Is de Renault Laguna een goede auto?

Renault Laguna

De Renault Laguna is een grote gezinssedan die in 1994 voor het eerst op de markt kwam en begin 2016 uit productie werd genomen. De Renault Laguna is een van de interessantere moderne auto’s van Renault, omdat hij probeerde Renault wat interessanter te maken, vooral als je bedenkt dat de Laguna verkrijgbaar is met een tweedeurs coupéconfiguratie. Is de Renault Laguna een goede auto?

Nou, de Renault Laguna kan niet eens tippen aan auto’s van na 2020, maar in zijn categorie is het eigenlijk een verrassend goede auto. Zo is er veel keuze in motoren, carrosserieën en uitrustingsniveaus. Hij is relatief praktisch voor zijn grootte, maar ook zuinig en opmerkelijk goedkoop in aanschaf.

Dat gezegd hebbende, voor het kopen van een topmodel van de Laguna moet je verrassend veel geld neerleggen, want exemplaren met veel kilometers kunnen al voor een paar duizend euro worden gekocht. De rijervaring lijkt vermakelijker met de coupé die een wow-factor heeft, zeker voor een Renault.

De betrouwbaarheid kan meer dan goed genoeg zijn als je voor een exemplaar gaat dat in goede staat is gehouden. Al met al is de Renault Laguna inderdaad een goede auto, omdat hij nog steeds aan alle basisvereisten voldoet, zelfs 30 jaar na zijn introductie.

De aandrijflijn

Om dit artikel overzichtelijk te houden, bespreken we alleen Renault Laguna-modellen van na 2007. In dit segment kun je kiezen uit 8-10 benzinemotoren en meer dan 20 verschillende dieselvarianten. De instap 1.6L viercilinder benzinemotoren stuwen 111 pk, terwijl de 2.0L viercilinders tussen de 140 en 210 pk halen.

  Is de Renault Arkana een goede auto?

De dieselvarianten zijn nog talrijker en omvatten meestal viercilinders zoals de 1.6L viercilinder met 110 pk of een overvloed aan 2.0L viercilinders met 130 pk, 150 pk, 170 pk of 180 pk. Het zal je verbazen dat de Laguna Coupé zelfs leverbaar is met een 3.0L 6-cilinder diesel met 240 pk, de topmotor van allemaal.

De meeste modellen zijn handgeschakelde modellen met voorwielaandrijving, maar sommige, zoals de eerder genoemde 3.0L coupé, worden af fabriek geleverd met een automaat, maar hebben ook voorwielaandrijving. De beste MPG-cijfers die je kunt verwachten liggen boven de 50 MPG voor dieselvarianten en boven de 30 MPG voor benzinevarianten.

Ontwerp en rijervaring

Als het aankomt op exterieurdesign, is de Renault Laguna zeker geen auto om naar te verlangen. De nieuwste coupémodellen zijn echter verkrijgbaar in echt mooie kleurencombinaties met coole accentkleuren en echt goed uitziende wielen. Het interieur ziet er helaas wat gedateerd uit, maar dat is te verwachten voor zo’n oude auto.

De rijervaring is min of meer hetzelfde als met het ontwerp, want de normale Laguna sedan rijdt als elke andere normale sedan, maar de Coupé modellen voegen een beetje vlam toe aan de mix en voelen daardoor een beetje levendiger en vermakelijker aan.

Betrouwbaarheid en algemene problemen

Betrouwbaarheid was begin 2010 niet echt Renaults sterkste kant, maar tegen het einde van de productiecyclus zijn ze erin geslaagd om de Laguna beter te maken. Dit betekent dat je kunt genieten van een relatief probleemloze ervaring als je kiest voor een licht gebruikt exemplaar met weinig kilometers.

De meest voorkomende problemen met de Renault Laguna hebben te maken met de bussen van de ophanging en de schokdempers, diverse elektrische problemen, problemen met de airco, motorproblemen en problemen met de koppeling van de transmissie en het hele systeem dat nogal schokkerig en ruw is.

  Peugeot e-208 vs Renault Zoe - Welke is beter

Prijs en praktische bruikbaarheid

Zoals in het begin vermeld, is de Renault Laguna verre van een dure auto, maar het is ook niet de goedkoopste auto die er is. Als je een BOGO-standaard model met veel kilometers wilt, betaal je niet veel, relatief gezien natuurlijk. Als je echter een nieuwere Coupé wilt die weinig kilometers maakt en goed is uitgerust, betaal je het dubbele.

De meeste auto’s in dit segment zijn praktisch, wat betekent dat de Laguna gemakkelijk plaats biedt aan vier volwassenen. De waarheid is dat deze auto’s meer dan genoeg zijn voor degenen die niet vaak grote volwassenen chaufferen. Het zicht is vrij goed en ook het in- en uitstappen gaat heel goed.

FAQ

Is de Renault Laguna een luxe auto?

De Renault Laguna is geen typische Renault, omdat het merk een auto wilde maken die er anders uitziet en die zelfs kan concurreren met een aantal luxere merken. Het is ze gelukt om een paar veren te laten schrikken, maar de Laguna is absoluut geen luxe auto en de leeftijd heeft aangetoond dat de verschillen behoorlijk groot zijn.

Hoewel een 3.0L 6-cilinder diesel met 240 pk, coupéstyling, laagprofielwielen en metallic kleuren suggereren dat de Laguna Coupé kan concurreren met de Audi A5 of de BMW F36, maar alleen op papier want deze twee Duitse coupés zijn een heel ander verhaal.

  Veel voorkomende problemen met de Renault Captur

Maakt Renault nog steeds Sedans?

Een paar jaar geleden had Renault een behoorlijk aantal sedans in het gamma, waaronder de grootste Renault Talisman, de Renault Laguna en de Renault Megane sedan. De Talisman werd echter al na een paar jaar op de markt opgedoekt, terwijl de Laguna al veel eerder verdween.

De enige sedan die je kunt kopen met een Renault badge is de Renault Mégane sedan, die wereldwijd slechts in een paar markten verkrijgbaar is. Dat betekent dat de Mégane sedan in de komende jaren waarschijnlijk ook zal verdwijnen als Renault volledig een sedanloos merk wordt.

Komt er een high-performance Renault Laguna?

De Renault Laguna GT is een tweedeurs coupéversie van de normale Renault Laguna sedan en slaat een brug tussen een normale betaalbare vierdeurs Renault sedan en een stijlvollere tweedeurs performance car tourer. De GT is verkrijgbaar met 205 pk uit een 2.0L 4-cilinder benzinemotor, maar hij was ook verkrijgbaar met een 3.0L V6 dieselmotor met 240 pk.

Dit is het krachtigste Laguna-model dat ooit is uitgebracht, zeker als je bedenkt dat hij een koppel van 450 Nm (332 lb-ft) levert. Dat is meer dan een 2005 Audi S5, een Ford GT F40, een Hertz 2006 V8 Mustang en meer dan een twin-turbo 3.0L Supra uit 1993.

James May

James' grote passie is auto's. Hij publiceert inhoud op Cars A2Z sinds de site in het voorjaar van 2021 werd gelanceerd.

Recent Posts