Is de Hyundai Ioniq 5 een goede auto?

Is de Hyundai Ioniq 5 een goede auto?

De Hyundai Ioniq 5 is een volwaardige elektrische auto op batterijen die sinds 2021 door Hyundai wordt gemaakt en is nu een van de best verkochte Koreaanse EV’s op de markt. Het is het allereerste standalone elektrische Ioniq model van Hyundai wat betekent dat Hyundai veel moeite in deze auto heeft gestoken. Is dat genoeg, is de Hyundai Ioniq 5 een goede auto?

De Hyundai Ioniq 5 lijkt een erg goede auto te zijn, ongeacht aan wie je het vraagt. De aandrijflijn van de Ioniq 5 is echt goed uitgebalanceerd met veel actieradius en redelijk snelle laadtijden. Het ontwerp is zeker een van de belangrijkste voordelen van de Ioniq 5, want de auto ziet er echt authentiek en opvallend uit. Hij valt ook niet in een specifiek segment, want hij leent designelementen van hatchbacks, SUV’s en crossovers.

Het interieur van de Ioniq 5 is al even interessant met mooi geplaatste bedieningselementen en slimme oplossingen. De rijervaring is niet bijzonder, maar dat is precies wat je van een auto als deze zou verwachten. De betrouwbaarheid lijkt erg goed te zijn, omdat Hyundai meestal betrouwbare auto’s maakt en omdat EV’s sowieso betrouwbaarder zijn dan auto’s met verbrandingsmotor.

De Ioniq 5 biedt ook een enorme waarde omdat hij in het lagere EV-spectrum valt, maar toch wordt gekocht door mensen met aanzienlijk meer koopkracht. De Ioniq 5 is ook erg praktisch, met veel zitruimte en een grote koffer, maar hij heeft geen kofferbak voorin, wat een beetje een teleurstelling is.

  Is de Hyundai Elantra een goede auto?

Hyundai Ioniq 5 – De krachtbron

De Hyundai Ioniq 5 wordt geleverd met drie verschillende maten accu’s. De kleinste batterij is een 58 kWh batterij in de standaarduitvoering, waarmee je ongeveer 239 WLTP-mijlen kunt afleggen op een volle lading als je kiest voor het model met achterwielaandrijving (170 pk) of 220 mijl als je kiest voor het AWD-model (235 pk). Snelladen is mogelijk met snelheden tot 350 kW, waarmee de Ioniq 5 in slechts 20 minuten van 20 tot 80% kan worden opgeladen.

De volgende in de rij is het Hyundai Ioniq 5 long-range model (72,6kWh batterij) met achterwielaandrijving dat 220pk levert en een maximale actieradius van 300 mijl. Als je voor het AWD-model met lange actieradius en 300 pk gaat, kom je maar 256 mijl ver op een volle lading. De oplaadtijden zijn ook erg snel, want beide modellen kunnen in slechts 20 minuten tot 80% worden opgeladen.

Helemaal aan de top van het Ioniq 5-gamma staat het Extra Long Range model dat ook verkrijgbaar is in RWD (220pk) of AWD (300pk) vorm. Deze modellen hebben een iets grotere batterij van 77,4 kWh, waardoor ze iets meer kilometers afleggen dan de gewone modellen met lange actieradius, terwijl de oplaadtijden hetzelfde zijn gebleven.

Hyundai Ioniq 5 – Ontwerp en onderstel

De Hyundai Ioniq 5 wordt algemeen beschouwd als een van de coolste moderne EV’s, zowel van binnen als van buiten. Het design van het exterieur is echt boxy met rechthoekige vormen die de auto een beetje een retro-future vibe geven die goed past bij het EV-karakter. Dit geeft de Ioniq 5 een direct herkenbaar design dat de tand des tijds zeer goed zal doorstaan.

  Hyundai Sonata betrouwbaarheid

De afstemming van onderstel en vering van de Ioniq 5 is ook een van de sterke punten, want de auto blijft kalm en ontspannen, wat je er ook mee doet. Het is een comfortabele auto die alles doet zonder enig probleem, behalve misschien dynamisch rijden.

Hyundai Ioniq 5 – Betrouwbaarheid en veelvoorkomende problemen

Als het op betrouwbaarheid aankomt, is de Hyundai Ioniq 5 ook echt een goede auto omdat Hyundai de tijd heeft genomen met de Ioniq 5. Ze hebben ook veel geleerd van het eerste Ioniq (4) model dat in feite een testbed was voor alle Ioniq modellen die zouden volgen. Bovendien is de Ioniq 5 een elektrische auto die van nature betrouwbaarder is dan auto’s met een verbrandingsmotor, omdat er minder bewegende onderdelen zijn.

De meest voorkomende problemen met de Ioniq 5 hebben te maken met de remmen, het feit dat je geen kofferbak voor krijgt, het feit dat de auto veel te veel actieradius verliest als je voor een AWD-model gaat, en het feit dat de stuurinrichting van de auto soms schudt of harde geluiden maakt, vooral bij hogere snelheden.

Hyundai Ioniq 5 – Waarde en praktische bruikbaarheid

De Hyundai Ioniq 5 begint ergens tussen de $45.000 en $50.000 en dat is niet per se een prijskaartje dat je zou verwachten van een Hyundai, maar de Ioniq 5 is geen gewone Hyundai. Het lijkt er ook op dat de Ioniq 5 zijn waarde heel goed weet te behouden op de 2e-hands markt.

  Hyundai Azera betrouwbaarheid

De Ioniq 5 is heel praktisch als het gaat om de zitruimte en de bagageruimte is van voldoende formaat. Veel mensen zijn echter teleurgesteld over het feit dat de Ioniq 5 helemaal geen kofferbak voor heeft.

FAQ Sectie

Is de Hyundai Ioniq 5 een luxe auto?

Nee, de Hyundai Ioniq 5 is geen volwaardige luxe auto, want luxe auto’s uit dit segment kosten bijna het dubbele van de Ioniq 5. De Ioniq 5 bevindt zich in een meer middenklasse segment en zijn voornaamste concurrent is de Kia EV6. Deze staan bekend als EV’s uit massaproductie, ook al zijn ze nog steeds enorm duur.

Is de Hyundai Ioniq 5 een hybride?

De Hyundai Ioniq 5 is uitsluitend een elektrische auto, wat betekent dat hij niet in ICE- of hybridevorm verkrijgbaar is. Hyundai gebruikte het Ioniq naamplaatje voor zowel PHEV als EV modellen, maar de Ioniq 5 is enkel beschikbaar als elektrische wagen. Het lijkt er ook op dat Hyundai de Ioniq 5 niet snel als hybride zal aanbieden.

Kan ik een Hyundai Ioniq 5 thuis opladen?

Als u uw Ioniq 5 thuis wilt opladen, heeft u thuis een type 2 lader nodig, en het beste wat u kunt doen is een muurlader monteren naast de plek waar u uw auto parkeert. Een volledige lading zal waarschijnlijk 6-9 uur duren, afhankelijk van de grootte van de batterij en vele andere externe omstandigheden.

James May

James' grote passie is auto's. Hij publiceert inhoud op Cars A2Z sinds de site in het voorjaar van 2021 werd gelanceerd.

Recent Posts