules, vervuilde of bijna lege transmissievloeistof tot een probleem met de elektromagneten.

Oplossingen zijn onder andere regelmatige onderhoudscontroles en het op peil houden van de transmissievloeistof. Het is ook een goed idee om dit probleem onder de aandacht van een professional te brengen om er zeker van te zijn dat het probleem niet wordt geassocieerd met iets ernstigers.

Geen versnelling inschakelen

Dit specifieke probleem manifesteert zich als het onvermogen van de auto om naar de gewenste versnelling te schakelen, wat een impact heeft op de rijeigenschappen, de veiligheid en het comfort van de auto. De voornaamste oorzaken zijn een probleem met de elektromagneet van de versnellingsbak, een defecte transmissieregelmodule of ernstige interne mechanische storingen in de versnellingsbak.

Oplossingen zijn onder meer een professionele diagnose om de hoofdoorzaak vast te stellen, gevolgd door de nodige reparaties of vervangingen. Het is vermeldenswaard dat dit probleem zeer ernstig kan worden, omdat het soms kan leiden tot een volledige revisie van de transmissie.

Vloeistoflekken

Citroen Berlingo vloeistoflekken worden gekenmerkt door plassen of vlekken van rode of bruine vloeistof onder de auto. De oorzaken zijn vaak beschadigde afdichtingen, pakkingen of transmissieleidingen, wat kan leiden tot een laag vloeistofpeil en oververhitting van de transmissie.

  Veel voorkomende problemen met DS 3 Crossback E-Tense

Om vloeistoflekken te verhelpen, moet je zoeken naar lekken, ervoor zorgen dat de lekbronnen worden afgedicht, beschadigde onderdelen vervangen en de verloren transmissievloeistof bijvullen. Snel ingrijpen en regelmatig onderhoud zijn noodzakelijk om ernstige gevolgen te beperken.

Lawaaierige transmissie

Het laatste probleem waar we het vandaag over gaan hebben is een luidruchtige transmissie, een transmissie die je kunt herkennen aan jankende, bonkende, knarsende of brommende geluiden als de auto in de versnelling staat. Deze problemen kunnen worden veroorzaakt door versleten lagers, beschadigde tandwieltanden of onvoldoende smering door te weinig of vervuilde transmissievloeistof.
Als je een van deze problemen tegenkomt, kun je het beste je auto meenemen voor een professionele diagnose, want dat zal je helpen de oorzaak te achterhalen. Er zijn veel redenen waarom dit kan gebeuren en het is heel belangrijk om te weten wat de echte boosdoener is. Hoe dan ook, wees voorzichtig met de transmissie, want deze problemen kunnen vaak het gevolg zijn van te gespannen zelf schakelen of achteruit schakelen terwijl de auto nog vooruit rijdt.

FAQ

Is de EAT8 8-versnellingsbak goed?

De EAT8 (Efficient Automatic Transmission 8-Speed) is een samenwerking tussen Peugeot, Citroën en de Japanse fabrikant Aisin. De transmissie heeft over het algemeen positieve kritieken gekregen en staat bekend om zijn soepele en efficiënte schakelmanoeuvres, verbeterde brandstofefficiëntie en lagere CO2-uitstoot in vergelijking met zijn voorgangers. Hij biedt een responsieve en ontspannen rijervaring, vooral in auto’s die zijn uitgerust met paddle shifters, waarmee handmatig kan worden geschakeld.

Ook al heeft de versnellingsbak zijn deel van de problemen, het is een transmissie die continu zijn werk kan doen zonder grote problemen. Als je hem goed onderhoudt en verzorgt, kan hij gemakkelijk zo lang meegaan als je wilt.

  Is de Citroën ë-Jumpy een goede auto?

Is een Citroen Berlingo handgeschakeld beter dan een automaat?

De voorkeur voor een handgeschakelde of automatische transmissie in een Citroën Berlingo hangt grotendeels af van de individuele rijvoorkeuren, behoeften en de omstandigheden waaronder het voertuig voornamelijk wordt gebruikt. Een handgeschakelde versnellingsbak geeft je meer controle over de werking van je auto, maar zorgt ook voor een meer boeiende ervaring, en dat kan zowel goed als slecht worden beoordeeld.

Handgeschakelde auto’s zijn goedkoper om te kopen, maar ze behouden hun waarde niet zo goed als automatische exemplaren dat doen. Over het algemeen is geen van beide objectief beter, ze hebben allebei hun voor- en nadelen. Het is echter te verwachten dat de meeste mensen de voorkeur zullen geven aan automatische modellen.

Moet ik een Citroen Berlingo kopen?

Als u een zakenman, een familieman of iemand die gewoon een MPV wil, is de Berlingo inderdaad een goede keuze. Hij biedt je zo’n beetje alles wat je van een auto mag verwachten, maar veel meer dan dat biedt hij niet.
Hij is absoluut niet luxueus, hij zal geen hoofden doen omdraaien en hij is niet opwindend om in te rijden. Maar als auto om van A naar B te rijden, doet hij zijn werk prima.

James May

James' grote passie is auto's. Hij publiceert inhoud op Cars A2Z sinds de site in het voorjaar van 2021 werd gelanceerd.

Recent Posts