Mercedes-Benz 9G-Tronic – alles wat u moet weten

Mercedes Benz is een merk dat bekend staat voor innovatie, een vooruitstrevende benadering van technologie en mechanica van hoge kwaliteit. De 9G-Tronic 9-traps automatische transmissie van Mercedes is ontworpen om comfort, prestaties, brandstofefficiëntie, vlotheid en betrouwbaarheid te combineren.

De 9G-Tronic is een koppelomvormer, maar niet zomaar een koppelomvormer, want hij maakt gebruik van een eerste hydrodynamische koppelomvormer in zijn sector. De 9G-Tronic is ontworpen om het brandstofrendement met 10% te doen toenemen, wat meer dan welkom is voor elke wagen.

De 9G-Tronic beschikt ook over speciale rijmodi die de verschillende eigenschappen van de versnellingsbak accentueren. Het is ook een relatief betrouwbare versnellingsbak, maar sommige eigenaars melden problemen in verband met de solenoïde, de versnellingsbak die in de limp-modus terechtkomt, ruw schakelen en trage acceleratie.

De 9G-Tronic is beschikbaar in bijna alle nieuwere Mercedes modellen. De voorganger van de 9G-Tronic was de 7G-Tronic die nog steeds beschikbaar is voor sommige nieuwere AMG-modellen met veel pk’s, vooral die met een 12-cilinder motor.

Introductie van de Mercedes 9G-Tronic

De Mercedes 9G-Tronic 9-traps automatische transmissie werd voor het eerst geïntroduceerd in de 2013 Mercedes E350 Blue Efficiency en nadat het volledig beschikbaar was met de W222 S-Klasse werd het ook een standaard voor de hele Mercedes line-up.

De 9G-Tronic bouwt voort op hetzelfde platform waarop de 7G-Tronic is gebaseerd, maar de 9G-Tronic biedt indrukwekkendere oplossingen om een nog vlottere en efficiëntere rijervaring te bieden. De versnellingsbak is zo ontworpen dat hij de motor altijd in het lage toerentalbereik houdt en zo tot 10% zuiniger doet rijden dan de 7G-Tronic.

De 9G-Tronic is beschikbaar met koppelomvormer of met de multikoppeling MCT, wat in feite de gewone 9G is, maar dan zonder koppelomvormer. De MCT is ontworpen met een natte koppeling en de computer is ontworpen om een dubbele koppeling te ondersteunen.

  Mercedes AMG CLS 53 Betrouwbaarheid

De MCT 9G-Tronic is beschikbaar voor de duurdere AMG 63-modellen om de schakeltijden te verkorten en de auto zo snel mogelijk te maken.

Mercedes 9G-Tronic – Hoe verhoudt hij zich tot de 7G-Tronic?

Zoals in het begin vermeld, is de 9G-Tronic de opvolger van de befaamde Mercedes 7G-Tronic 7-versnellingsbak, maar de 9G-Tronic belooft een overvloed aan verbeteringen ten opzichte van de 7G-Tronic bak. De 2013 Mercedes E350 Blue Efficiency was het eerste model dat de 9G introduceerde, en de verbeteringen die de 9G biedt zijn het duidelijkst bij de 2013 E350.

Hoewel de snelheid van 0 tot 100 km/u met 6,6 seconden ongewijzigd is gebleven, biedt de E350 BE een beter verbruik van 53,3 MPG tegenover de 51,4 MPG van het 7G-Tronic-model. De 7G-Tronic E350 stoot 144g CO2 per 100km uit, terwijl de E350 BE 138g CO2 per 100km uitstoot.

De verbeteringen in het verbruik zijn nog duidelijker in de stad, waar de E350 BE een verbruik van 44,1 MPG haalt, tegenover de E350 met 7 versnellingen die tot 40,9 MPG haalt. De 9G-Tronic is beschikbaar met zowel RWD als AWD modellen, hybrides, diesel- en benzinemotoren.

De 9G-Tronic voelt ook samenhangender en soepeler aan in vergelijking met de oudere 7G-Tronic, vooral op grote en zware Mercedes-modellen.

Mercedes 9G-Tronic betrouwbaarheid en veelvoorkomende problemen

De Mercedes 9G-Tronic is een vrij betrouwbare versnellingsbak, maar er zijn een paar problemen die het vermelden waard zijn. De 9G-Tronic staat erom bekend dat hij soms stroef schakelt, vooral van de neutrale naar de 1e versnelling of van de 1e naar de 2e versnelling. Hij reageert soms ook een beetje traag, vooral als de wagen koud is.

  Wat is de beste Mercedes voor hondenbezitters?

De 9G-Tronic lijkt soms problemen te hebben met de solenoïde die de auto in de limp mode zet om geen andere vitale onderdelen van de versnellingsbak te beschadigen.

Mercedes 9G-Tronic onderhoudsschema’s

De Mercedes 9G-Tronic versnellingsbak is een ingewikkeld stukje precisietechniek dat constant onderhoud nodig heeft om goed te functioneren. Als u uw onderhoud niet overeenkomstig uitvoert, zult u waarschijnlijk allerlei problemen met de versnellingsbak ondervinden.

Zorg er dus voor dat u uw 9G-Tronic versnellingsbak gemiddeld om de 75.000 of om de 5 jaar een onderhoudsbeurt geeft, afhankelijk van wat het eerst gebeurt. Een regelmatige Mercedes 9G-Tronic onderhoudsbeurt bestaat uit het vervangen van de olie en de filter van de automatische versnellingsbak. Als de dealer of de monteur echter van mening is dat er iets anders moet gebeuren, moet u dit zeker doen om mogelijke ongelukken in de toekomst te voorkomen.

FAQ Sectie

Hoe goed is de 9G-Tronic versnellingsbak van Mercedes Benz?

De Mercedes 9G-Tronic versnellingsbak is één van de beste versnellingsbakken voor luxewagens op de markt, dankzij zijn indrukwekkende rendement en zijn vlotte werking. Het is misschien niet de snelste versnellingsbak op de markt omdat het geen dubbele koppeling is, maar toch zal bijna niemand betwisten dat de 9G indrukwekkend is.

In bijna elke categorie biedt de 9G-Tronic aanzienlijke verbeteringen ten opzichte van de 7G-Tronic. Het enige punt waarop de 7G-Tronic nog steeds meer biedt, is het maximumkoppel dat hij aankan. Dat is de reden waarom sommige nieuwere Mercedes 12-cilinders en grote dieselmotoren nog steeds de 7G-Tronic gebruiken.

  Waarom Mercedes slechte auto's zijn

Wat is het verschil tussen de 9G-Tronic TCT en de 9G-Tronic MCT versnellingsbak?

De 9G-Tronic TCT verwijst naar de koppelomvormer die gebruik maakt van een hydrodynamische koppelomvormer waarbij vloeistoffen de koppeling vervangen. De 9G-Tronic MCT verwijst naar het multikoppelingssysteem van de topmodellen van de AMG 63, waarbij de klant de voorkeur geeft aan schakeltijden, versnellingen en opwinding boven soepelheid, efficiëntie en duurzaamheid.

De MCT 9G-Tronic versnellingsbakken zijn dan ook ontworpen om in de eerste plaats snel te reageren. Dit betekent ook dat ze launch control bieden en veel krachtiger zijn bij het schakelen. Al bij al komt de MCT-versnellingsbak het dichtst in de buurt van een dual-clutch versnellingsbak die Mercedes momenteel aanbiedt voor zijn grotere, krachtigere AMG-modellen.

Welke rijmodi heeft de 9G-Tronic?

De 9G-Tronic-versnellingsbakken beschikken over drie verschillende rijmodi: Eco, Dynamic en Manual, waarbij u het schakelproces volledig onder controle hebt met de schakelpaddles aan het stuur. De MCT 9G-Tronic beschikt over vier verschillende rijmodi: Comfort, Sport, Sport+ en Handgeschakeld.

Deze rijmodi zijn ontworpen om de specifieke voordelen van de 9G-Tronic te maximaliseren, afhankelijk van de rijomgeving. Dit betekent dat de 9G-Tronic in staat is om zijn karakter te veranderen afhankelijk van wat u ervan verlangt.

James May

James' grote passie is auto's. Hij publiceert inhoud op Cars A2Z sinds de site in het voorjaar van 2021 werd gelanceerd.

Recent Posts