Het merk Citroën is eigendom van Stellantis, dat ook eigenaar is van enkele gerenommeerde Europese merken zoals Opel, Peugeot, Fiat, Alfa Romeo, Jeep, Chrysler, Dodge, DS, Lancia en RAM. Al deze merken delen verschillende onderdelen met elkaar en zijn gebouwd op vergelijkbare platforms. Hoe het ook zij, in dit artikel gaan we ons concentreren op waarom een Citroën niet start – oorzaken en hoe het te verhelpen.
De eerste en waarschijnlijk meest voorkomende reden waarom een Citroën niet start, is een lege accu. De accu kan echter ook zwak of gecorrodeerd zijn, waardoor de auto niet meer start. Andere redenen zijn problemen met de dynamo die de accu niet oplaadt of met de startmotor die de auto niet aanslaat.
Omdat alle nieuwe Citroën-modellen worden geleverd met een sleutelhanger in plaats van een gewone sleutel, moet u de batterij van de sleutelhanger controleren, want een lege batterij kan er ook voor zorgen dat de auto niet start. Ook de bougies en de zekeringkast kunnen hetzelfde probleem veroorzaken, maar die komen minder vaak voor.
Als klap op de vuurpijl noemen we ook nog problemen met het brandstofsysteem, waaronder verstopte brandstoffilters en een defecte brandstofpomp, die beide de doorgang van brandstof naar de motor kunnen blokkeren en daardoor de motor niet laten starten.
Problemen met de accu
De eerste reden waarom een Citroën niet start, heeft te maken met enkele problemen met de accu. De meest voor de hand liggende is een lege accu die helemaal geen stroom meer levert aan de auto, waardoor geen enkel elektrisch systeem werkt. Om de accu te testen, moet u hem aansluiten op een multimeter die 12-13 volt moet aangeven, wat u verwacht van een gezonde accu.
Zijn de waarden hoger of lager, dan is er iets mis met de accu. Bovendien kan de accu bedekt zijn met corrosie op de polen, die moet worden schoongemaakt om de accu zijn werk te laten doen. Daarom moet u de batterij loskoppelen en de polen reinigen met een speciale batterijreiniger.
Problemen met de sleutelhanger
Zoals eerder gezegd, zijn er geen moderne Citroën-modellen meer zonder sleutelhanger, aangezien lemmet-sleutels tot het verleden behoren. Deze zijn meestal voorzien van sleutelvrije toegang en startfuncties die niet kunnen werken als de batterij van de sleutelhanger leeg is. De auto zal niet kunnen herkennen dat de sleutel in de buurt is en zal dus niet willen starten.
Als u ook een bladsleutel hebt gekregen, probeer de auto dan handmatig te starten om te zien of hij start. Als hij niet start, is de sleutelhanger misschien niet het probleem. Indien wel, dan is uw sleutelhanger zeker de reden.
Problemen met dynamo en startmotor
De dynamo is ontworpen om de accu onderweg op te laden, wat betekent dat een lege dynamo meestal leidt tot een lege accu. Als de auto later afslaat en geen stroom meer krijgt, is dat waarschijnlijk te wijten aan een kapotte dynamo die vervangen moet worden.
De startmotor bevindt zich tussen de dynamo en de motor en is bedoeld om de motor aan te zwengelen. Als u geen zwengelende geluiden hoort terwijl u de auto draait om te starten, is de kans groot dat uw startmotor de schuldige is en vervangen moet worden.
Problemen met zekeringkast en bougies
Uw zekeringkast en uw bougies kunnen er soms ook voor zorgen dat de auto niet start, maar deze komen lang niet zo vaak voor als alle bovengenoemde redenen. Als een bougie verbrandt of losraakt, beïnvloedt dat het verbrandingsproces en zal de auto waarschijnlijk niet meer starten. Als meer dan één bougie kapot is, start uw auto misschien helemaal niet meer.
De zekeringkast heeft tot taak het elektrische systeem van de auto te beschermen tegen kortsluiting en overbelasting, wat betekent dat hij de neiging heeft te verbranden als er iets niet in orde is. Om dit te verhelpen, moet u de bijbehorende zekering vervangen door een zekering met hetzelfde ampèrage.
Problemen met het brandstofsysteem
Om onze lijst af te maken, moeten we ook problemen met de brandstoftoevoersystemen vermelden, dat wil zeggen verstopte brandstoffilters die geen brandstof aan de motor kunnen leveren of een defecte brandstofpomp die geen brandstof uit de tank kan pompen. U kunt de brandstofpomp horen als u het contact aanzet, als dat niet het geval is, is de kans groot dat hij kapot is.
Verstopte brandstoffilters moeten worden vervangen om uw auto weer te kunnen starten.
FAQ Sectie
Hoeveel kost een nieuwe Citroen accu?
Voor een nieuwe Citroen 12-volt accu betaalt u tussen € 100 en € 200. Dat is de norm in de huidige tijd van autoaccu’s. Als uw accu het begeeft terwijl de auto nog onder de garantie valt, komt u waarschijnlijk in aanmerking voor een gloednieuwe accu die onder de garantie valt.
Maakt Citroën betrouwbare auto’s?
Citroën is geen merk dat bekend staat om de meest betrouwbare auto’s ter wereld, maar het is ook geen merk dat bekend staat om het tegenovergestelde. Citroën zit ergens in het midden, wat betekent dat Citroëns, mits goed onderhouden, redelijk betrouwbaar zijn. Zeker, ze staan lang niet aan de top, maar de meeste problemen hebben te maken met ondermaats onderhoud.
Moet ik een Citroën kopen?
De belangrijkste redenen waarom iemand een Citroën zou kopen, zijn dat het merk relatief betaalbare, maar moderne en eigenzinnige stadsauto’s aanbiedt met benzine-, hybride en elektrische aandrijving. De meeste Citroën-modellen zijn jong en populair bij Europese bestuurders. Het zijn geen luxe auto’s, maar ze zijn wel voorzien van heel wat high-end functies.