De Volvo C40 Recharge is een gloednieuwe Volvo coupé/crossover SUV op basis van het bestaande XC40-platform. Het is min of meer een Volvo XC40 maar is volledig geëlektrificeerd en opnieuw ontworpen om er slanker en gestroomlijnder uit te zien. Met meer dan 400 pk is de C40 een van de krachtigste SUV’s van Volvo ooit.
Wat de betrouwbaarheid betreft, hebben we eigenlijk niet zoveel klachten, want de C40 is min of meer een splinternieuwe auto. Er zijn echter enkele elektrische problemen, oplaadproblemen, Apple CarPlay en problemen met het veiligheidssysteem waar we het over moeten hebben. Tot nu toe lijkt het erop dat deze problemen niet al te ernstig zijn en dat de meeste ervan in een mum van tijd zijn/worden opgelost.
Sommigen zeggen dat de C40 Recharge last heeft/zal krijgen van vrijwel dezelfde overvloed aan problemen als de gewone XC40, omdat deze veel onderdelen met elkaar delen. Hoe dan ook, de C40 Recharge lijkt een van de coolste SUV’s van Volvo ooit en daarom moet je hem zeker overwegen als je houdt van Volvo’s kijk op luxe en styling.
Al met al is de C40 een redelijk betrouwbare auto (tot nu toe) en het zal waarschijnlijk nog beter worden, aangezien de meeste problemen te maken hebben met de software.
Volvo C40 – Elektrische problemen
De Volvo C40 wordt geleverd met tal van elektrische functies, waarvan sommige zijn ontworpen om u veilig te houden, terwijl andere zijn ontworpen om u comfortabel te houden. Bijvoorbeeld, hij wordt geleverd met ingebouwde Google assistent die een van de beste spraakherkenningssystemen in de business is, maar een paar eigenaren hebben geklaagd dat het systeem verkeerd kan interpreteren wat je zegt en een heel andere optie kan selecteren.
Omdat de C40 wordt geleverd met een geen push to start-knop, zeiden sommige eigenaren dat de auto niet aansloeg als ze hem in drive zetten en wilden optrekken. Het dashboard licht op en alles lijkt in orde, maar de wielen krijgen geen stroom.
Andere elektrische problemen zijn problemen met de BECM (battery energy control module) waardoor de auto zijn remmen blokkeert en wordt uitgeschakeld. Dit probleem komt bij meerdere EV/hybride Volvo’s voor.
Volvo C40 – Oplaadproblemen
Wat het laadproces betreft, klaagden enkele eigenaars dat de auto veel te traag laadt, zozeer zelfs dat de auto in meer dan 15 uur slechts voor 60% is opgeladen. Volgens sommigen kan dit probleem worden opgelost door de door Volvo geleverde EVSE-lader opnieuw te starten, maar dit is geen volledige oplossing omdat dit probleem zich ook daarna kan voordoen.
Anderen melden dat de laadstatus niet wordt weergegeven op het centrale scherm, wat hinderlijk kan zijn tijdens het laden. Dit komt echter minder vaak voor en kan meestal worden opgelost door de lader opnieuw aan te sluiten.
Volvo C40 – Problemen met het veiligheidssysteem
Volvo staat bekend als een van de veiligste auto’s op de weg en dat is logisch, want Volvo was de pionier van veel van ’s werelds meest prominente veiligheidssystemen in de auto, zoals veiligheidsgordels. Het gaat hier echter niet om de veiligheidsgordels, maar om softwarematige veiligheidsvoorzieningen die af en toe kunnen falen.
Het is bijvoorbeeld bekend dat de lane keep assist soms niet in staat is de rijstroken te identificeren, zelfs als de rijstroken duidelijk zijn aangegeven. Ook het systeem om botsingen aan de voorzijde te voorkomen is vaak iets te gevoelig voor de meeste mensen, omdat het kan piepen, zelfs als je gewoon in normaal bumper-tot-bumper verkeer rijdt.
Volvo C40 – Problemen met Apple CarPlay
Sommige eigenaren van de Volvo C40 meldden problemen met het Apple CarPlay systeem van de auto, dat gewoon niet opstart wanneer je dat wilt. Bovendien is bekend dat Apple CarPlay soms zonder duidelijke reden de verbinding verbreekt. Beide problemen kunnen alleen worden opgelost door de auto opnieuw te starten en het systeem opnieuw aan te sluiten.
FAQ Sectie
Moet ik een Volvo C40 Recharge kopen?
Als u houdt van de styling van Volvo en de manier waarop ze het ontwerpen en maken van luxe auto’s aanpakken, dan zult u waarschijnlijk genieten van de nieuwe C40 Recharge. Hij ziet er beter uit dan de XC40 omdat hij er aan de voorkant netter uitziet en aan de achterkant veel moderner en jeugdiger is. Dankzij een coupé-achtige aflopende daklijn trekt de C40 veel meer aandacht dan de XC40.
Hoe dan ook, de C40 is een relatief dure auto, wat betekent dat je voor de instapprijs van de C40 een zeer goed uitgeruste XC40 Recharge kunt kopen. Dat is vrij gebruikelijk, want volledig elektrische auto’s zijn duur. Als de auto u bevalt, is er geen reden om de C40 niet te kopen.
Hoeveel actieradius biedt de Volvo C40?
Onder de vloer van de C40 ligt een degelijke 75kWh batterij met voldoende bereik om u een actieradius van ongeveer 225 mijl op een volle lading te geven. Volvo schat dat een volledig opgeladen C40 270 mijl kan afleggen, maar uit praktijktests is gebleken dat hij goed is voor ongeveer 220-230 mijl.
Al met al is dit een prima actieradius, maar lang niet zo goed als die van sommige concurrenten. Voor de context: de Tesla Model Y kan 330 mijl rijden op een volle lading en dat is een behoorlijke upgrade ten opzichte van de C40. De Hyundai Ioniq 5 haalt ook meer dan 300 km, wat ook geldt voor de Kia EV6.
Wordt de Volvo C40 geleverd met een telefoon-app?
Zoals bij de meeste moderne EV’s wordt ook de Volvo 40 geleverd met een telefoon-app die zowat elk onderdeel van de rijervaring kan bedienen. De meegeleverde app kan worden gebruikt om de auto op afstand te starten, voor te verwarmen of voor te koelen wanneer dat nodig is, en het kan je altijd vertellen waar de auto is en kan je een korte statusupdate geven over je actieradius.
Bovendien bevat het alle nodige handleidingen en verschillende snelkoppelingen voor het boeken van uw diensten.