Audi A1 – alles wat u moet weten

De Audi A1 is de kleinste luxe auto die Audi maakt en werd voor het eerst geïntroduceerd in 2010. De eerste A1 kreeg een opfrisbeurt in 2015 en hij werd helemaal tot 2019 in productie gehouden. In 2020 bracht Audi eindelijk de nieuwe A1 op de markt die de lat hoger wil leggen als het gaat om subcompacte luxe hatchbacks.

De A1 wordt doorgaans aangedreven door een 3-cilinder of een 4-cilinder motor met een vermogen tussen 86 pk en 260 pk. De motor wordt meestal gekoppeld aan de eigen S-Tronic versnellingsbak van Audi, waardoor de kleine hatchback zowel snel als efficiënt is.

Qua design lijkt de A1 ingetogen en redelijk in lijn met de rest van het Audi-gamma. De eerste A1 oogde wat ronder, terwijl de nieuwe een hoekiger design hanteert. Wat het interieur betreft, ziet de eerste A1 er goed uit, maar de nieuwe ziet er futuristisch en luxueus uit.

Wat betrouwbaarheid betreft, lijkt de tweede generatie van de A1 beter te zijn dan de eerste, maar de meest voorkomende problemen hebben te maken met overmatig olieverbruik, elektrische problemen, problemen met de passing en rammelen, problemen met de turbocharger en problemen met de distributieketting.

Audi A1 – De aandrijflijn

De 2010 Audi A1 line-up begint met de 1.2TFSI motor die 86pk levert en de zwakste motor is die te vinden is in een Audi van na 2000. De A1 van het eerste generatie is ook verkrijgbaar met een paar 1.4TFSI motoren met vermogens tussen 122pk en 140pk. De A1 2.0L TFSI levert 256pk en is standaard uitgerust met Quattro AWD.

De Audi A1 van na de facelift doet afstand van de 1.2L TFSI en voegt de Audi S1 aan het gamma toe. De 1.4L TFSI motor kan nu worden opgevoerd tot 150pk met het facelift model. De Audi S1 Quattro biedt een 2.0L 4-cilinder turbo met 231pk. Al deze motoren zijn verkrijgbaar met de S-Tronic DCT of een handgeschakelde versnellingsbak op sommige markten.

  2022 Mercedes GLA vs Audi Q3

De nieuwe Audi A1 reeks start met een 1.0L 3-cilinder motor met 95pk, maar deze motor kan ook gevonden worden met 110pk of 116pk. De nieuwe A1 kan ook worden geleverd met een 1.5L 4-cilinder motor met 150pk, terwijl de topversie van de A1 wordt geleverd met een 2.0L 4-cilinder en meer dan 200pk.

De A1 is gebouwd om efficiënt, compact en aerodynamisch te zijn, wat betekent dat hij maximaal 60MPG haalt voor de meest efficiënte motoren.

De Audi A1 – Ontwerp en chassis

De eerste generatie van de Audi A1 begint er nu wat ouder uit te zien terwijl de nieuwe Audi A1 er futuristisch en gedurfd uitziet, zeker als hij in een leukere kleur is gespoten. Het exterieurdesign van beide generaties is sterk afhankelijk van het exterieurstylingpakket en de koplampen.

Wat het interieur betreft, is de eerste generatie van de A1 nu een beetje gedateerd, maar kan hij je nog steeds verbazen als hij fatsoenlijk is uitgerust. De opfrissing van de eerste generatie heeft het interieurdesign lichtjes verbeterd, maar de meeste hoofdoppervlakken zijn hetzelfde gebleven. De nieuwe A1 ziet er vanuit elke hoek een stuk beter uit, vooral omdat hij is uitgerust met de Virtual Cockpit, die eigendom is van Audi.

De ophanging en het onderstel van de A1 zijn afgestemd op comfortabel rijden met een relatief stijve benadering. De A1 is ontworpen als een pittige stadsauto en dat betekent dat hij relatief zacht is, maar niet rolt in de bochten.

  2022 Audi Q5 vs Jaguar F Pace

Audi A1 – Betrouwbaarheid en veelvoorkomende problemen

De eerste generatie van de Audi A1 is niet zo betrouwbaar als de auto van na de facelift en de tweede generatie. Hoe dan ook, de A1 is over het geheel genomen redelijk betrouwbaar, maar alleen als hij goed wordt onderhouden. De meest voorkomende problemen met de Audi A1 hebben te maken met de turbocompressor, de elektronica, het timingsysteem, een hoog olieverbruik, en problemen met de bevestiging en rammelen.

Audi A1 – Waarde en praktische bruikbaarheid

De eerste generatie van de Audi A1 is nu een redelijk betaalbare auto en hij concurreert met de VW Polo bijvoorbeeld. De A1 van na de facelift houdt zijn waarde nog steeds goed vast, wat betekent dat hij een stuk meer kost dan de A1 van de eerste generatie. De nieuwe A1 is bijna net zo duur als de Audi A3, wat betekent dat het echt een niche-product is.

Praktisch gezien is de A1 een stadsauto en dus niet zo goed als het gaat om het vervoeren van meer mensen en spullen. Vier volwassenen zullen het moeilijk hebben om comfortabel in de A1 te zitten, vooral omdat ze hun spullen waarschijnlijk nergens kwijt kunnen.

FAQ Sectie

Is de Audi A1 de moeite waard?

De Audi A1 is de moeite waard als u in de markt bent voor een subcompacte luxe hatchback en u in staat bent om er comfortabel in te passen. De A1 mag dan wel de instap-Audi zijn, maar het is wel een echte Audi, althans wat de nieuwe A1 betreft. Hoe dan ook, voor een stadsritje is de A1 eigenlijk een heel goed idee.

  Wat is beter - Quattro VS 4Matic?

Aangezien sommige A1-modellen een verbluffende 60MPG halen, zijn ze zeer geschikt voor constant gebruik. De A1 is niet alleen pittig, goed uitgerust en efficiënt, maar beschikt ook over alle voorzieningen die u van een echte Audi mag verwachten.

Is de Audi A1 een gezinsauto?

Hoewel het een Audi is, is het niet echt een gezinsauto. De A1 is klein van binnen en van buiten, wat betekent dat hij niet goed geïsoleerd is, noch geschikt is voor iemand anders dan een jong gezin met een kind. Zelfs dan, de A1 voelt een beetje te dun en fragiel, terwijl ook het kosten van een behoorlijke bit van geld, wat betekent dat u een veel betere familie auto te vinden op dit prijspunt.

Hoewel de A1 beschikt over een aantal gezinsvriendelijke functies, zoals gemakkelijk te bereiken IsoFix verankeringspunten, wijd openende deuren, een stellaire veiligheid rating, zijn er betere opties die er zijn.

Is de Audi A1 te traag?

Zoals in dit artikel al een paar keer is gezegd, is de A1 verkrijgbaar met een aantal motoren, variërend van een kleine 80 pk tot meer dan 200 pk. Het is moeilijk voor te stellen hoe het voelt om in een 21e-eeuwse auto met zulke lage vermogens te rijden, maar de realiteit is dat het allemaal niet zo’n groot probleem is.

Het is waar dat je de auto traag zult vinden bij het invoegen op de snelweg of bij het proberen iemand in te halen op de snelweg, de realiteit is dat de A1 voldoende is voor wat het is.

James May

James' grote passie is auto's. Hij publiceert inhoud op Cars A2Z sinds de site in het voorjaar van 2021 werd gelanceerd.

Recent Posts