Als u uw voorruit beschadigt, moet u hem vervangen, maar hoeveel dat kost, hangt af van verschillende factoren, zoals het soort glas dat u gebruikt, het merk en model van uw auto, de kwaliteit van uw ruitenwissers, speciale kenmerken van de voorruit, het soort schade en of u voor een fabrieksvoorruit of een aftermarket-voorruit wilt kiezen.
Soms kunt u uw voorruit gewoon repareren in plaats van hem volledig te vervangen. Dergelijke reparaties zijn echter geen langetermijnoplossingen, want een volledige vervanging van de voorruit is altijd de beste oplossing.
Gemiddeld betaalt u $200 tot $500 als u uw voorruit wilt vervangen in plaats van repareren. Verschillende soorten glaswinkels rekenen ook verschillende bedragen aan, wat betekent dat het bepalen van het juiste bedrag nogal moeilijk is.
Uw voorruit kan echter in sommige gevallen worden gerepareerd, maar de prijs is nog moeilijker te schatten. Tot slot is het beter om uw voorruit vooraf te verzekeren, want als u dat doet, dekt uw verzekering alle kosten en hoeft u zich nergens zorgen over te maken.
De voorruit volledig vervangen – OEM vs aftermarket voorruiten
Zoals eerder vermeld, als u uw voorruit beschadigt is het beste wat u kunt doen deze volledig te vervangen. Op die manier bent u er zeker van dat alle afdichtingen correct zijn, dat u uw zicht niet belemmert en dat uw algemene voorruitveiligheid ook weer intact is.
Echter, het vervangen van een complete voorruit is niet echt een gemakkelijke zaak om te doen, omdat het veel delicate en precieze werk om het goed te doen. Dit betekent dat u een behoorlijke hoeveelheid geld alleen al aan arbeidskosten zult moeten betalen om het te vervangen.
Dit opent de mogelijkheid om te gaan voor een originele of een aftermarket voorruit. Aftermarket voorruiten zijn niet noodzakelijk slecht, maar als ze slechts een fractie van de originele kosten, ze zijn waarschijnlijk niet aan de taak. Daarom is het beter om te kiezen voor een origineel windscherm, hoe je het ook bekijkt.
Aftermarket-voorruiten verschillen op het vlak van dikte, duurzaamheid en zelfs kleur, wat betekent dat ze niet altijd nauwkeurig genoeg ontworpen zijn om de gaten op te vullen die een originele voorruit anders wel zou hebben.
Reparatie van de voorruit – doeltreffendheid en kosten
Zoals eerder vermeld, hoeft u de voorruit niet telkens te vervangen omdat u er vaak voor kunt kiezen om hem te herstellen. Dit betekent dat uw voorruit technisch kan worden hersteld en zijn oorspronkelijke structurele integriteit terugkrijgt, maar dat u de barst nooit helemaal zult kunnen verwijderen.
Als u echter met de auto blijft rijden met een kapotte voorruit, is de kans groot dat de barst zich zal uitbreiden, wat u ook doet. Zelfs als u het repareert volgens vele specialisten, is het nog steeds geen garantie dat de barst zich niet verder zal verspreiden.
Een enkele barst in de voorruit kan meer dan $100 kosten om te repareren, terwijl meer grondige reparaties van de voorruit meer dan het dubbele kunnen kosten. Om een gebarsten voorruit te repareren, moet je de barsten opvullen met een speciale hars die de barst volledig afsluit en er in theorie voor moet zorgen dat de barst zich niet verder kan verspreiden.
Tips en trucs voor een sterkere voorruit
Als u dit leest omdat uw voorruit gebarsten is, is het beste wat u kunt doen deze te vervangen. Om te voorkomen dat uw nieuwe voorruit barst, moet u echter rekening houden met deze factoren om eventuele problemen die zich in de toekomst kunnen voordoen proactief op te lossen.
Voor alles, zorg ervoor dat de voorruit zelf te verzekeren. Zorg ervoor dat u kiest voor een uitgebreide autoverzekering die een breed scala van potentiële risico’s, waaronder voorruit scheuren dekt. Verzekeringen zoals deze kosten meestal rond de $150-$200 per jaar voor “gewone” auto’s.
Lakbeschermingsfolie is een dunne onzichtbare laag versterkt materiaal die vaak wordt gebruikt om uw auto te beschermen tegen diverse deuken en krassen. Er zijn echter specifieke PPF-materialen die speciaal voor glasoppervlakken zijn ontworpen.
Tot slot: mors nooit heet water op ijskoud glas, want door de snelle temperatuursveranderingen kunnen allerlei soorten glazen oppervlakken barsten, waaronder voorruiten.
FAQ Sectie
Kan ik zelf een voorruit van een auto vervangen?
Technisch gezien kan dat, maar laat het werk over aan een vakman, want voor het vervangen van een voorruit moet u over het juiste gereedschap beschikken en de nodige ervaring hebben om veilig met gebroken glas om te gaan. Het beste wat u kunt doen is een glaswinkel bij u in de buurt zoeken en een prijsopgave vragen over hoeveel het zou moeten kosten.
Specifieke aspecten die u in gedachten moet houden zijn hoe duur de voorruit is en hoe duur de arbeidskosten zijn. Soms is het zinvoller om zelf in een nieuwe voorruit te investeren en de vervanging van de voorruit apart aan te vragen. Hoe dan ook, zorg ervoor dat u van tevoren meerdere verschillende opties onderzoekt.
Kan ik een voorruit van een auto zelf repareren?
Zoals hierboven gezegd, probeer de voorruit niet zelf te vervangen als u niet ervaren genoeg bent, maar u kunt de voorruit wel zelf repareren als de barst klein en gemakkelijk te bereiken is. Dit betekent dat u online een set kunt kopen die nodig is om de voorruit te repareren, maar doe dit alleen als de barst in de voorruit niet doorloopt tot aan de dorpels.
Als de barst verder reikt dan het zichtbare gebied van de voorruit, betekent dit dat u niet in staat bent om het te repareren zonder het eraf te halen. Probeer het dan niet zelf te repareren, maar ga voor een professionele oplossing.
Waarom is het vervangen van een voorruit zo duur?
Moderne auto’s zijn uitgerust met allerlei functies die zich in de voorruit bevinden, zoals allerlei diepe L-sensoren en camera’s, radarsensoren en infrarode stralen. Dit betekent dat deze vaak samen met de voorruit zelf kunnen worden beschadigd, en de meeste daarvan kosten veel geld om te vervangen.
Bovendien moeten deze onderdelen, als ze nog intact zijn, nog uit de oude voorruit worden verwijderd en in de nieuwe worden geplaatst. Dergelijke voorruiten zijn duurder om te maken omdat ze niet in grote hoeveelheden worden gemaakt.
Bovendien zijn sommige auto’s beperkt in productie, wat ook betekent dat vervangende onderdelen, waaronder voorruiten, eveneens beperkt zijn.