Is BMW 2.0 turbo motor betrouwbaar?

De 2.0 turbo BMW N20 4 cilinder motor werd in 2011 geproduceerd als vervanger van de 3.0L 6 cilinder N53. Sindsdien, in de productieperiode van 2011 – 2017, heeft de N20 motor zich bewezen als een zeer betrouwbare turbomotor met slechts een paar minpuntjes.

Meest voorkomende betrouwbaarheidsproblemen van een BMW N20 motor

Over het algemeen is de BMW N20 een zeer solide aandrijflijn met weinig problemen. Aan de andere kant zijn alle turbomotoren complexer, dus er is een grotere kans dat er iets misgaat. Natuurlijk zijn er een aantal veel voorkomende problemen die zich voordoen zoals bij elke andere motor.

Timing Chain problemen

Zoals bij de meeste andere BMW motoren is de distributieketting de zwakke schakel van de motor. Dit probleem werd geëlimineerd bij N20 motoren, geproduceerd na 2015. Als uw motor voor die tijd is geproduceerd, is de kans iets groter dat u te maken krijgt met een storing in een onderdeel van de distributieketting.

Gemiddeld, als u buiten de garantie voor uw voertuig valt, kan de reparatie van distributiekettingcomponenten oplopen tot $ 1.500 als u een monteur bezoekt. Als je DIY bekwaam bent, kunt u de klus thuis te doen voor ongeveer $ 500, dat is de kosten van de componenten. Dit probleem doet zich meestal voor bij voertuigen die meer dan 50.000 mijl hebben gereden.

Symptomen van een beschadigde distributieketting
De meest voorkomende symptomen met de hulp van die u zou kunnen voorspellen een timing ketting mislukking zijn:

  1. 1. Luide zeurende geluiden uit de motor van het voertuig. (Deze kunnen luider worden wanneer u gas geeft).
  2. Te veel speling.
  3. 3. Krassen, vlekken of beschadigingen op de ketting.
  Mercedes R350 Betrouwbaarheid - is het een betrouwbare oude auto?

Problemen met de pakking van de oliefilterbehuizing

Dit is misschien wel het tweede meest voorkomende probleem bij N20 motoren. Het kleppendeksel en de pakking zijn beide rubberen onderdelen, zeer gevoelig voor slijtage met de tijd en het gebruik van het voertuig. Het scheurt na verloop van tijd en leidt tot schade en olielekken. De reparatie kan tussen de $100 en $500 kosten, afhankelijk van de onderdelen en arbeidskosten. Deze problemen komen meestal voor na 5 – 6 jaar van eigendom of 60.000 + mijlen. Sommige voertuigen houden het helemaal vol tot 100.000 mijl totdat ze problemen met de pakking ondervinden.

Veel voorkomende symptomen
Het meest voorkomende symptoom waaraan u problemen met huis pakking en oliefilter kunt herkennen zijn olielekkages onder de motorkap aan de linkerkant van de motor van de auto. De reden waarom u aan de linkerkant moet kijken is de typische kanteling van N20 motoren naar links.

Valve Cover

Als u zichtbare olielekken opmerkt, rook ziet, of brandende olie ruikt, zou u een probleem met het kleppendeksel van uw N20 motor kunnen hebben. De 4-cilinder turbomotor gebruikt een rubberen kleppendekselpakking en een plastic kleppendeksel, die beide de neiging hebben broos te worden na langere gebruiksperioden. Onder de druk van de motorwarmte beginnen deze twee onderdelen te barsten en wanneer ze dat doen, hebben ze de neiging om olie te lekken.

De symptomen zijn zeer vergelijkbaar met die van de pakking van de oliefilterbehuizing, aangezien deze twee met elkaar verbonden zijn. Reparaties kosten gemiddeld rond de $400. U zou kunnen verwachten dat de kwestie zich voordoet bij voertuigen die meer dan 50.000 mijl hebben gereden.

  Jaguar vs. Mercedes: Betrouwbaarheid

Hoe een BMW N20 motor goed onderhouden

Alle motoren zijn onderhevig aan de typische onderhoudsprocedures zoals het onderhoud van de ontstekingscomponenten en het verversen van vloeistoffen. De bougies en bobines zijn de eerste onderdelen van uw N20 motor waar u goed op moet letten.

Bougies en bobines

Beide spelen een belangrijke rol in benzinemotoren omdat zij de onderdelen zijn die voor het lucht/brandstofmengsel verantwoordelijk zijn en het vermogen opwekken. Als ze onderhevig zijn aan slijtage, als gevolg van leeftijd en kilometerstand, kunnen ze uiteindelijk stoppen met werken naar uw zin en beginnen ze ondermaats te presteren.

Als u met een standaard N20 motor rijdt, moeten de bougies rond de 50.000 – 65.000 mijl worden vervangen. Als u een gewijzigde motor, wordt geadviseerd om te overwegen ze te vervangen door 20.000 – 25.000 mijl intervallen.

De bobines van uw motor het beste werken wanneer veranderd elke 60.000 – 70.000 mijl markering. Deze beide onderdelen zijn relatief goedkoop en moeten goed in de gaten worden gehouden. De bougies zijn $60 per onderdeel en kost ongeveer $130 – $150 te repareren bij een monteur, terwijl de bobines zijn een beetje duurder zitten op ongeveer $150 te kopen en $250 + met arbeid.

N20 motorolie

De nieuwere N20 motoren zouden motorolie om de 10.000 mijlen moeten veranderen en voor oudere N20 motoren, zou het geadviseerde veranderingsinterval rond 5.000 – 8.000 mijlen moeten zijn. Raadpleeg altijd de gebruikershandleiding van uw voertuig voordat u de olie ververst, om de juiste viscositeit te bepalen. Aanbevolen voor een N20 motor is een viscositeit van 5w-30 of 5w-40.

  Wat is de beste BMW serie?

N20 Koelvloeistof

Gebruik altijd door BMW goedgekeurde koelvloeistoffen. Probeer de koelvloeistof van uw motor om de 60.000 mijl te spoelen en volledig te vervangen. Het is niet duur, maar het kan de levensduur van uw wagen drastisch verkorten.

FAQ

Hoe weet u of u een N20 of een N26 motor hebt?

BMW voertuigen met N20 motoren hebben “ULEV” onder de motorkap en N26 motoren hebben “SULEV” in de tekst staan. Bovendien is het uitlaatsysteem van de N20 een beetje anders en maakt het gebruik van slipkoppelingen en klemmen voor de verbinding met de hoofdonderdelen van de aandrijflijn.

Hoe lang kan een N20 BMW 2.0 L turbomotor meegaan?

De meeste van deze motoren vertonen gemiddeld geen grote technische defecten tot 60.000 mijl. Veel gebruikers hebben gemeld dat de motor meer dan 100.000 mijl meegaat zonder ernstige reparaties, afgezien van het juiste onderhoud en het verversen van vloeistoffen.

Wat zijn de betrouwbaarste BMW motoren ooit?

Een van de meest betrouwbare motoren ooit door BMW gemaakt is de 1996 – 2005 E390 3-Serie, evenals de 325i. Veel van deze wagens zijn door de BMW gemeenschap over de hele wereld erkend en bestempeld als kogelvrij.

James May

James' grote passie is auto's. Hij publiceert inhoud op Cars A2Z sinds de site in het voorjaar van 2021 werd gelanceerd.

Recent Posts