Peugeot 308 automatische versnellingsbak problemen

Peugeot 308

De Peugeot 308 is een compacte gezinsauto met zowel een handgeschakelde als een automatische versnellingsbak. Je kunt kiezen uit een 4-, 5-, 6- en 8-traps automatische versnellingsbak. Maar wat zijn de problemen met de Peugeot 308 automatische versnellingsbak?

Enkele veelvoorkomende problemen met de Peugeot 308 automatische versnellingsbak zijn een gebrek aan transmissievloeistof, defecte klephuizen, schokken en bonken van de versnellingsbak, hard schakelen en vastzitten in de 5e versnelling. Daarnaast hebben sommige Peugeot 308 eigenaren ook melding gemaakt van vertraagde terugschakelingen koppelingsproblemen en slippen of verlies van de 3e & 4e versnelling.

Wat zijn de meest voorkomende Peugeot 308 automatische versnellingsbak problemen?

Tekort aan transmissievloeistof

Dit is een van de belangrijkste oorzaken van problemen met de automatische versnellingsbak in de Peugeot 308. Dit probleem wordt meestal veroorzaakt door nalatigheid van de eigenaar van de auto. Een gebrek aan transmissievloeistof leidt tot problemen met de versnellingsbak, zoals onregelmatig schakelen, slippende versnellingen, beschadigde bussen en lagers en vertraagde inschakeling van de versnellingen.

De transmissievloeistof speelt een belangrijke rol bij het smeren en koelen van de interne onderdelen van het transmissiesysteem. Om dit probleem te verhelpen, moet u de beschadigde onderdelen vervangen en ervoor zorgen dat de transmissievloeistof tot het aanbevolen niveau is gevuld.

Schokken en bonken

Een ander veelvoorkomend probleem met de Peugeot 308 automatische versnellingsbak is schokken. Enkele van de oorzaken van horten en stoten zijn te weinig transmissievloeistof, slechte schakelmagneetschakelaars en een verstopt transmissiefilter. Dus als je auto schokt of een krakend geluid maakt, moet je deze transmissieonderdelen laten controleren en repareren.

Defecte klepbehuizing

Het klephuis of de transmissiecontrole-eenheid regelt de vloeistofstroom en andere onderdelen in het systeem. Wanneer het klephuis echter beschadigd of geblokkeerd raakt, kunnen er verschillende problemen optreden, zoals schokken tijdens het schakelen, problemen met schakelen en zelfs volledig verlies van de versnellingskeuze.

  Welke Peugeot 2008-jaren moet je vermijden?

Om dit probleem op te lossen, moet je de slechte afzonderlijke kleppen reinigen en vervangen. Toch is het altijd belangrijk om het probleem door een professional te laten inspecteren en diagnosticeren.

Vastzitten in de 5e versnelling

Dit probleem wordt meestal veroorzaakt door te weinig of vuile transmissievloeistof. In sommige situaties kan het echter te wijten zijn aan een defecte koppelomvormer, een slechte elektromagneet of zelfs de ‘limp mode’. Daarom is het van vitaal belang om een professionele Peugeot monteur een diagnose te laten stellen van je auto en het probleem vast te stellen.
Als de koppelomvormer of de elektromagneet beschadigd of slecht zijn, moeten deze worden vervangen om het probleem te verhelpen.

Koppelingsproblemen

De meeste koppelingsproblemen met automatische versnellingsbak Peugeot 308 worden veroorzaakt door een versleten koppeling of band. Hierdoor is het mogelijk dat de koppelomvormer het vermogen niet goed kan overbrengen van de motor naar de versnellingsbak. Hierdoor is het moeilijk om de versnellingen goed in te schakelen tijdens het schakelen.

Enkele tekenen van koppelingsproblemen zijn moeite met schakelen, schokkerig rijden of zelfs volledig uitvallen van de versnellingen. Repareer het onderliggende probleem om het probleem te voorkomen. Mogelijk moet je de koppeling vervangen.

Hard schakelen

Verschillende Peugeot 308-eigenaren hebben ook geklaagd over harde of harde schakelmanoeuvres. De belangrijkste boosdoener achter dit probleem is vuile of bijna lege transmissievloeistof. Maar in sommige gevallen kan het te wijten zijn aan een verstopt of lekkend vacuüm, defecte snelheidssensoren of een slechte elektromagneet. Zorg ervoor dat je het onderliggende probleem verhelpt om dit probleem af te wenden.

Slippen of verlies van de 3e en 4e versnelling

Een ander probleem waar Peugeot 308 eigenaren over hebben geklaagd is het slippen of wegvallen van de 3e en 4e versnelling. In de meeste gevallen is het probleem sporadisch en prominenter wanneer de auto op bedrijfstemperatuur komt. Dit probleem wordt normaal gesproken veroorzaakt door beschadigde zuigers. Vervang de slechte zuigers om het probleem te verhelpen.

  Peugeot e-208 vs VW ID.3 - Welke is beter

Vertraagd terugschakelen

Vertraagd terugschakelen bij automatische versnellingsbakken wordt normaal gesproken veroorzaakt door te weinig transmissievloeistof, een slechte elektromagneet, een defecte transmissiecontrolemodule of een slechte koppelomvormer. Als je dit probleem wilt oplossen, moet je de auto dus naar een professionele monteur brengen voor een diagnose en reparatie.

FAQ

Zijn automatische versnellingsbakken van Peugeot betrouwbaar?

Ja, de automatische versnellingsbakken van Peugeot zijn zeer betrouwbaar. Dit komt omdat ze gebruikmaken van de nieuwste DSG-technologie (Direct Shift Gearbox). Deze versnellingsbak maakt snel schakelen mogelijk voor een snellere acceleratie, naadloos terugschakelen tijdens het inhalen en een beter reactievermogen in lastige rijomstandigheden.

Wat zijn de tekenen van een defecte automatische versnellingsbak?

Het is makkelijk om te weten of de versnellingsbak van je Peugeot 308 problemen heeft. Enkele veelvoorkomende tekenen van een defecte versnellingsbak zijn een geur van brandend rubber, vreemde geluiden, lekkage van versnellingsbakvloeistof en versnellingen die niet meer reageren. Bovendien kun je merken dat de versnellingsbak trilt, schokt of zelfs knarst. U kunt ook het waarschuwingslampje op het dashboard zien branden.

Kan een defecte automatische versnellingsbak van de Peugeot 308 gerepareerd worden?

Ja, een defecte automatische versnellingsbak van de Peugeot 308 kan worden gerepareerd. Het hangt echter ook af van het probleem dat de versnellingsbak verhelpt. Sommige problemen zoals vloeistoflekkages, sensorstoringen of problemen met de elektromagneet kunnen worden verholpen. Aan de andere kant is het repareren van ernstige problemen niet alleen omslachtig, maar ook kostbaar. Daarom kan het verstandig zijn om de versnellingsbak te vervangen in plaats van te repareren.

  Is de Peugeot 108 een goede auto?

Hoe lang gaat de automatische versnellingsbak van de Peugeot 308 mee?

Hoe lang de automatische versnellingsbak van de Peugeot 308 meegaat, hangt af van hoe goed de eigenaar de versnellingsbak repareert en onderhoudt. Met de juiste zorg en onderhoud kan de automatische versnellingsbak meer dan 150 km meegaan. Als hij echter wordt verwaarloosd of niet goed wordt onderhouden, kan het zijn dat hij niet meer dan 100 km meegaat.

Is het de moeite waard om de automatische versnellingsbak van de Peugeot 308 te repareren?

In sommige gevallen kan het repareren van de versnellingsbak een kosteneffectieve optie zijn, vooral als de rest van de auto in goede staat is en de reparatie de levensduur kan verlengen. Desalniettemin is het cruciaal om een professionele Peugeot monteur te raadplegen en uit te zoeken of het vervangen of repareren van de versnellingsbak de beste keuze is.

Samenvatting

De Peugeot 308 mag dan een leuke en efficiënte compacte gezinsauto zijn, maar hij heeft ook te maken met verschillende problemen met de automatische versnellingsbak. Enkele van de gerapporteerde problemen met de versnellingsbak zijn een tekort aan transmissievloeistof, koppelingsproblemen, defecte kleppen en vertraagd terugschakelen.

Als je de levensduur van de versnellingsbak wilt verlengen, is het cruciaal om te weten met welke problemen met de automatische versnellingsbak je onderweg te maken krijgt. Het repareren van de Peugeot automatische versnellingsbak is namelijk niet alleen duur, maar ook omslachtig.

James May

James' grote passie is auto's. Hij publiceert inhoud op Cars A2Z sinds de site in het voorjaar van 2021 werd gelanceerd.

Recent Posts