Is een gebruikte Porsche Cayenne betrouwbaar?

Is een gebruikte Porsche Cayenne betrouwbaar?

Een gebruikte Porsche Cayenne kan na een paar jaar een koopje zijn, maar zoals alle Porsche modellen kost ook de Cayenne een aanzienlijk bedrag aan onderhoud. Wat betrouwbaarheid betreft, biedt de Cayenne een grote langdurige betrouwbaarheid, maar alleen als hij correct wordt onderhouden.

De eerste generatie Porsche Cayenne was qua design vrij bedenkelijk, maar het vermogen en de luxe voorzieningen waren meer dan voldoende. De tweede generatie Cayenne was een algehele verbetering en is waarschijnlijk de beste om te kopen op dit moment vanwege de prijs.

De eerste-generatie Cayenne is nu peanuts waard. Het kan een goede aankoop zijn als je een goed onderhouden model kan vinden met de meest bekende problemen opgelost. Het vinden van een van deze zou het koopje van de eeuw kunnen zijn, zolang het in fatsoenlijke staat is.

Mechanische problemen

Het kopen van een mechanisch gezonde Cayenne zou uw topprioriteit moeten zijn, dus wanneer u een mogelijk koopwaardige Cayenne vindt, zorg er dan voor dat u een volledige pre-purchase inspectie doorloopt. Mechanische Cayenne problemen zijn goed gedocumenteerd. Dit zijn de meest relevante om op te letten:

Aandrijfas problemen

Aandrijfas problemen komen vrij vaak voor bij Cayenne modellen, de manier om een lager probleem te herkennen is door te luisteren naar een gekletter tijdens het accelereren. Een specifiek lager dat de aandrijfas met de transmissie verbindt bevindt zich in het midden van de auto, en als het faalt, kan een luide dreun gehoord worden.

De gemakkelijkste en meest kosteneffectieve manier om een mislukte aandrijfas lager te repareren is om een aftermarket een te kopen. Voor deze reparaties hoeft u de aandrijfas niet volledig te demonteren, terwijl dat bij de originele Porsche reparaties wel het geval is.

  Is de Porsche Boxster snel?

Lekkage aan de koelvloeistofleiding

De vroege V8-aangedreven Cayenne modellen gebruiken een set van plastic koelingsbuizen die van voor naar achter onder het inlaatspruitstuk lopen. Het probleem hiermee is dat ze na verloop van tijd degraderen omdat de plastic slangen niet constant de verhoogde hitte van het inlaatspruitstuk aankunnen.

U moet ervoor zorgen dat de koelvloeistofleidingen in goede staat zijn of worden vervangen door een set duurzamere leidingen, want een onbehandeld koelvloeistoflek kan leiden tot oververhitting van de motor. Als de motor oververhit raakt, kan het te duur zijn om het te repareren, zo veel zelfs dat de auto misschien niet eens de moeite waard is.

Problemen met de transmissie

Een veel voorkomend probleem in vroegere Cayenne modellen is een harde terugschakeling van de versnellingsbak. Het doel van de versnellingsbak is om de juiste versnelling te kiezen, afhankelijk van de input van de bestuurder. Maar soms faalt dit systeem, en luid, onaangenaam schakelen is het gevolg.

Als u dergelijke problemen, het vervangen van de klep vergadering meestal het probleem oplost, maar als dat niet het geval is, kan je uiteindelijk te maken met de kosten van een nieuwe transmissie.
Sommige problemen met de tussenbak komen ook vaak voor bij PDK Cayenne-modellen. Als u plotselinge trillingen in de 2e en 3e versnelling ervaart, moet u de tussenbak inspecteren.

Stuurkolom

Veel Cayenne modellen zijn uitgerust met Porsche KESSY of Porsche keyless entry and driving. Deze systemen hebben helaas een redelijk hoog uitvalpercentage. Deze problemen beginnen langzaam, maar als ze niet tijdig worden behandeld, gaat het storingslampje van de stuurkolom branden en blokkeert het stuur zichzelf.

  Is Porsche goed in sneeuw?

U moet de service geschiedenis van de auto controleren om te zien of er KESSY problemen zijn opgelost, omdat dit meestal betekent dat u uw Cayenne moet slepen, en soms zelfs de stuurkolom moet vervangen, wat meer dan $2000 kan kosten.

Elektrische problemen

De meeste Porsche Cayenne modellen zijn niet zo gevoelig voor elektrische storingen. Maar naarmate de tijd verstrijkt begint de elektronica te degraderen, en er zijn een paar potentiële problemen die zich kunnen voordoen. Het meest voorkomende elektrische probleem is waarschijnlijk een slechte of losse draad.

Als u plotseling de stroomtoevoer naar een van de systemen van de auto verliest, is dat hoogstwaarschijnlijk te wijten aan een losse of slechte draad. De reparatie hiervan kost $50-150, en het is een vrij eenvoudige oplossing. Een minder vaak voorkomend, maar meer vreselijk potentieel Cayenne probleem is een slechte starter die tot $300 kost om te repareren.

Motorcodes

Het is mogelijk om het motorcodesysteem in de Cayenne te wissen net voor u hem meeneemt voor een testrit. En veel van de systemen zullen pas na enkele rijsessies weer aan gaan, zelfs als er problemen zijn. Zorg er dus voor dat u controleert wanneer de motorcodes voor het laatst werden gewist wanneer u een proefrit maakt, om er zeker van te zijn dat de verkoper niet probeert om problemen te verbergen.

Voor de rest is de Cayenne een vrij betrouwbare SUV die waarschijnlijk een lange tijd mee zal gaan als hij goed onderhouden wordt. Al deze problemen zijn misschien niet van toepassing op de auto waarin u geïnteresseerd bent, maar uw potentiële nieuwe gebruikte Cayenne kan andere problemen hebben, dus zorg er altijd voor een professional te raadplegen voordat u een beslissing neemt.

  Is de Cayman een hardtop Boxster?

FAQ

Hoeveel kost het onderhoud van een Cayenne?

De Porsche Cayenne is duurder in onderhoud dan andere Duitse top-SUV’s, maar de Cayenne is wel aanzienlijk betrouwbaarder dan de meeste Duitse SUV’s.
Een gemiddelde jaarlijkse onderhoudskost van een Cayenne model ligt rond de $1200. Maar dit kan naar de ene of de andere kant doorslaan, afhankelijk van het model in kwestie en de staat van het voertuig.

Is een tweedehands Porsche Cayenne de moeite waard?

Een goed onderhouden Cayenne van de eerste generatie is zeker de moeite waard, mits de juiste prijsstelling. Als u een goedkope Cayenne tegenkomt met een twijfelachtige onderhoudshistorie, loop dan zo snel mogelijk weg, want sommige mogelijke reparaties kunnen meer kosten dan de auto zelf.

Een inspectie voor de aankoop is een must. Probeer nooit een tweedehands Porsche te kopen zonder een grondige, goed gedocumenteerde pre-purchase inspectie uit te voeren. Als de PPI fatsoenlijke resultaten laat zien, dan is een Cayenne zeker de moeite waard.

Moet ik een nieuwe Macan of een gebruikte Cayenne kopen?

Een splinternieuwe Porsche compacte Macan SUV kost u wellicht evenveel als een gebruikte 1 tot 3 jaar oude Cayenne in goede staat. Een gloednieuwe auto kopen lijkt zeker mooi, maar de Cayenne is in bijna alle opzichten een betere auto.
Het hangt allemaal af van het specifieke model in kwestie, maar wat je uiteindelijk ook koopt, het zal je waarschijnlijk een geweldige luxe en comfort ervaring bieden.

James May

James' grote passie is auto's. Hij publiceert inhoud op Cars A2Z sinds de site in het voorjaar van 2021 werd gelanceerd.

Recent Posts