Audi S-Tronic – alles wat u moet weten

“Vorsprung Durch Technik”, of Vooruitgang door Technologie, is een veelgebruikte slogan van Audi om de essentie te tonen waarop het merk gebaseerd is. Audi innoveert graag en wil het merk een voortrekkersrol geven door voortdurend te innoveren. Dat is de reden waarom de Audi S-Tronic versnellingsbak bestaat.

De S-Tronic versnellingsbak is een zogenaamde dual-clutch transmissie die tot doel heeft superieure prestaties te combineren met efficiëntie. De eerste S-Tronic versnellingsbak werd uitgebracht in 2008 en sindsdien doet Audi zijn best om de versnellingsbak zo goed mogelijk te maken.

In dit artikel leggen we uit wat de S-Tronic versnellingsbak doet, hoe hij werkt, hoe betrouwbaar hij is en waarom u hem zou moeten kopen. Het ontwerp met dubbele koppeling doet wonderen als het op prestaties en efficiëntie aankomt en dat is de reden waarom Audi ervoor gekozen heeft om een DCT aan te bieden in plaats van een standaard koppelomvormer.

Er zijn ook enkele nadelen aan de S-Tronic die we hieronder in detail zullen bespreken. Lees dus zeker dit artikel om beter te begrijpen waarom de S-Tronic zo populair is.

Wat is Audi S-Tronic?

Audi S-Tronic is een merknaam van Audi voor een versnellingsbak met dubbele koppeling die rechtstreeks schakelt en waarmee u ofwel in automatische modus ofwel in volledig manuele modus kunt rijden. De S-Tronic is ontworpen om alle voordelen van een handgeschakelde versnellingsbak te combineren en u toch de mogelijkheid te bieden om gewoon D in te schakelen en de auto zijn werk te laten doen.

De S-Tronic is de meest recente versnellingsbak van Audi, terwijl de Audi Tiptronic, R-Tronic en DSG Multitronic allemaal oudere versnellingsbakken zijn die niet zo geavanceerd zijn als de S-Tronic. Audi heeft de S-Tronic zo ontworpen dat hij kan schakelen zonder een merkbare onderbreking van het vermogen.

  Wat is de beste dieselauto gemaakt door Audi?

De S-Tronic is ook zuiniger dan de meeste koppelomvormers die er zijn, omdat hij ontworpen is om altijd in een relatief laag toerentalbereik te rijden. Als u daarentegen de sportmodus inschakelt, heeft de versnellingsbak de neiging om het toerental hoger te houden om altijd al het beschikbare vermogen ter beschikking te hebben.

Dit zorgt voor een meerkarakterbenadering bij het ontwerpen van een versnellingsbak, en dat is waarom de Audi S-Tronic zo beroemd is.

Hoe werkt de Audi S-Tronic?

De S-Tronic bestaat uit twee meervoudige plaatkoppelingen, de K1 en de K2, naast twee subtransmissies die de versnellingen van de auto rechtstreeks bedienen. Deze transmissiecomponenten zijn allebei actief telkens als de motor draait, maar slechts één ervan zorgt altijd voor het schakelwerk.

Meer specifiek, wanneer u de tweede versnelling inschakelt en u gas begint te geven, is de derde versnelling onmiddellijk beschikbaar in het tweede deel van de transmissie. Dit zorgt voor snel schakelen zonder het “gerommel achterin” dat bij oudere versnellingsbakken met één koppeling voorkomt.

Op het moment dat de K1-koppeling opent, sluit de K2-koppeling, en dit is hoe een DCT-versnellingsbak in staat is om zo snel te schakelen zonder schokkerig of ongeraffineerd aan te voelen. De K1-koppeling bedient de 1ste, 3de, 5de en 7de versnelling omdat hij groter en steviger is dan de K2-koppeling, die de 2de, 4de, 5de en achteruitversnelling bedient.

Audi S-Tronic betrouwbaarheid en veel voorkomende problemen

De Audi S-Tronic is ook een vrij betrouwbare transmissie, wat betekent dat het een echte upgrade is ten opzichte van zijn voorganger. De Audi Multitronic is gemakkelijk de minst betrouwbare versnellingsbak die door Audi werd gemaakt, ook al lijkt hij het meest op de S-Tronic.

  Audi vs Honda betrouwbaarheid - wat is beter

De S-Tronic is echter niet helemaal foutloos, want hij heeft de neiging om problemen te krijgen met de hydraulische eenheid (Mechatronic), de versnellingspook achteraan, de solenoïde, een verbrande koppeling. Deze problemen komen meestal tot uiting in het gevreesde waarschuwingslampje “storing aan de versnellingsbak” en gaan gepaard met een schokkerige aandrijving, veel lawaai en de onwil om een versnelling in te schakelen.

Audi S-Tronic versies

Sinds de lancering van de S-Tronic in 2008 heeft Audi ze voortdurend verbeterd om ze zo robuust en gesofisticeerd mogelijk te maken. De allereerste S-Tronic bood 6 versnellingen, terwijl de huidige versies tot 8 versnellingen bieden voor een optimale efficiëntie en vermogensafgifte.

Sommige Audi Sport modellen gebruiken een robuustere versie van de S-Tronic die in staat is om continu meer koppel aan te kunnen. Dit maakt ook de “launch control”-modus mogelijk, waarmee u de auto van de lijn kunt schieten voor recordprestaties van 0 tot 100 km/u.

FAQ Sectie

Welke rijmodi biedt de Audi S-Tronic?

De Audi S-Tronic beschikt over twee modi: een volautomatische modus en een manuele modus. De automatische modus biedt ook twee verschillende modi: Drive, of Sport mode. In de sportmodus reageert de versnellingsbak nog sneller en wordt het toerental van de motor hoger gehouden dan normaal. Met andere woorden, in de sportmodus houdt de S-Tronic-versnellingsbak u altijd binnen het maximale vermogensbereik.

In de manuele modus kunt u het schakelproces volledig overnemen, hetzij met behulp van op het stuurwiel gemonteerde pedalen, hetzij met behulp van de versnellingspook zelf. Dit is de optie bij uitstek voor wie graag met zijn auto het circuit op gaat, want de controle in de manuele modus is altijd beter dan in de automatische modus.

  Audi RS7 betrouwbaarheid

Wat zijn de voordelen van de Audi S-Tronic?

Er zijn heel wat voordelen verbonden aan een DCT-versnellingsbak. Om te beginnen is de S-Tronic veel efficiënter in vergelijking met een koppelomvormer van Audi, maar hij is ook beter controleerbaar en soepeler. De S-Tronic elimineert ook volledig de shunt die gepaard gaat met het schakelen.

Een van de grootste voordelen van de S-Tronic is de controleerbaarheid. De aangeboden manuele modus is beter dan alle andere koppelomvormertransmissies omdat hij letterlijk in milliseconden schakelt.

Wat zijn de nadelen van de Audi S-Tronic?

De Audi S-Tronic versnellingsbak is duurder in aankoop, onderhoud, herstelling en vervanging in vergelijking met een meer eenvoudige koppelomvormer. Hij is ook veel zwaarder, wat betekent dat de prestatievoordelen die hij wel biedt, een beetje op de achtergrond geraken door het extra gewicht.

Als u niet gewend bent om met een DCT-versnellingsbak te rijden, zult u ook een beetje schokkerigheid opmerken bij het manoeuvreren bij lagere snelheden. Dit is een gemeenschappelijk kenmerk van de meeste DCT-versnellingsbakken, wat betekent dat het iets is waar elke DCT-versnellingsbak last van heeft.

James May

James' grote passie is auto's. Hij publiceert inhoud op Cars A2Z sinds de site in het voorjaar van 2021 werd gelanceerd.

Recent Posts