Zijn dodehoeksensoren de moeite waard?

De meeste moderne auto’s zijn uitgerust met allerlei geavanceerde rijhulpsystemen, waaronder dodehoekmonitoring, rijstrookassistent, waarschuwingssystemen voor botsingen, kruisverkeerswaarschuwingssystemen, 360-gradenparkeercamera’s, automatisch remmen en nog veel meer.

Sommige van deze systemen zijn nuttiger dan andere, wat betekent dat ze niet allemaal de vraagprijs waard zijn. Systemen zoals dodehoekdetectie zijn inderdaad de moeite waard omdat ze een extra laag van veiligheid en gemak bieden zonder uw rugrekening te veel te belasten.

Systemen zoals deze zijn echter niet perfect en u moet er nooit op vertrouwen als het gaat om het maken van een rijstrook verandering. Ze zijn er alleen om u te helpen en daarom moet u nooit volledig vertrouwen op systemen zoals deze.

Andere ADAS-systemen zoals een waarschuwing voor kruisend verkeer kunnen nuttig zijn, maar worden zelden gebruikt en hetzelfde geldt voor de lane keep assist, die vaak veel te agressief kan zijn. Deze systemen moeten perfect geïntegreerd zijn zodat ze uw rijervaring niet te veel verstoren en u toch veilig blijven rijden.

Voordelen van dodehoekdetectiesystemen

Het eerste voordeel van het dodehoekdetectiesysteem is het feit dat het een rijstrookverandering zowel gemakkelijker als veiliger maakt. Ook al moet u niet vertrouwen op systemen zoals deze, toch halen ze de spanning uit lange snelwegritten omdat u weet dat er iemand in uw dode hoek zit als de systemen u dat vertellen.

Dit betekent dat u niet hoeft om te draaien om van rijstrook te veranderen als het systeem u waarschuwt dat er iemand in uw dode hoek zit. Wanneer u echter toch besluit van rijstrook te veranderen, moet u zich omdraaien en het voor 100% zeker controleren.

  Wat is de beste auto voor oudere bestuurders?

Systemen zoals deze ook helpen uw restwaarde, dus het is niet alsof je geld verspillen aan nutteloze technologie. Deze aanwijzingen volgen ook het verkeer om je heen te allen tijde, die het beste werkt als ze worden gekoppeld aan high-def camera’s en lane keep assist.

Nadelen van dodehoekdetectie

Op het eerste gezicht geven deze systemen je het gevoel dat je niet eens hoeft om te draaien als je van rijstrook wilt veranderen en dat is het grootste probleem dat systemen als deze met zich meebrengen. Ze verlagen uw algehele bewustzijn, ook al zijn ze alleen bedoeld om u te helpen.

Bovendien zijn systemen zoals deze soms een beetje te agressief terwijl ze u waarschuwen met zowel geluid als knipperen zodat ze u vaak in verwarring kunnen brengen tijdens het rijden, wat nooit een goed idee is. Systemen zoals deze hebben de neiging om alle soorten geluiden te maken tijdens het inschakelen van de richtingaanwijzers, wat betekent dat veel chauffeurs nu niet eens bereid zijn om richtingaanwijzers te gebruiken.

Deze systemen zijn soms ook zeer problematisch tijdens ongunstige weersomstandigheden en als de sensoren zijn bedekt met wegvuil en vuil. Dit kan vaak betekenen dat ze niet zullen functioneren wanneer ze zouden moeten of ze zullen inschakelen wanneer ze dat niet zouden moeten.

Do’s en dont’s bij rijstrookverandering

Een eenvoudige rijstrookverandering lijkt misschien een makkie, maar alleen als alles in orde is. Als zodanig, is het belangrijk om te onthouden dat soms het maken van een rijstrook verandering kan allerlei problemen in verband met uw leven, uw auto, en iedereen om je heen te creëren.

  Wat doet een auto in waarde stijgen?

Kijk altijd goed om u heen wanneer u van rijstrook wilt veranderen, hoe geavanceerd uw dodehoekdetectiesystemen ook zijn. Houd de sensoren te allen tijde schoon en zorg ervoor dat u uw richtingaanwijzer te allen tijde gebruikt, hoe opdringerig het dodehoekwaarschuwingssysteem ook kan zijn.

Vermijd agressieve rijstrookwisselingen en het afsnijden van mensen, vooral op de snelweg. Rechts inhalen is ook niet iets wat je moet doen. Al met al, zorg ervoor dat u alle verkeersregels te volgen tijdens het uitvoeren van een rijstrook verandering en nooit vertrouwen op deze systemen ten volle, omdat ze bekend zijn foutief te zijn op keer.

FAQ Sectie

Kunt u dode hoek sensoren installeren op uw tweedehands auto?

Ja, dat kunt u doen door ze achteraf te laten inbouwen of door de aftermarket-route te volgen, afhankelijk van of de auto in kwestie zelfs af fabriek met dodehoekassistentie verkrijgbaar was. Als dat zo is, kunt u het beste het bestaande systeem achteraf inbouwen, maar als u dat niet kunt, moet u kiezen voor een aftermarket systeem.
Een retrofit zal waarschijnlijk uw restwaarde ten goede komen, terwijl een aftermarket systeem deze zelfs zou kunnen verlagen. Laat het installatieproces echter over aan een professional als u uw veiligheid in de auto wilt maximaliseren en u wilt dat het systeem het langst betrouwbaar is.

Hoeveel kost dodehoek-monitoring?

Dat hangt ervan af of u voor een systeem uit de fabriek kiest of dat u een aftermarket-systeem koopt. De meest betaalbare systemen kosten tussen de $200 en $250, maar u mag nooit beknibbelen op technologieën zoals deze, dus zorg ervoor dat u betrouwbaarheid en prestaties boven het prijskaartje zelf stelt.

  Wat is de goedkoopste manier om mijn auto te verschepen?

Midrange aftermarket dode hoek assistentie systemen kunnen overal kosten tussen de $ 300-500 en de meest geavanceerde kan gemakkelijk oplopen tot $ 1000. De duurste systemen hebben de neiging om allerlei extra functies, zoals verkeersteken herkenningstekens, lane keep assist, enzovoort.

Waar bevinden zich de dodehoekdetectiesensoren?

De meeste auto’s plaatsen deze systemen direct op de achterbumpers omdat aan elke kant. Sommige automakers hebben de neiging om deze te plaatsen binnen de achterlichten of zelfs op de spiegels zelf. Er zijn ook enkele voorbeelden waarbij automakers deze sensoren in de parkeersensoren hebben geïntegreerd, waardoor ze gemakkelijk te bereiken zijn als er iets misgaat.

Het hangt allemaal af van hoe geavanceerd het systeem is en of het wordt geleverd met een speciale dode hoek assistentie camera. De meest geavanceerde dodehoekassistentiesystemen zitten vol met allerlei extra functies die het systeem veel geavanceerder maken en over alle vier de hoeken van de auto verspreid zitten.

James May

James' grote passie is auto's. Hij publiceert inhoud op Cars A2Z sinds de site in het voorjaar van 2021 werd gelanceerd.

Recent Posts