De Renault (Dacia) Duster is een compacte boxy SUV die voor het eerst werd geïntroduceerd in modeljaar 2010. De 2e generatie van de Duster kwam uit in 2017, terwijl de allernieuwste Duster-modellen uitkwamen in 2020. Voor het grootste deel van de westerse wereld heeft de Duster de Dacia-badge, terwijl landen in het Oosten, zoals Rusland en India, hem krijgen als SUV met de Renault-badge.
Wat het geval ook mag zijn in jouw geografische gebied, deze twee zijn vrijwel hetzelfde. Hoe dan ook, we gaan nu alle veelvoorkomende problemen met de Renault Duster bespreken, waarbij we je vertellen wat er mis kan gaan, wat je eraan kunt doen als het misgaat en wat je kunt doen om te voorkomen dat sommige problemen ooit optreden.
De meest voorkomende problemen zijn elektrische problemen, problemen met de motor, problemen met de transmissie, problemen met de ophanging en problemen met het DPF-filter. Sommige van deze problemen komen vaker voor dan andere, zoals problemen met de katalysator, dus let hier altijd goed op.
Al met al heeft de Duster een zeer goede staat van dienst op het gebied van betrouwbaarheid en duurzaamheid, wat betekent dat hij meer dan bestand zou moeten zijn tegen het misbruik van het dagelijks leven als bestuurder. Dit is deels de reden waarom hij zo succesvol is over de hele wereld.
Elektrische problemen
Eigenaars van een Renault Duster hebben verschillende elektrische problemen gemeld die ongemak en veiligheidsproblemen kunnen veroorzaken. Een veelvoorkomend probleem is een defecte dynamo die kan leiden tot een lege accu en uiteindelijk motorpech als er niet tijdig iets aan wordt gedaan.
Andere eigenaren hebben problemen gemeld met het bedradingssysteem van de auto, wat kan leiden tot een breed scala aan problemen, van slecht werkende lampjes tot kortsluiting die brand kan veroorzaken. Deze elektrische problemen kunnen moeilijk te diagnosticeren en te repareren zijn en kunnen duur zijn om te repareren, vooral als de auto buiten de garantie valt.
Motorproblemen
Een veelvoorkomend probleem met de motor is een probleem met de distributieriem, waardoor de motor kan haperen of ontsteken. Een ander veel voorkomend probleem zijn de brandstofinjectoren, die verstopt kunnen raken of niet goed meer werken, wat kan leiden tot een lager brandstofverbruik en slechtere prestaties. Daarnaast hebben sommige Duster-modellen problemen met olielekkages gemeld, die motorschade kunnen veroorzaken en dure reparaties vereisen.
Een specifiek probleem met de motor van de Duster heeft te maken met de katalysator. De katalysator kan verstopt raken, wat leidt tot minder motorvermogen, een lager brandstofverbruik en meer uitstoot. Het is essentieel om al uw preventieve onderhoudswerkzaamheden uit te voeren als u wilt dat de Duster een aanzienlijke tijd meegaat.
Problemen met de transmissie
De Renault Duster heeft te maken gehad met verschillende klachten over de transmissie. Veel Duster eigenaren hebben problemen gerapporteerd zoals hard schakelen, slippende versnellingen en een onhandig gevoel tijdens het schakelen. Daarnaast hebben sommige eigenaren moeite gehad met schakelen, vooral met het koppelingssysteem.
Een veel voorkomend probleem is een trilling in de auto tijdens het accelereren, wat kan worden toegeschreven aan versleten motorsteunen of transmissiesteunen. Een ander veel voorkomend probleem is een zeurend geluid dat optreedt wanneer de auto in beweging is, wat duidt op een probleem met de transmissie of het differentieel.
Problemen met de ophanging
Veel eigenaren van een Renault (Dacia) Duster hebben problemen gemeld met de ophanging van de auto. Een van de meest voorkomende klachten is een krakend geluid afkomstig van de ophanging wanneer het voertuig in beweging is. Dit kan worden veroorzaakt door versleten ophangingscomponenten zoals bussen, kogelgewrichten of schokdempers.
Een ander veel voorkomend probleem is een stuiterend gevoel tijdens het rijden, wat kan worden veroorzaakt door versleten of beschadigde schokdempers. Daarnaast zijn er bij sommige Duster modellen problemen gemeld met de voorwielophanging, waaronder problemen met de onderste draagarmbussen en fusees. Deze problemen kunnen leiden tot een los of instabiel gevoel tijdens het rijden en een verminderde controle en wegligging.
Problemen met DPF
De Renault Duster heeft naar verluidt problemen met het Diesel Particulate Filter (DPF), dat is ontworpen om de uitstoot van dieselmotoren te verminderen. Een van de meest voorkomende problemen is de frequente regeneratie van het DPF-systeem, die te vaak of op onjuiste momenten kan plaatsvinden.
Hierdoor kan de filter verstopt raken of beschadigd raken, wat leidt tot een vermindering van het motorvermogen en een hoger brandstofverbruik. Bovendien hebben sommige Duster-eigenaren gemeld dat er waarschuwingslampjes op het dashboard verschijnen die wijzen op een probleem met het DPF-systeem. In sommige gevallen moest de DPF volledig worden vervangen, wat een dure reparatie kan zijn.
FAQ
Moet ik een Renault Duster kopen?
De Renault Duster is een compacte SUV die bekend staat om zijn betaalbaarheid, ruime interieur en terreincapaciteiten. Hij biedt een comfortabele rit, een goed brandstofverbruik en een behoorlijk uitrustingsniveau, zelfs in de basismodellen. Hij verkoopt wereldwijd goed en is een van de populairste betaalbare auto’s op de huidige markt.
Er zijn echter ook betrouwbaarheidsproblemen gemeld met de Duster, vooral met zijn elektrische en ophangingssystemen, evenals problemen met het DPF-systeem in dieselmodellen. Dat gezegd hebbende, Renault heeft zich door de jaren heen ingespannen om de kwaliteit en betrouwbaarheid van hun voertuigen te verbeteren en de Duster heeft positieve recensies ontvangen voor zijn veiligheidsvoorzieningen en algemene waarde, waardoor het een goede koop is.
Hoe veilig is de Renault Duster?
De Renault Duster heeft gemengde veiligheidsbeoordelingen gekregen, afhankelijk van de regio waar hij wordt verkocht. In Europa kreeg de Duster een score van 3 sterren in de Euro NCAP crashtests uitgevoerd in 2011. Dit was echter vóór de invoering van strengere veiligheidsnormen in 2015 en de Duster is niet getest volgens de nieuwere normen.
In Latijns-Amerika kreeg de Duster in 2019 een score van 4 sterren in de Latin NCAP-tests. De Duster is uitgerust met veiligheidsvoorzieningen zoals airbags, stabiliteitscontrole, tractiecontrole en Hill Start Assist. Sommige veiligheidsvoorzieningen zijn echter alleen verkrijgbaar in hogere uitvoeringen of als optie. Bovendien mist de Duster meer geavanceerde veiligheidsvoorzieningen dan de meeste moderne auto’s hebben.
Is er een elektrische Renault Duster?
Op dit moment zijn er geen elektrische versies van de Renault Duster, maar dat kan later veranderen omdat de Duster erg populair is. Een van de belangrijkste redenen waarom de Duster zo populair is, is echter de prijs, die niet goed te combineren is met EV’s die voor veel mensen nog steeds buiten bereik zijn vanwege de kosten.