De Audi A7 is een stijlvollere versie van de geliefde Audi A6 vierdeurs sedan. Dit betekent dat de A7 het Audi A6 platform neemt en er een slankere vierdeurs coupé van maakt met frameloze deuren. Audi heeft dit gedaan om van de A7 een concurrent te maken voor de Mercedes CLS en de BMW 6-Serie Grand Coupé, omdat deze auto’s een paar jaar geleden ongelooflijk populair waren.
Tegenwoordig leven we in een tijdperk dat gedomineerd wordt door SUV’s en crossovers en deze auto’s hebben een beetje een zijsprong gemaakt. Hoe dan ook, het zijn nog steeds enkele van de meest indrukwekkende modellen die deze drie legendarische automakers aanbieden, en de A7 zou wel eens de beste van de drie kunnen zijn.
Geen enkele auto is echter perfect, en de A7 is dat zeker niet. Dit betekent dat hij complex is en vol zit met tal van delicate elektrische en mechanische systemen waarvan bekend is dat ze na een tijdje stuk gaan. Daarom, als je een A7 wilt bezitten en je wilt dat hij lang meegaat zonder je portemonnee te decimeren, zul je hem moeten onderhouden volgens de aanbevelingen van Audi.
De meest voorkomende Audi A7 problemen zijn gerelateerd aan de motor, de elektronica, de transmissie, de snelheidsregeling sensoren, en problemen met het differentieel. De meeste van deze kunnen worden gestopt met preventief onderhoud, maar niet alle van hen.
Audi A7 – Motorproblemen
De Audi A7 wordt geleverd met een groot aantal motoropties, beginnend bij een 200pk V6 motor en oplopend tot twin-turbocharged V8’s met meer dan 600pk. Veel motorkeuzes betekenen veel verschillende motorproblemen, maar de meeste A7-motoren lijken gewoon goed te werken. Echter, 3.0L V6 motoren staan bekend om problemen met de distributieketting die zo snel mogelijk moeten worden opgelost, anders kunnen ze de hele motor vernietigen.
Andere motor problemen zijn gerelateerd aan potentiële oververhitting veroorzaakt door een defecte thermostaat of olielekkages die meer aanwezig zijn op oudere A7-modellen. Hoe dan ook, deze motoren zijn stevig en moet in staat zijn om een lange tijd duren, maar zorg ervoor dat uw eigen deel te doen en ze te onderhouden zo goed als je kunt.
Audi A7 – Elektrische problemen
Niet-motor elektrische problemen zijn een gemeenschappelijk kenmerk van de A7, en de meest voorkomende elektrische problemen waar de A7 aan lijdt zijn geassocieerd met bandenspanning sensoren, zonnedak problemen, infotainment systeem problemen, en diverse problemen met in-car telefoon connectiviteit zoals Bluetooth handsfree streaming.
Helaas komen elektrische problemen op oudere A7-modellen veel vaker voor, waarschijnlijk omdat deze systemen tijdens de levensduur van een A7 veelvuldig zijn gebruikt. Audi maakt tegenwoordig een aantal van de meest complexe auto’s, omdat ze zijn uitgerust met functies die je tegenwoordig op de meeste auto’s gewoon niet meer vindt. Audi houdt van technologie, maar technologie is delicaat en kan veel hoofdpijn veroorzaken.
Audi A7 – Transmissie problemen
De Audi A7 is verkrijgbaar met een automatische versnellingsbak met koppelomvormer of een DCT S-Tronic-versnellingsbak met dubbele koppeling en het lijkt erop dat de DCT S-Tronic degene is die het meest koppig is. Verschillende eigenaars hebben geklaagd dat de auto schokkerig en traag wordt, vooral bij het manoeuvreren met de A7 bij lagere snelheden of op een helling/afdaling.
De automatische Tiptronic-transmissie is een stuk soepeler, maar schakelt niet zo snel als sommige eigenaren zouden willen. Al met al, deze problemen zijn meestal te wijten aan software, wat betekent dat het bijwerken of resetten van de modules kan ze oplossen.
Audi A7 – problemen met de snelheidsregelaar
De A7 wordt geleverd met een heleboel geavanceerde rijhulpsystemen die zijn ontworpen om u veilig te houden en uw leven een stuk gemakkelijker te maken op een dagelijkse basis. Nochtans, wanneer deze systemen ontbreken, doen zij precies het tegenovergestelde en maken uw leven een veel moeilijker. Eigenaars hebben verklaard dat sommige van deze systemen veel te opdringerig zijn en zelfs een ongeval kunnen veroorzaken.
De meeste van deze kwesties kunnen ook met softwareupdates worden opgelost, maar soms zult u hardwarecomponenten moeten vervangen omdat de softwareupdates slechts zo veel kunnen doen.
Audi A7 – Problemen met het differentieel
De A7 heeft soms ook last van problemen die te maken hebben met het differentieel, meer specifiek, rare geluiden die uit het differentieel komen. Als u bonkende, knarsende of zeurende geluiden hoort, is de kans groot dat uw A7 differentiële problemen ondervindt die zo snel mogelijk moeten worden verholpen, anders kunnen ze extra schade veroorzaken.
Als uw banden ongelijkmatig slijten, moet u ook het differentieel controleren. Sommigen zeggen dat deze problemen te wijten zijn aan een diff dat niet goed genoeg is gesmeerd, maar neem uw A7 mee naar een monteur om 100% zeker te zijn.
FAQ Sectie
Is de Audi A7 beter dan de Audi A6?
De Audi A7 is de stijlvollere versie van de A6 en hij komt met een betere uitrusting recht uit de fabriek. De A7 krijgt geen 4-cilinder motoren terwijl de A6 dat wel krijgt, de A7 komt niet zonder LED-verlichting, terwijl de A6 dat wel krijgt. Dit betekent dat zelfs de meest eenvoudige A7 een relatief goed uitgeruste auto is.
Aan de andere kant kun je met een verschil van bijna $15.000 tussen de twee vrijwel elke optie krijgen die je maar wilt. Het antwoord op deze vraag hangt af van uw persoonlijke voorkeuren. Het is ook vermeldenswaard dat de A6 achteraan iets ruimer is en dat hij ook verkrijgbaar is in stationwagonvorm, terwijl de A7 een meer praktische hatchback koffer heeft.
Hoeveel kilometer gaat een Audi A7 mee?
De Audi A7 zou minstens 200.000 kilometer moeten kunnen meegaan zonder grote revisies. Veel Audi-specialisten stellen dat de A7 bij 10 tot 15 jaar constant gebruik niet te zwaar belast mag worden als u hem goed onderhoudt.
Als zodanig, met het juiste onderhoud en een redelijke hoeveelheid stress, zou de A7 in staat moeten zijn om veel langer dan 200.000 mijl mee te gaan. Audi weet dat veel mensen de A7 gebruiken voor lange afstandsritten en daarom hebben ze ervoor gezorgd dat de auto dat lang kan doen.
Zijn SUV’s populairder dan sedans?
SUV’s zijn tegenwoordig een stuk populairder dan sedans en alleen crossovers kunnen de dominantie van SUV’s bedreigen. Daarom investeren veel merken wereldwijd het meeste geld in het uitbrengen van nieuwe SUV’s en daarom hebben veel merken ook veel sedans en vooral 2-deurs coupés en cabriolets uit de productie genomen.