Veelvoorkomende problemen met Mercedes-Benz 9G-Tronic

De Mercedes Benz 9G-Tronic 9-versnellingsbak is een van de allereerste 9-versnellingsbakken die we terugvinden in het luxesegment. De 9G-Tronic werd voor het eerst voorgesteld in de 2013 Mercedes E350 Blue Efficiency en werd later ingebouwd in alle volgende Mercedes-modellen, vanaf de W222 S-Klasse.

Zoals vermeld beschikt de 9G over 9 versnellingen om de efficiëntie te maximaliseren en het vermogensverlies te minimaliseren, terwijl het aangrijpen van de koppeling en de schakeltijden werden verkort ten opzichte van de vorige 7G-Tronic versnellingsbak. Al bij al is de 9G-Tronic een globale upgrade ten opzichte van de 7G-Tronic, die nog steeds in tal van Mercedes-modellen aanwezig is.

De 9G-Tronic bestaat zowel in de vorm van een koppelomvormer als in de vorm van een multikoppeling, wat in feite neerkomt op een 9G-Tronic, maar dan zonder de koppelomvormer. Hoewel de meerderheid van de Mercedes-rijders die met deze versnellingsbak rijden, veel positieve dingen te zeggen hebben, is de 9G-Tronic niet zonder problemen.

De meest voorkomende problemen met de 9G-Tronic zijn ruw schakelen, traag schakelen, knarsende geluiden, trage acceleratie en problemen met de solenoïde. Deze transmissie heeft voortdurend onderhoud nodig als je wilt dat hij lang meegaat, maar verder is het een relatief betrouwbare bak.

Mercedes 9G-Tronic problemen met ruw schakelen

Vele eigenaars klaagden over hun 9G-Tronic Mercedes modellen die moeilijk schakelden, vooral bij het schakelen van neutraal naar eerste, of van eerste naar tweede. Dit gebeurt zowel wanneer de wagen koud als warm is, wat het probleem nog zorgwekkender maakt. Sommige eigenaars zeggen dat een herstart dit probleem oplost, anderen zeggen dat dit niet het geval is.

Sommige mensen gaan zo ver om te zeggen dat u niet verbaasd moet zijn als u schokkerige schakelingen ervaart met de 9G-Tronic, maar de realiteit is dat problemen zoals deze de algemene duurzaamheid van de transmissie beïnvloeden. Het beste wat u kunt doen is contact opnemen met een Mercedes-dealer en uw auto meenemen voor een volledige diagnose.

  Welk Mercedes-model is verwant met de Chrysler Crossfire?

Mercedes 9G-Tronic traag schakelende problemen

De Mercedes 9G-Tronic is een ultramoderne transmissie die beschikbaar is in veel prestatiegerichte Mercedes-modellen. Het is geen versnellingsbak met dubbele koppeling, wat betekent dat hij niet zo snel door de versnellingen gaat als een Porsche PDK, maar niemand kan zeggen dat de 9G-Tronic traag is.

Hoe dan ook, als u merkt dat uw 9G-Tronic traag door de versnellingen gaat, moet u eerst wachten tot de optimale bedrijfstemperatuur is bereikt. Als de problemen aanhouden, moet u uw auto naar de dealer brengen omdat traag schakelen meestal een symptoom is van versleten mechanische onderdelen of een probleem met de software.

Mercedes 9G-Tronic knarsende geluiden

Opdat de 9G-Tronic zijn werk zou kunnen doen zoals het bedoeld is, moet de vloeistof constant vervangen worden, meer bepaald moet u de vloeistof om de 4 à 5 jaar vervangen, afhankelijk van het aantal kilometers dat u jaarlijks aflegt. In beide gevallen kunnen knarsende geluiden optreden als gevolg van metaalvullingen en deeltjes in de transmissievloeistof.

Deze problemen leiden ook vaak tot een defecte elektrohydraulische convertor, dus zorg ervoor dat u de uwe laat nakijken als uw 9G-Tronic aan gelijkaardige problemen lijdt. Veel eigenaars hebben trillingen en knarsen gemeld bij het rijden op snelwegsnelheden in hogere versnellingen. Het is nog niet duidelijk of dit specifiek met de transmissie te maken heeft.

Mercedes 9G-Tronic trage acceleratie

De vorige generatie 7G-Tronic staat bekend om zijn snelle acceleratietijden, en toen de 9G-TRonci werd geïntroduceerd, verbeterde de acceleratietijden nog verder. Als u een AMG-model uit het hogere segment koopt, krijgt u ook de launch control-functie die ervoor zorgt dat u altijd de snelst mogelijke acceleratietijden krijgt.

  Mercedes-Benz SLS AMG Betrouwbaarheid

Veel eigenaren hebben echter twee problemen gemeld met betrekking tot het accelereren. Het eerste probleem is dat de auto de launch control niet wil inschakelen of niet in de launch control-modus wil blijven. Soms kan de versnellingsbak niet goed beslissen welke versnelling nodig is voor optimale acceleratietijden, wat betekent dat uw auto langzamer accelereert dan normaal.

Mercedes 9G-Tronic solenoid problemen

De 9G-Tronic versnellingsbak is ontworpen om de limp mode in te schakelen als er iets een meer kritieke fout veroorzaakt om de versnellingsbak te vrijwaren van verdere problemen. Als de solenoïde faalt, zal de auto transmissie de betrokken versnelling volledig uitschakelen.

Dit betekent dat de versnelling in kwestie niet zal worden bediend en de auto zal waarschijnlijk gaan in de limp-modus. Als dit gebeurt, moet u uw Mercedes te nemen in een dealer. Probeer niet om de versnellingsbak te resetten jezelf als limp modus is ontworpen om alleen in te schakelen wanneer de transmissie wordt ervaren problemen die veel meer schade kunnen veroorzaken.

FAQ Sectie

Is de Mercedes 9G-Tronic een goede transmissie?

De Mercedes 9G-Tronic is inderdaad een zeer goede transmissie, omdat ze een uitstekend vermogen levert, veel koppel aankan en omdat ze soepel en coherent is. De 9G-Tronic maximaliseert ook de efficiëntie door voortdurend te schakelen naargelang de rijmodus waarin u zich bevindt.

De transmissie is superieur responsief, wat betekent dat wanneer u de kick-down inschakelt in de sportmodus, de auto altijd de juiste versnelling zal vinden om in te schakelen, wat betekent dat de 9G-Tronic goed is in alles. Mercedes-modellen met een hoger V12-vermogen vermijden meestal het gebruik van de 9G-Tronic omdat de 7G-Tronic een betere keuze is voor motoren met een hoger koppel.

  Welke Mercedes-Benz modellen zijn hardtop cabriolets?

Hoe de Mercedes 9G-Tronic versnellingsbak resetten?

Als u uw 9G-Tronic-versnellingsbak na een olieverversing of om een andere reden wilt resetten, moet u deze stappen volgen. Probeer dit echter niet te doen als u niet 100% op de hoogte bent van wat u doet. Raadpleeg altijd uw dealer als het gaat om het zelf uitvoeren van dealertaken.

Zet de sleutel in de tweede stand en start de auto niet. Houd het gaspedaal in de kick-down positie gedurende 5 seconden zonder pauze. Nu is het tijd om de sleutel in de OFF-stand te draaien, maar zonder hem uit het slot te halen. Haal hierna uw voet van het gaspedaal en wacht 2 minuten tot het systeem zichzelf herstart.

Welke zijn de beste automatische transmissies ter wereld?

Er zijn vele fantastische automatische transmissies in de wereld, maar het lijkt erop dat de Porsche PDK dubbele koppeling misschien wel de beste van allemaal is. De reden hiervoor is dat de PDK ongelooflijk soepel en snel schakelt, zozeer zelfs dat de soepelheid die de PDK biedt meer lijkt op die van een koppelomvormer dan op die van een DCT-bak.

Ten tweede is de PDK in staat om een constante launch control te verdragen. De DSG(S-Tronic)-versnellingsbak die in andere VAG-producten te vinden is, is ook geweldig, maar hij is niet zo soepel als de PDK. De Steptronic automatische versnellingsbak in sommige BMW’s is ook een van de beste versnellingsbakken op de markt.

James May

James' grote passie is auto's. Hij publiceert inhoud op Cars A2Z sinds de site in het voorjaar van 2021 werd gelanceerd.

Recent Posts