Is de Renault Talisman een goede auto?

Renault Talisman

De Renault Talisman is een grote gezinssedan die voor het eerst werd geïntroduceerd voor het modeljaar 2015. Het werd geïntroduceerd als opvolger van de geliefde Renault Laguna die een van de meest succesvolle Renault sedan modellen aller tijden was. Dus, is de Renault Talisman een goede auto?

De Renault Talisman is inderdaad een heel goede auto, maar hij kwam uit in een tijdperk waarin het grote publiek zich sterk begon te interesseren voor crossovers en SUV’s. Hoewel de Talisman dus veel te bieden heeft, kwam hij uit in een tijdperk waarin sedans niet echt populair waren. Dat leidde er uiteindelijk toe dat de Talisman al na enkele jaren niet meer op de markt was.

De Talisman heeft een behoorlijk aanbod aan diesel- en benzinemotoren, die allemaal redelijk geavanceerd en efficiënt zijn. Het design is een van zijn sterke punten, want de Talisman ziet er zowel van binnen als van buiten futuristisch uit. De rijervaring is koel, comfortabel en heel gemakkelijk.

Qua betrouwbaarheid lijkt de Talisman het ook prima te doen, maar hij heeft wel een paar noemenswaardige problemen. De praktische bruikbaarheid is vergelijkbaar met die van enkele van zijn sterkste rivalen, terwijl de prijs en de afschrijving de Talisman tot een zeer populaire auto op de tweedehandsmarkt hebben gemaakt.

De aandrijflijn

In 2015 kwam de Talisman uit met drie verschillende benzinemotoren. De kleinste 1.4L 4-cilinder is goed voor ongeveer 160pk, de 1.7L 4-cilinder stuwt er 150pk tot 200pk uit en de top-spec 1.8L is goed voor ongeveer 225pk. In 2020 schaft Renault al deze motoren af, behalve de 1.4L die 140 tot 160 pk levert voor de modellen van na 2020.

  Veel voorkomende problemen met de Renault Talisman

Wat dieselmotoren betreft, zijn er vier krachtbronnen beschikbaar voor de Talisman. De kleinste is de 1.5L 4-cilinder met 110 pk, gevolgd door de 1.6L 4-cilinder met 131 pk. De volgende in de rij is de 1.6L diesel met 130pk of 160pk, en de top-specificatie 2.0L 4-cilinder diesel met 200pk. Talisman-modellen van na 2020 worden alleen geleverd met de 2.0L-eenheid, maar met een configuratie van 160 tot 190 pk.

Al deze modellen sturen alleen vermogen naar de voorwielen en zijn verkrijgbaar met een automatische of een handgeschakelde transmissie. Het zuinigste benzinemodel is de 1.4L met maximaal 42 MPG gecombineerd, terwijl de 160 pk sterke 2.0L dieselvariant goed is voor maximaal 45 MPG.

Ontwerp en rijervaring

De Renault Talisman is inderdaad een knappe auto en daarom zijn de meeste mensen geïnteresseerd in de aanschaf ervan. De buitenkant wordt gekenmerkt door grote LED’s voor en achter, terwijl het interieur strak, slim en echt goed uitziend is. U kunt genieten van zaken als een premium audiosysteem, sfeerverlichting, een digitale cockpit en de keuze uit een groot aantal afwerkingen van hout, zwart pianoplastic of aluminium.

De rijervaring is in lijn met wat je zou verwachten van een middelgrote familie sedan, want de Talisman voelt echt goed gekalibreerd en comfortabel. Hij probeert niet dynamisch of stijf te zijn, wat hem perfect maakt voor een dagelijkse bestuurder.

Betrouwbaarheid en algemene problemen

De Renault Talisman is een redelijk betrouwbare auto, wat niet vaak voorkomt bij gloednieuwe auto’s op de markt. Toch is de Talisman verre van perfect, wat betekent dat er dingen zijn waar je naar moet kijken als je er een tweedehands koopt.

  Veel voorkomende problemen met de Renault Scenic

De turbolader van de 1.6L diesel kan last hebben van drukgerelateerde problemen. Ook het AdBlue-systeem is voor velen een plaag, terwijl de accu erom bekend staat soms voortijdig te overlijden. Brandstoflekken bij de modellen van 2018 en 2019 zijn ook een punt van zorg, terwijl ook problemen met de airco moeten worden opgemerkt.

Praktisch en prijs

De vanafprijs van een Renault Talisman ligt in Europa rond de € 30.000 en de modellen met de hoogste specificaties kunnen oplopen tot € 50.000 +. Gelukkig waren de afgelopen jaren niet al te vriendelijk voor de Talisman, zodat u relatief goed uitgeruste modellen kunt kopen voor ongeveer de helft van die prijs.

De praktische bruikbaarheid is in lijn met enkele van zijn belangrijkste rivalen zoals de Skoda Superb en de Peugeot 508, wat betekent dat de Talisman meer dan voldoende is voor een gezin van vier met een behoorlijke hoeveelheid kofferruimte. Het zicht is ook erg goed en de opbergvakken in het interieur zijn meer dan voldoende.

FAQ

Hoe veilig is de Renault Talisman?

De Renault Talisman is een auto met 5 sterren, wat betekent dat u zich geen zorgen hoeft te maken over de veiligheid van de Talisman. Met een veiligheidsscore van 86% voor de bescherming van volwassenen staat de Talisman aan de top van het segment. De kinderbeveiliging van 84% is ook erg goed, terwijl de score voor actieve veiligheidsassistenten van 76% oké is, maar verre van de beste.

U kunt alle gebruikelijke veiligheidsvoorzieningen krijgen, zoals adaptieve cruisecontrol, rijstrookassistent, verkeerswaarschuwing en automatisch remmen, maar niet geavanceerde adaptieve cruisecontrol en enkele van de nieuwste veiligheidstechnologieën die in auto’s van modeljaar 2023 te vinden zijn.

  Is de Renault Captur een goede auto?

Waarom stopte Renault met de Talisman?

Met de stopzetting van de Renault Talisman heeft Renault zich volledig ontdaan van sedans uit zijn hele gamma. De Renault Megane sedan was ook één van de allerlaatste sedans van Renault en werd om dezelfde reden als de Talisman stopgezet.

Dat heeft te maken met populariteit, motorefficiëntie, concurrentie en de richting die de autowereld de komende jaren inslaat. SUV’s en crossovers zijn nu helemaal in, terwijl de ontwikkeling van nieuwe motoren voor sedans duur is en niet al te rendabel omdat steeds meer mensen overstappen op EV. Ten slotte is de concurrentie in dit segment erg groot, ook al zijn de verkoopcijfers niet hoog.

Is de Renault Talisman een luxewagen?

Met een vanafprijs van 30.000 euro is de Talisman ver verwijderd van het segment van de middelgrote luxesedans, dat wordt gekenmerkt door de BMW 5-reeks, de Mercedes Benz E-klasse, de Audi A6, de Volvo S90 en de Jaguar XF.

De Talisman bevindt zich op de brug tussen middelgrote economy-size sedans en luxe sedans, wat ook het marktsegment is van de overleden VW Passat sedan, de huidige Peugeot 508 en de Skoda Superb, die allemaal in de nabije toekomst zouden kunnen verdwijnen.

James May

James' grote passie is auto's. Hij publiceert inhoud op Cars A2Z sinds de site in het voorjaar van 2021 werd gelanceerd.

Recent Posts