De Audi RS Q8 is het vlaggenschip van de Audi RS SUV, ontworpen voor diegenen die de beste SUV willen die Audi op dit moment kan bieden. De RS Q8 is min of meer een Lamborghini Urus voor een meer haalbare prijs omdat deze twee veel onderdelen met elkaar delen. De RS Q8 is de grootste, krachtigste en duurste SUV die Audi ooit heeft gemaakt.
Als het op betrouwbaarheid aankomt, lijkt de Audi RS Q8 een heel behoorlijke auto te zijn, maar er zijn enkele punten die de moeite waard zijn om over te praten. Allereerst klagen veel eigenaren dat de auto last heeft van diverse elektrische problemen met de in-car systemen en interieurverlichting. Ook wordt er geklaagd dat de auto zonder aanwijsbare oorzaak in de ‘limp mode’ gaat.
Verder staat de RSQ8 erom bekend dat hij als een gek door zijn banden gaat, wat zeker een probleem is omdat vier RS Q8 banden een klein fortuin kosten. De transmissie staat er soms om bekend aarzelend en lui te worden en de RSQ8 maakte ook deel uit van een terugroepactie vanwege problemen met de ophanging.
Al met al is de RS Q8 niet de meest voorkomende Audi SUV op de weg, dus het is niet gemakkelijk om al zijn gebreken goed op te sommen. Dit zijn echter degenen die online het meeste lawaai lijken te maken en daarom zetten we ze hier op een rijtje.
Audi RS Q8 elektrische problemen
De Audi RS Q8 is een door en door luxe SUV, wat betekent dat het is verpakt met een bos van luxe functies en voorzieningen die zowel houdt u veilig en vermaakt. Echter, met een dergelijk niveau van complexiteit, is het gemakkelijk om te vergeten dat veel van deze functies kunnen mislukken. Dit is het geval met de Q8 in het algemeen, waar veel mensen hebben gemeld dat hij last heeft van vervelende, maar milde problemen.
Een eigenaar klaagde erover dat de verlichting van de koepel niet aanging wanneer dat nodig was of helemaal niet uitging. Eigenaren hebben ook geklaagd over de driedubbele breedbeeldinstallatie van de auto, waarbij het onderste scherm altijd standaard de fabrieksinstellingen aanneemt wanneer je de auto inschakelt, wat betekent dat je elke keer dat je de auto inschakelt de gewenste functies moet wijzigen.
Audi RS Q8 prestatieproblemen
De Audi RS Q8 is een 600pk luxe SUV met AWD dus het is moeilijk om te zeggen dat het hem aan vermogen ontbreekt. Sommige eigenaren hebben echter geklaagd dat de auto zonder aanwijsbare oorzaak in de limp-modus gaat. Een Audi-medewerker zei dat dergelijke problemen te wijten zijn aan warmteproblemen, maar het is moeilijk om dat te rechtvaardigen omdat de RS Q8 uitgebreid werd getest in extreme omstandigheden voor hij op de markt kwam.
Sommigen hebben gezegd dat deze problemen te wijten zijn aan de katten, anderen hebben gezegd dat ze worden veroorzaakt door problemen met de turbocompressor. Dit is het probleem waar we meestal mee te maken hebben als we auto’s proberen te beoordelen die duur zijn en vrij beperkt in productie. Er zijn niet genoeg gegevens online om met zekerheid te zeggen wat de oorzaak van dit probleem is.
Audi RS Q8 bandenslijtage problemen
Er zijn een paar redenen waarom de RS Q8 als een gek door de banden gaat. De eerste is omdat sommige RS Q8 modellen werden teruggeroepen als gevolg van defecte uitlijning die banden kan decimeren op een zware en krachtige auto als de RS Q8. Zelfs als het model dat u bekijkt in orde is, gaat het nog steeds door de banden als een gek omdat het 22-inch en grotere wielen heeft en de auto meer dan 600 pk heeft.
Het is zeker cool om te rijden in een supersport SUV zoals de RS Q8, maar de stress die die arme banden te verduren krijgen in zware bochten, tijdens het remmen en bij het accelereren is waanzinnig. Een set van vier banden voor de RS Q8 kost een fortuin, vooral omdat je ze allemaal in één keer moet vervangen.
Audi RS Q8 transmissie problemen
De RS Q8 wordt geleverd met een Tiptronic automatische koppelomvormer versnellingsbak die meestal zijn werk doet zonder grote zorgen. Er zijn echter gevallen waarin de versnellingsbak aarzelt, niet in staat is de juiste versnelling te kiezen en vaak in de war is over wanneer hij moet terugschakelen en welke versnelling hij moet kiezen.
Dit is niet noodzakelijk een probleem op zich, omdat dit meestal te wijten is aan de softwarekalibratie die er waarschijnlijk is om de auto te beschermen vanwege de enorme koppelcijfers van de RS Q8.
Problemen met de ophanging van de Audi RS Q8
We hebben al gezegd dat de RS Q8 last heeft van bandenslijtage door zijn enorme gewicht en vele vermogen, maar dit is ook het geval met de ophanging. De bussen aan de voorkant krijgen veel te verduren wanneer de auto snel remt en optrekt, waardoor ze voortijdig kunnen verslijten.
De RS Q8 maakte ook deel uit van een terugroepactie vanwege een onjuist gekalibreerde achteras die veel spanning veroorzaakte op de banden en de rest van het ophangingssysteem van de auto.
FAQ Sectie
Is de Audi RS Q8 de moeite waard?
Alle auto’s komen met problemen, hoe betaalbaar of duur ze ook zijn en de RS Q8 is niet anders. Niemand kan echter ontkennen dat de RS Q8 niet een van de meest verbazingwekkende SUV’s is die je tegenwoordig voor geld kunt kopen, want dat is hij.
Meer dan 600 pk, een prachtig uiterlijk, geweldige technologie, een geweldige aanwezigheid op de weg en een behoorlijk opwindende rijervaring maken de RS Q8 zo onderhoudend en begeerlijk als hij is. Hij mag dan geen Lamborghini-badge op de voorkant hebben, maar als je tijdens het rijden je ogen sluit (wat je nooit zou moeten doen), zou het je vergeven zijn als je dacht dat je in een Lamborghini Urus zat.
Is de Audi RSQ8 beter dan de Audi SQ8?
De Audi SQ8 is een gedetunede en meer geciviliseerde versie van de RSQ8 en veel mensen geloven dat hij beter is dan de RSQ8 omdat hij maar liefst 20.000 dollar minder kost en hij echt vergelijkbaar aanvoelt om te rijden. Bovendien is de SQ8 ook de meest comfortabele optie van de twee.
Maar de aankoop van het topmodel dat alles heeft, is echt een speciaal gevoel en de SQ8 kan daar niet aan tippen, ook al is het een echt geweldige auto.
Is de Audi RSQ8 de beste Audi?
We kunnen gerust zeggen dat de Audi RSQ8 het huidige vlaggenschip van de hele Audi-lijn is, want hij biedt een enorm vermogen, een verbluffend uiterlijk, verbluffende technologie en alles wat je verder van een vlaggenschip van de 21e eeuw mag verwachten. De Audi R8 is misschien de coolste auto die Audi maakt, maar de RSQ8 is het echte vlaggenschip.