Na vele mislukkingen en teleurstellingen in de loop der jaren is Tesla nu uitgegroeid tot een van de beste autofabrikanten ter wereld. Maar zelfs met zijn high-tech software – Gaan Tesla auto’s vaak kapot?
Tesla auto’s gaan inderdaad kapot. Maar in tegenstelling tot voertuigen met een verbrandingsmotor, gaat uw Tesla niet snel stuk. U kunt meer dan 100.000 kilometer met uw Tesla rijden zonder problemen. Dit is niet het geval bij voertuigen met een verbrandingsmotor die vaak al na 30.000 mijl stuk gaan.
Maar zelfs als uw Tesla defect raakt, kunt u zich ontspannen in de wetenschap dat u gedekt bent met een standaardgarantie van 4 jaar of 50.000 mijl en een garantie van 8 jaar of 100.000 tot 150.000 mijl die de batterij en de aandrijving dekt. Bovendien zijn de meeste pechgevallen met een Tesla goedkoper dan pechgevallen met een benzineauto.
Wat zijn de meest voorkomende Tesla pechgevallen of reparaties?
Ondanks dat Tesla minder reparaties en pechgevallen heeft dan benzineauto’s, zult u na verloop van tijd toch enkele onderdelen moeten vervangen. Deze reparaties of pechgevallen komen echter niet vaak voor, en zullen waarschijnlijk pas na een paar jaar optreden. Ze zijn ook goedkoop te repareren.
Veel voorkomende Tesla problemen zijn onder andere:
Zuurstofsensor
Remklauw
Wiellager
Raam motor regelaar
Afhankelijk van uw Tesla model, zult u merken dat de kosten voor het repareren van deze onderdelen varieert. Het verschil is echter niet zo groot. U moet bijvoorbeeld tussen 270 en 450 dollar uitgeven voor het vervangen van de zuurstofsensor en tussen 320 en 400 dollar voor het vervangen van de wiellagers.
Wat houdt een Tesla onderhoudsbeurt in?
Net als alle grote automerken raadt Tesla ook een service- of onderhoudsschema aan. Dit helpt uw auto om optimaal te presteren en dure reparaties te vermijden. In tegenstelling tot de meeste automerken, raadt Tesla geen jaarlijks onderhoudsschema aan, maar wel bepaalde diensten wanneer nodig.
Hieronder vindt u de verschillende onderhoudsbeurten die Tesla aanbeveelt:
- Bandenrotatie – Tesla-eigenaars zijn verplicht om banden te roteren en de uitlijning te balanceren tussen 10.000 en 12.000 mijl.
- Cabineluchtfilter – het filter moet om de 2 jaar worden vervangen, of om de 3 jaar als het een HEPA-filter (High Efficiency Particulate Air) is.
- Onderhoud van de airconditioning – afhankelijk van het Tesla-model, moet dit onderdeel elke 2 tot 6 jaar worden onderhouden.
- Remvloeistof test – elke Tesla eigenaar is verplicht om de remvloeistof elke 2 jaar te testen en indien nodig te vervangen.
- Winteronderhoud – Tesla-eigenaars die in koude klimaten wonen, moeten de remklauwen van hun auto om de 12 maanden of elke 12.500 mijl reinigen en smeren.
Hoe ziet het 5-jaar Tesla onderhoudsplan eruit?
Aangezien Tesla een EV is met minder bewegende onderdelen dan ICE-voertuigen, is hun onderhoudsplan betaalbaar en brengt het niet veel onderdelen met zich mee. Hier vindt u de gemiddelde kosten van een Tesla serviceplan over 5 jaar:
Jaar Soorten service Kosten
1 Bandenwissel $100
2 Volledige service met aircoservice $520
3 Bandenwissel $100
4 Volledige service met remspoeling $580
5 Bandenwissel $100
Wat zijn de gemiddelde reparatiekosten voor verschillende Tesla modellen?
Naast het weten welke Tesla reparatie- en onderhoudskosten u waarschijnlijk zal oplopen, is het ook van cruciaal belang om te weten wat verschillende Tesla modellen zullen kosten om te bezitten over de jaren heen. Hieronder vindt u de kosten die u mag verwachten bij verschillende Tesla modellen:
- Tesla Model 3 – $ 80 tot $ 1.200
- Tesla Model X – € 80 tot € 770
- Tesla Model S – € 80 tot € 4.100
Uit bovenstaande informatie blijkt duidelijk dat het Tesla Model X het goedkoopste Tesla model is om in de loop der jaren te onderhouden, terwijl het Tesla Model S het duurst is.
FAQ
Wat dekt de Tesla 8 jaar of 100.000 tot 150.000 mijl garantie?
Veel mensen verwarren de Tesla batterij en aandrijfunit garantie van 8 jaar of 100.000 – 150.000 mijl met de standaard garantie. Dit is niet correct. Tesla heeft een standaard garantie die 4 jaar of 50.000 mijl duurt. Desalniettemin kunt u nog steeds een uitgebreide garantie krijgen om verschillende auto-onderdelen te dekken in geval van een defect of storing.
Is Tesla duur om te repareren als hij stuk gaat?
De waarheid is dat Tesla veel goedkoper te repareren zijn wanneer ze stuk gaan dan andere high-end automodellen zoals BMW, Mercedes-Benz, en Audi. De jaarlijkse reparatiekosten voor Tesla Model S zijn bijvoorbeeld ongeveer $ 290, terwijl die van de Mercedes-Benz E250 ongeveer $ 750 is.
Dit is een teken dat Tesla voertuigen veel goedkoper zijn om te repareren op de lange termijn. Omdat Tesla een EV is, hebben hun auto’s geen olieverversing of brandstof nodig om te rijden. Ze hebben ook minder bewegende delen in hun aandrijflijn, wat de kosten enorm drukt. Sommige reparaties kunnen echter de pan uit rijzen.
Waarom tikken Tesla-eigenaars de auto af voor het opladen?
Dat komt omdat Tesla’s standaard hun deuren vergrendelen als u wegloopt. Soms ontgrendelen ze automatisch als je ernaartoe loopt, maar soms ook niet. Dus als u de laadpoort niet vanuit uw auto wilt openen, kunt u er gewoon op tikken en dan gaat hij open.
Dit is ook gebruikelijk bij kabels die niet van het merk Tesla zijn. U kunt de laadpoort echter gemakkelijk openen via het scherm in de auto, via de app of door op een knop op de Tesla-superlaadkabel te drukken die de deur zal openen.
Wat zijn enkele van de klachten van Tesla-eigenaars?
Als je al eerder een Tesla hebt bezeten, dan ben je misschien wel een van deze uitdagingen tegengekomen. Ten eerste, Tesla supercharger netwerken zijn een stuk verbeterd, maar zijn niet aanwezig in sommige gebieden. Dus, als u van plan bent om een lange afstand af te leggen met uw Tesla, kan het nog steeds een uitdaging zijn om ergens een oplaadpunt te vinden.
Bovendien stelt Tesla de productie van hun volgende modellen uit. Veel mensen hebben bijvoorbeeld lang gewacht om hun Tesla Model en Model 3 te krijgen toen ze met de productie begonnen. Sommige Tesla-gebruikers hebben te kampen met technische problemen, zoals trillende omvormers op de Model S.
Ook al is Tesla een luxueus automerk, de afwerking van het interieur voldoet niet aan de standaard van een Mercedes-Benz Maybach of Rolls Royce Phantom. Bovendien zijn het leder, de stiksels en andere materialen op de Model S niet van hetzelfde niveau als deze twee luxueuze voertuigen.
Slotgedachten
Als het op defecten aankomt, behoren Tesla’s tot de meest betrouwbare auto’s die u kunt vinden. Ze gaan zelden kapot, maar als ze dat doen, zijn ze goedkoper in onderhoud. Ze hebben echter ook lage kwaliteits- en betrouwbaarheidsbeoordelingen. Uiteindelijk wegen de voordelen van een Tesla op tegen de nadelen.