De Hyundai Bayon werd voor het eerst geïntroduceerd in 2021 en hij staat onder de Hyundai Kona als de kleinste crossover SUV van Hyundai die je in Europa kunt kopen. Hyundai hoopt er een ton van te verkopen, want compacte crossover SUV’s zijn momenteel de populairste auto’s in Europa. De Bayon is bijna volledig gebaseerd op de bestaande Hyundai i20, maar is de Hyundai Bayon een goede auto?
De Hyundai Bayon is een auto die veel belooft, want hij hoort thuis in het populairste autosegment van Europa en is bovendien gloednieuw en relatief goed uitgerust. Hij wordt geleverd met slechts één motor, maar sommigen zijn er zeker van dat er een elektrische versie van de Bayon aan zit te komen en dat die zijn aandrijflijn moet delen met de bestaande Kona EV.
Qua design is de Bayon een Hyundai 100% en dat betekent dat hij opvallend is om naar te kijken en behoorlijk gedurfd, iets wat we niet gewend zijn om te associëren met Hyundai design. De betrouwbaarheid lijkt inmiddels goed te zijn, maar de auto is gewoon veel te vers om de betrouwbaarheid goed te kunnen beoordelen.
Het is ook de meest betaalbare Hyundai crossover, maar de praktische kant is niet zijn grootste voordeel. Hij is iets ruimer dan de i20 waarop hij is gebaseerd, maar geen van beide is ontworpen om vaak achterpassagiers mee te nemen.
Lees meer over de problemen van de Hyundai Bayon.
Hyundai Bayon – De aandrijflijn
Op dit moment is de Hyundai Bayon slechts leverbaar met één motoroptie in Europa en dat is de 1.0L T-GDI driecilinder benzinemotor met 100 pk en 126 lb-ft koppel. Je kunt ook kiezen voor een iets krachtigere versie van dezelfde motor met 120 pk en 147 lb-ft koppel. Sommige markten krijgen ook een 1.2L 4-cilinder motor en de top-spec Kappa II 1.4L lijn 4-cilinder.
Alle Bayon-modellen hebben uitsluitend voorwielaandrijving en er zijn geen aanwijzingen dat Hyundai een AWD-model gaat aanbieden. Qua transmissie is de Bayon verkrijgbaar met een standaard handgeschakelde zesversnellingsbak of een zeventraps DCT-automaat.
De Hyundai Bayon is in staat om rond de 53 MPG in Groot-Brittannië te rijden, wat inderdaad een heel goed getal is. Al met al zou Hyundai de Bayon kunnen aanbieden met een aantal van zijn grotere motoren en het is logisch om de Bayon als EV aan te bieden, aangezien de Kona EV populairder is dan de gewone ICE-versie van de Kona.
Hyundai Bayon – Ontwerp en rijden
Wat het exterieurdesign betreft, ziet de Bayon er echt uit als een Hyundai en dat betekent dat het echt modern is en behoorlijk in het oog springt. De voorkant lijkt op die van de veel grotere Santa Fe SUV, terwijl het interieur lijkt op dat van de Kona. Al met al is de Bayon een mooie auto die een goede balans biedt tussen design, kwaliteit en prijs.
De rijervaring is zoals je van Hyundai mag verwachten. Dat betekent dat de auto vrij zielloos rijdt, maar dat is misschien precies wat je wilt van een Hyundai. De Bayon probeert niet dynamisch of een SUV te zijn en dat is inderdaad wat je verwacht van niet-N-Line Hyundai modellen.
Hyundai Bayon – Betrouwbaarheid en veelvoorkomende problemen
Wat betrouwbaarheid betreft, lijkt de Hyundai Bayon het heel goed te doen, maar we kunnen niets met zekerheid zeggen omdat hij nog veel te vers is. Sommige mensen meldden problemen met het accusysteem en mogelijk vermogensverlies, terwijl al het andere in orde lijkt te zijn.
Hyundai maakt tegenwoordig redelijk betrouwbare auto’s en dat is deels de reden waarom het merk de laatste tijd zo succesvol is. Er is geen reden om te denken dat de Bayon op de lange termijn niet betrouwbaar zal zijn. Hij is gebaseerd op de i20, wat betekent dat hij mogelijk enkele van zijn langetermijngebreken erft.
Hyundai Bayon – Waarde en Praktisch
In het Verenigd Koninkrijk begint de Hyundai Bayon bij £ 20.530 voor de basisuitvoering, SE Connect. Het middenklasse Premium model kost 22.730 pond en het topmodel kost 24.030 pond. Hiermee is de Bayon de goedkoopste Hyundai crossover die je nieuw kunt kopen en Hyundai hoopt dat dit een lucratieve zakelijke beslissing zal zijn.
Praktisch gezien doet de Bayon het niet zo goed, want de relatief krappe achterbank zal te claustrofobisch aanvoelen voor mensen langer dan 1,80 meter. De laadruimte is redelijk, want de Bayon heeft een ruime achterklep en veel opbergvakken in het interieur.
FAQ
Is de Hyundai Bayon een luxe auto?
De Hyundai Bayon is absoluut geen luxe SUV, want Hyundai is helemaal geen luxemerk. Hyundai heeft de afgelopen jaren echter wel een tandje bijgezet, waardoor ze nu dichter in de buurt komen van wat we premiummerken plegen te noemen. Een luxere versie van de Bayon is de Audi A1, maar de Audi A1 is over het algemeen een veel duurdere auto.
Al met al zijn de Bayon en de rest van het huidige Hyundai-gamma gepositioneerd onder het premiumsegment, maar dat weerhoudt Hyundai er niet van om te proberen steeds dichter bij het premiumsegment te komen.
Gaat Hyundai een elektrische versie van de Bayon aanbieden?
Hyundai gaat waarschijnlijk eind 2022 of begin 2023 een elektrische versie van de Bayon uitbrengen. Hoewel dit niet 100% bevestigd is, heeft het weinig zin dat Hyundai geen elektrische versie van de Bayon gaat aanbieden. Om te beginnen zijn er geen hybride modellen van de Bayon, dus Hyundai zou met een hybride of een elektrische versie moeten komen.
Het hedendaagse Hyundai is er meer op gebrand om elektrische auto’s aan te bieden en de meeste mensen die van echt kleine auto’s in de stad houden, zijn ook dol op kleine elektrische auto’s.
Moet ik de Hyundai Bayon of de Kona kopen?
De Hyundai Kona is iets groter en iets beter uitgerust dan de Bayon, wat handig is voor wie zo veel mogelijk ruimte wil, want beide auto’s zijn in eerste instantie niet al te ruim. We moeten ook in gedachten houden dat de Kona een elektrische aandrijflijn heeft, terwijl de Bayon dat nog niet heeft.
Aan de andere kant is de Bayon de goedkopere auto van de twee en kan hij zinvoller zijn als je je auto alleen gebruikt voor woon-werkverkeer tussen de steden, waar een kleinere vormfactor een beter idee is.