Wat is beter een hybride of plug-in hybride?

In de afgelopen tien jaar zijn hybrides een soort norm geworden voor veel fabrikanten die hun algemene CO2-uitstoot over de hele linie willen verlagen, maar zijn ze eigenlijk wel een goede koop, en is een conventionele hybride (HEV) beter dan een plug-in hybride (PHEV)?

Een conventionele hybride maakt gebruik van een kleinere batterij in combinatie met een overwegend gasmotor om betere MPG-resultaten te behalen. Dit type hybride biedt zelden een bereik dat alleen elektrisch is, en als dat wel het geval is, is dat bereik bijna altijd te verwaarlozen.

Anderzijds gebruikt een plug-in hybride een veel grotere batterij die ook kan worden opgeladen via een gewoon stopcontact thuis of een krachtiger stopcontact voor een snellere lading. Dit type hybride heeft dus wel een bereik dat alleen elektrisch is, maar ze zijn duurder in aanschaf dan een conventionele hybride.

Dit gezegd zijnde, als u in staat en bereid bent om een plug-in hybride te gebruiken voor wat het is, wat betekent dat u hem constant moet aansluiten om op te laden, is een plug-in een betere optie. Als u echter niet de moeite kunt nemen om een plug-in hybride regelmatig aan te sluiten, is een conventionele hybride waarschijnlijk een betere optie.

Conventionele hybrides (HEV)

Een conventionele hybride werd voor het eerst geïntroduceerd met de vreemd uitziende Honda Insight, maar werd later gepopulariseerd door de Toyota Prius. Deze twee Japanse fabrikanten waren de eersten om een meer hybride auto-vriendelijke aanpak te hanteren en werden later gevolgd door de rest van de consument blik industrie.

  Welke auto's hebben de minste kans om te roesten?

Ter illustratie zullen we de Toyota Prius gebruiken als benchmark voor de hedendaagse HEV-technologie. Met een vanafprijs van rond de $24k, biedt de Toyota Prius 58 MPG in de stad en 53MPG op de snelweg, wat op zijn zachtst gezegd een behoorlijk resultaat is.

Deze conventionele hybride auto kan niet worden aangesloten op het stopcontact omdat de batterij wordt opgeladen tijdens het rijden. De gewone Prius heeft een 0,75 nogal kleine kWh batterij, en biedt dus niet de mogelijkheid om deze aan te sluiten op het stopcontact. Dit gezegd zijnde, vertrouwt de auto hoofdzakelijk op de verbrandingsmotor, en de elektrische motor is er alleen voor ondersteuningsdoeleinden.

Plug-In Hybrides (PHEV)

In 1899 ontwierp de beroemde Duitse ingenieur Ferdinand Porsche een concept van een plug-in hybride, genaamd de System Lohner-Porsche Mixte. De eerste commerciële plug-in hybride werd echter in 2010 geïntroduceerd door GM, en heette de Chevy Volt.

Ter illustratie zullen we de Toyota Prius Prime gebruiken als benchmark voor de hedendaagse plug-in hybride technologie, omdat het niet meer dan juist is om deze te vergelijken met de gewone Toyota Prius. Dit gezegd zijnde, kost de Prius Prime maar liefst $4k meer dan de gewone Prius.

Bovendien heeft de Prius Prime een 8,8 kWh batterij waarmee de Prius Prime tot 25 mijl kan rijden zonder een druppel brandstof te verbruiken. De MPG-resultaten zijn vergelijkbaar tussen de twee, maar met de elektrische modus in het achterhoofd, zouden de MPGe-resultaten van het Prius Prime-model rond de 133 MPGe liggen.

Conventionele hybride vs. plug-in hybride

Om tot een eerlijke conclusie te komen over welke van de twee beter is dan de andere, moeten we ons richten op hoe je van plan bent een HEV/PHEV te gebruiken. Voor degenen die een PHEV kunnen en willen aansluiten op het stopcontact, zijn de extra kosten van een PHEV na een jaar of twee gemakkelijk terug te verdienen.

  Welke auto gaat 20 jaar mee?

Als zodanig zijn plug-in hybrides beter dan conventionele hybrides vanuit het oogpunt van efficiëntie, en dat betekent dat ze al met al beter zijn, omdat efficiëntie de belangrijkste factor is als het gaat om hybride auto’s. Ook al doen ze soms concessies op het gebied van laadruimte of reparatiekosten, ze zijn niet voor niets duurder.

Conventionele hybrides zijn vooral bedoeld voor mensen die geen zin hebben om de stekker in het stopcontact te steken, maar wel willen profiteren van een vorm van brandstofbesparende technologie. Ze kosten minder en ze zijn niet zo complex, maar velen geloven dat ze helemaal geen zin hebben en dat ze niet eens zouden moeten bestaan.

FAQ Sectie

Is een plug-in hybride beter dan een EV?

Het antwoord op deze vraag hangt ook af van hoe u uw auto gebruikt. Als u het potentieel van de elektrische motor in uw plug-in hybride maximaal benut, kunt u beter kiezen voor een EV omdat een EV over het algemeen een betere optie is op het vlak van efficiëntie en uitstoot.

Als u echter nog steeds graag wordt bewaakt door de verbrandingsmotor, kunt u beter nog even vasthouden aan een hybride. Het is altijd beter om een hybride te bezitten voor u overweegt om voor een EV te springen omdat het u toont wat u dagelijks moet doen om van een angstvrij woon-werkverkeer te genieten.

  Hoe krijgen ze auto's in winkelcentra

Wat is de beste plug-in hybride op de markt op dit moment?

De beste plug-in hybride ter wereld op dit moment moet de Hyundai Ioniq zijn omdat hij van alles biedt voor een toegankelijke prijs. De Ioniq is goed genoeg voor 50+ MPG zowel op de snelweg als in de stad, heeft 7 verschillende uitrustingsniveaus, en wordt ook aangeboden als PHEV, HEV, of een full-on EV.

De Toyota Prius Prime is ook een geweldige PHEV, en dat geldt ook voor de Volvo XC60 Recharge. Als u een meer luxueus aanvoelende, maar sportieve sedan wilt, moet u zeker eens kijken naar de BMW 330e.

Wie maakt de beste elektrische auto’s op de markt?

De beste elektrische auto’s op de markt worden gemaakt door Tesla, omdat Tesla gespecialiseerd is in de EV-markt, en geen enkele andere autofabrikant toegang heeft tot Tesla’s geavanceerde supercharger netwerk. Merken zoals Porsche, Audi en Mercedes ontwerpen en bouwen kwalitatief betere en meer geavanceerde EV’s, maar ze zijn niet zo gebruiksvriendelijk als Tesla’s.

Als je dat koppelt aan de meest geavanceerde technologie op het gebied van autonoom rijden, spraakherkenning en infotainmentsystemen, kun je gerust zeggen dat alle Tesla’s in die gevallen uitblinken. Als de oplaadmogelijkheden voor niet-Tesla-voertuigen echter verbeteren, kunnen merken als Porsche of Audi de meeste Tesla-modellen gemakkelijk verslaan als het aankomt op kwaliteit en verfijning.

James May

James' grote passie is auto's. Hij publiceert inhoud op Cars A2Z sinds de site in het voorjaar van 2021 werd gelanceerd.

Recent Posts