De Renault Koleos is een compacte familie-SUV die zijn debuut maakte in 2007. De tweede generatie van de Koleos kwam tot stand in 2016 toen het merk Koleos daadwerkelijk meer kopers over de hele wereld begon aan te trekken. Dus, is de Renault Koleos een goede auto?
In werkelijkheid is de Renault Koleos alle auto die u ooit nodig zult hebben, want hij is relatief compact, maar ruim genoeg voor een kleiner gezin. Hij biedt ook goede, efficiënte en redelijk geavanceerde motoren, 4WD, en is ook een echte topper. Het interieur is vrij goed uitgerust met alle gebruikelijke apparatuur op het gebied van technologie en veiligheid.
De betrouwbaarheid is ook heel goed, vooral bij de tweede generatie van de Koleos, die veel beter is dan de eerste generatie en die u moet overwegen als u hem tweedehands wilt kopen. De rijervaring is vrij ontspannen en volgzaam, wat perfect is voor dit type auto.
Financieel is de Koleos relatief betaalbaar, wat betekent dat hij niet veel kost in aanschaf of gebruik. De praktische bruikbaarheid is ook heel goed, want er is veel zitruimte op beide rijen en de kofferruimte is heel goed voor deze klasse. In- en uitstappen is in de Koleos gemakkelijk, evenals het zicht, dat toonaangevend is in zijn klasse.
Misschien wilt u weten welke problemen de Renault Koleos heeft.
De aandrijflijn
De Renault Koleos is leverbaar met dieselmotoren en het nieuwste model van na 2019 biedt er twee. Het instapmodel 1.7L dCi 4-cilinder biedt 150pk en kan ongeveer 46MPG opleveren, terwijl de grotere 2.0L 4-cilinder Blue dCi met 190pk goed is voor ongeveer 41MPG. Het 2.0L-model heeft ook 4WD, wat de brandstofefficiëntie iets verlaagt.
Beide modellen zijn meestal uitgerust met de automatische X-Tronic versnellingsbak die vrij soepel en responsief is voor de grootte van de auto. De oudere 2016 Koleos is verkrijgbaar met nog meer dieselmotoren om uit te kiezen. De top-specificatie 2.5L dCi is ook uitgerust met 4WD, maar biedt tot 180pk en is in staat om ongeveer 34MPG te leveren.
Deze motor werd afgeschaft vanwege de emissievoorschriften en daarom kun je de Koleos nu alleen nog krijgen met de eerder genoemde 2.0L diesel en de eerder genoemde 1.7L. Al met al zou de Koleos een iets verfijndere benzine-optie kunnen gebruiken, terwijl ook een hybride wordt verwacht voor een hedendaagse crossover SUV.
Ontwerp en rijervaring
Het design van de Renault Koleos is vrij scherp en in lijn met de rest van het Renault-gamma. De voorkant wordt gedomineerd door grote LED-rijverlichting en een prominente Renault-badge in de centrale grille. Ook de achterkant is voorzien van oversized LED-lampen en de SUV ziet er nogal boxy uit. Het interieur begint zijn leeftijd een beetje te tonen, maar is nog steeds in staat om gemakkelijk te leveren.
De rijervaring is onmiskenbaar SUV-achtig, zeker als je het 4WD-systeem voelt. Dat betekent dat de Koleos nogal overhelt in de bochten en niet echt dol is op sneller bochtenwerk. Verder is het een ontspannende auto om in te reizen, want hij is vrij stil en redelijk zacht.
Betrouwbaarheid en algemene problemen
De betrouwbaarheid van de Renault Koleos is ook heel goed, want er zijn niet veel ernstige problemen. De meeste eigenaren zijn tevreden met de Koleos, omdat er niet veel dingen stuk gaan als je er goed voor zorgt. Zelfs als er iets kapot gaat, zijn de vervangingskosten meestal niet zo hoog, wat inderdaad een goede zaak is.
De meest voorkomende problemen met de Renault Koleos zijn potentiële brandstoflekken, problemen met de deursloten, problemen met de airco, problemen met de voorste draagarmen die breken en mogelijke problemen met de 4WD-software die niet goed werkt.
Prijs en bruikbaarheid
De prijs van de Koleos ligt in het Verenigd Koninkrijk tussen 27.610 en 37.145 pond, terwijl de Europese instapprijzen meestal rond de 24.000 euro schommelen. De Koleos heeft in de loop der jaren nogal wat aan waarde ingeboet, waardoor 3- tot 5-jarige tweedehands modellen erg verleidelijk zijn.
De Koleos is erg praktisch, want er is meer dan genoeg ruimte om al uw vrienden en bagage in te laden. Het is heel gemakkelijk om in en uit de Koleos te stappen en het zicht rondom is ook heel goed.
FAQ
Hoe veilig is de Renault Koleos?
Zoals u zou verwachten, is de Renault Koleos een auto met 5 sterren, wat betekent dat veiligheid niet een van uw zorgen zou moeten zijn als u er een koopt. Met een indrukwekkende 90% veiligheidsscore voor volwassenen is de Koleos een van de veiligste auto’s in zijn segment, terwijl een 79% veiligheid voor kinderen niet in de buurt komt van de top van zijn segment.
Een score van 72% voor actieve veiligheidsassistentie is ook niet zo indrukwekkend, maar dat is logisch aangezien de Koleos al een tijdje meegaat. We zullen moeten afwachten wat de volgende generatie van de Koleos gaat bieden, maar we kunnen verwachten dat het een echt veilige auto wordt, omdat hij waarschijnlijk de meeste actieve veiligheidsvoorzieningen van Renault zal krijgen.
Gaat Renault stoppen met de Koleos?
Er is nogal wat onduidelijkheid geweest over de Koleos in zowel Europa als Australië, vooral sinds Renault de Koleos in het Verenigd Koninkrijk na 2020 niet meer aanbiedt. Dit was het gevolg van echt slechte verkoopcijfers die de plannen van Renault met de Koleos echt hebben aangetast. De auto is echter behouden voor Australië en de meeste andere markten.
De verkopen in Zuid-Korea zitten de laatste jaren in de lift, ook al loopt de Koleos nu een beetje op. Sommigen zeggen dat Renault hem tot 2025 zal houden en later zal vervangen door een 3-rijige Kadjar, terwijl anderen denken dat de Koleos ergens in de komende twee jaar voorgoed zal verdwijnen.
Is de Renault Koleos een luxe auto?
Als u een hooggespecificeerde Renault Koleos ziet rijden, is het u vergeven als u denkt dat hij eruitziet als een echte luxe-SUV. De Koleos is echter geen luxe SUV en dat is duidelijk te merken zodra je er in stapt.
Het interieur is iets te plastic en de knoppen en bediening zijn verre van luxe. Dat is natuurlijk begrijpelijk, want de Koleos doet enorm onder voor echte compacte luxe SUV’s.