Veel voorkomende problemen met de Renault Talisman

Renault Talisman

De Renault Talisman is een grote gezinssedan die voor het eerst werd geïntroduceerd in 2015. De Talisman is volgens Renault voldoende om te concurreren met modellen als de VW Passat en de Peugeot 508, die allemaal onder de Mercedes E-klasse, Audi A6, Volvo S90, BMW 5-serie en de Jaguar XF passen. Dit segment van sedans is nog steeds redelijk populair, maar meestal in het luxe segment, wat betekent dat de Talisman niet de meest populaire Renault is die er is.

In dit artikel gaan we alle voorkomende problemen met de Renault Talisman noemen en vertellen we je waar je op moet letten als je in de markt bent voor een Renault Talisman. Deze omvatten problemen met de turbo, AdBlue, de transmissie, een lege accu en mogelijke brandstoflekken.

Al met al lijkt de Talisman redelijk betrouwbaar, wat logisch is aangezien de nieuwste auto’s van Renault veel beter zijn dan vroeger. Als u er een koopt, zorg er dan goed voor als u wilt dat hij zo lang mogelijk meegaat.

Als u dat doet, zult u geen problemen hebben met de Talisman voor de komende jaren. Ook al is het niet de populairste auto die Renault maakt, het is wel degelijk een van de mooiste en meest comfortabele.

Problemen met de turbolader

De 1.6L dieselmotor levert 130pk of 160pk en is de meest populaire dieselaandrijving van de Talisman. Het is meestal een betrouwbare motor, want Renault weet dat deze dieselvarianten goed verkopen, behalve de turbolader, die problemen kan hebben en in sommige omstandigheden zelfs kan uitvallen.

  Veel voorkomende problemen met de Renault Kadjar

Het heeft te maken met de druk in de turbolader, dus als u een gebrek aan vermogen voelt, vooral bij 1.500 en 2.000 tpm, waar de turbo meestal aanslaat, is het waarschijnlijk dat uw turbolader moet worden nagekeken. Soms kan dit worden verholpen door een eenvoudige reiniging, maar als dat niet werkt, moet u hem vervangen door een nieuwe.

Problemen met AdBlue

Het AdBlue-systeem is ontworpen om je diesel minder te laten vervuilen en efficiënter te maken. Hierdoor kan Renault een motor aandrijven die anders niet zou kunnen voldoen aan de echt strenge dieselemissievoorschriften in Europa.
Het probleem hierbij is dat de opvangbak kan lekken, waardoor de AdBlue kan weglekken en de auto niet kan voldoen aan een emissietest. Dit is vrij zeldzaam, en het echte probleem met het AdBlue-systeem is dat de meeste mensen niet weten dat dit ook onderhoud nodig heeft. Als u goed voor de AdBlue zorgt en deze bijvult wanneer dat nodig is, zou het systeem het goed moeten doen.

Problemen met de transmissie

De meeste problemen met de EDC versnellingsbak zijn te wijten aan eigenaars die de transmissieolie niet vervangen wanneer dat nodig is. Dit leidt meestal tot onregelmatig schakelen, vertragingen en ruw schakelen, waardoor de hele rijervaring veel minder comfortabel wordt en de auto soms zelfs afslaat en helemaal niet meer schakelt.

Als u verzuimt uw olie te verversen, kan de transmissie ook volledig uitvallen, waardoor u een volledig nieuwe eenheid moet kopen. De EDC 2 versnellingsbak is het nieuwere model dat veel betrouwbaarder belooft te zijn, maar niets heeft zin als u hem niet goed genoeg onderhoudt.

  Is de Renault Twingo een goede auto?

Lege batterij

Er zijn nogal wat eigenaren die klagen over een lege accu. Als uw motor heel langzaam aanslaat, klikgeluiden maakt bij het starten en de lichten flikkeren, is de kans groot dat de accu de schuldige is.

U moet de accu testen met een voltmeter en zoeken naar ongeveer 12,6 volt of meer. Als uw auto dat vermogen niet kan leveren, moet u de accu vervangen door een nieuwe. Dit komt bij veel auto’s voor en is niet per se een probleem.

Brandstoflekken

Een van de ernstigere problemen met de Talisman is wanneer hij brandstof begint te lekken op de weg en zo de kans op controleverlies vergroot en mogelijk zelfs vlam vat. Dit was het geval voor nogal wat 2018 en 2019 Talisman-modellen die deel uitmaakten van een terugroepactie in 2020.

Als je dus in de markt bent voor een 2018 of een 2019 Talisman, let hier dan zeker goed op. Bel uw Renault-dealer en vraag of de auto waarin u geïnteresseerd bent deel heeft uitgemaakt van deze terugroepactie.

FAQ

Moet ik een Renault Talisman kopen?

Als u dus een middelgrote gezinssedan wilt kopen die zich in een bedrijfsparkeergarage staande kan houden en tegelijkertijd ruim en niet te duur is, dan is de Talisman eigenlijk een geweldige optie. Hij combineert de looks en het gevoel van een veel duurdere auto met kleinere, efficiëntere en meer betaalbare motoren waardoor hij vrij goedkoop is in het gebruik.

  Is de Renault Scenic een goede auto?

Dit is vooral het geval wanneer u hem vergelijkt met het Duitse Premium trio. Als u echter gewend bent aan een luxe middelgrote sedan, zult u niet blij zijn met de Talisman. Ook al is het een heel goede auto, hij kan niet tippen aan de Duitsers, die immers veel meer geld kosten.

Welke auto’s concurreren met de Renault Talisman?

De felste concurrent van de Renault Talisman was de VW Passat sedan die vorig jaar uit productie werd genomen. De Talisman concurreert nu met zijn knappere broer, de Arteon, die iets minder ruim en iets duurder is.

De Talisman neemt het ook op tegen de Peugeot 508 en de Skoda Superb, die waarschijnlijk zijn belangrijkste concurrenten zijn, aangezien deze drie over de hele linie erg op elkaar lijken. De nieuwe DS 9 is iets duurder en richt zich op het luxere segment van de markt, maar in de praktijk moet hij het afleggen tegen de Talisman.

Doet Renault de Talisman de deur uit?

De Talisman gaat helaas ook snel de hitparade verlaten omdat Renault heeft bedacht dat EV’s, hybrides, crossovers en SUV’s de weg zijn. De sedanmarkt werkt alleen als je in het luxe segment zit, wat betekent dat de Talisman de Passat sedan volgt en waarschijnlijk niet snel vervangen zal worden.

James May

James' grote passie is auto's. Hij publiceert inhoud op Cars A2Z sinds de site in het voorjaar van 2021 werd gelanceerd.

Recent Posts