Is de Cayman een hardtop Boxster?

De overeenkomsten tussen de Porsche Boxster en de Porsche Cayman zijn zo groot dat je zou kunnen denken dat ze min of meer dezelfde auto zijn. En dat is gedeeltelijk waar, maar er zijn een paar opmerkelijke verschillen tussen een cabriolet en een coupé platform.

Zowel de Cayman als de Boxster delen veel onderdelen, maar sommige onderdelen zijn anders vanwege verschillende aerodynamische en koelingseisen. De verschillen zijn het duidelijkst in het topsegment van de Cayman/Boxster modellenreeks.

De Cayman GT4 is een op het circuit gerichte coupé, die er vooral op gericht is de bestuurder het hoogste niveau van prestaties en rijervaring te bieden. De Boxster Spyder is het Boxster model dat vergelijkbaar is met de GT4, maar de GT4 is beduidend capabeler van de twee.

Het is vermeldenswaard dat zowel de Cayman als het Boxster model even indrukwekkend zijn, maar als u waarde hecht aan een meer stijve, meer sportieve rijervaring, kies dan voor de Cayman. Als u van cabrio’s houdt en in een klimaat woont waarin u met open dak kunt rijden, ga dan voor de Boxster.

Aerodynamica

Aerodynamica is een term die wordt gebruikt om het vermogen van een auto te beschrijven om lucht te beheersen. In dit geval biedt de Porsche Cayman een aerodynamischer profiel, wat betekent dat de Cayman minder last heeft van windgeruis, en de downforce- en dragcoëfficiëntstatistieken zijn bij de Cayman iets beter.

Dit wil niet zeggen dat de Boxster slechter is, maar gewoon niet zo capabel. De implicaties van een beter aero profiel zijn het feit dat de Cayman stiller is, een beetje efficiënter zou moeten zijn, en hij heeft minder carrosserie aanpassingen nodig aan alle andere belangrijke gebieden voor aerodynamica zoals de voorbumper en de achterdiffusor.

  Ruf vs Porsche - Wat is het verschil?

Dat is precies de reden waarom de top-of-the-line Boxster iets anders is, en waarom hij geen speciale achtervleugel heeft. Porsche is erin geslaagd om de downforce-cijfers tussen de twee gelijk te trekken, maar de Cayman biedt nog steeds een beter aerodynamisch profiel.

Aandrijflijn

Op het gebied van aandrijflijn zijn de Boxster/Cayman modellen redelijk vergelijkbaar. Maar het Cayman model biedt iets meer vermogen over het hele gamma. Gewoonlijk is er een verschil van 10-15 pk tussen de Boxster en Cayman modellen, maar niet genoeg om de prestatiestatistieken merkbaar te differentiëren.

De Cayman bereikt de 100 km/u meestal wel iets sneller, maar niet genoeg om het zonder timer op te merken. De instap Cayman/Boxster modellen bieden een 2.7L flat-six met 265 voor elk model. De S varianten van de Boxster en de Cayman bieden een 3.4L flat-six, en de Cayman S biedt 15pk meer (330 tegenover 315pk).

De GT4/Boxster Spyder varianten verschillen 10pk in het voordeel van de GT4, maar de essentiële 3.8L Carrera motor is hetzelfde. Afgaande op een stel spionagefoto’s onthult Porsche binnenkort de zwaar op het circuit gerichte Cayman GT4RS, en er komt waarschijnlijk geen Boxster-variant van de GT4RS.

Klantenbestand

De verschillen tussen de Cayman en de Boxster zijn ook vrij duidelijk als je naar de klantenkring kijkt. Een gemiddelde Porsche Cayman-klant is doorgaans meer geïnteresseerd in circuit- en performance-rijden in vergelijking met een Boxster-eigenaar.

  Porsche vs. BMW: Betrouwbaarheid

Een Boxster eigenaar is meestal meer geïnteresseerd in top-down cruisen, en ook al kom je misschien een paar track day Porsche Boxsters tegen, er zijn veel meer Caymans op plaatsen als Silverstone, Nurburgring, Spa, etc.

Het is ook de moeite waard om te vermelden dat de Cayman wordt gebruikt voor race doeleinden, en de Boxster niet. Sommigen geloven zelfs dat de Boxster het primaire model tussen de twee was, en dat de Cayman voornamelijk voor racedoeleinden werd ontwikkeld.

Je hebt ook meer kans om een Boxster tegen te komen die eigendom is van een vrouw, en er zijn meer handgeschakelde Cayman eigenaren per percentage dan er Boxster handgeschakelde eigenaren per percentage zijn. Het is nogal voor de hand liggend dat liefhebbers van prestatieauto’s meestal de Cayman boven de Boxster zouden verkiezen.

FAQ Sectie

Is de Cayman een betere waarde in vergelijking met de Boxster?

Zowel de Cayman als de Boxster zijn nieuw vergelijkbaar geprijsd. Het instapmodel van de Cayman kost rond de $60k, en u betaalt $2k meer als u het Boxster model wilt. Over het hele gamma kost de Boxster nog eens $1,5-2,5k meer dan een vergelijkbare Cayman-variant.

Op de tweedehandsmarkt zijn Porsche Caymans echter een betere waarde omdat ze minder afschrijven, maar het afschrijvingspercentage is redelijk vergelijkbaar tussen de twee. Hoe dan ook, de 2e hands markt bevoordeelt beide omdat het verbazingwekkend capabele sportwagens zijn voor de prijs.

Is de Cayman praktischer dan de Boxster?

Dit is ook een gebied waarop de Cayman de Boxster voorbijstreeft. De bagageruimte is echter veel groter in de Cayman omdat het soft roof mechanisme van de Porsche Boxster de kofferruimte achterin opeet. Ook binnenin biedt de Cayman meer hoofdruimte dan een Boxster met open dak.

  Zijn Porsche 996 Turbo's betrouwbaar?

Het verschil in kofferinhoud is 145 liter omdat de Cayman 425 liter biedt en de Boxster 280 liter kofferruimte. De Cayman is ook verkrijgbaar met de populaire kuipstoel optie die de beenruimte voor beide passagiers verder vergroot.

Is de Cayman comfortabeler dan de Boxster?

De Cayman biedt een merkbaar stillere ervaring dan de Boxster door de hardtop constructie. De Cayman biedt meer geluidsisolatie, maar met de sportkuipen op hun plaats zijn de zetels niet zo comfortabel als die in een Boxster.

Dat gezegd hebbende, als u niet kiest voor de kuipstoelen, is het zitcomfort vrijwel gelijk. Sommige mensen vinden een top-down ervaring ook comfortabeler, terwijl anderen vinden dat een langere rit van boven naar beneden veel minder comfortabel is.

Hoe dan ook, beide zijn voldoende comfortabel, en tot op zekere hoogte is de Cayman een hardtop Boxster. Er zijn enkele opmerkelijke verschillen tussen de twee, en die kunnen u in de ene of de andere richting doen overhellen. Maar welke van de twee u ook verkiest, het zijn allebei verbluffend capabele en goed ontworpen Duitse topsportwagens.

James May

James' grote passie is auto's. Hij publiceert inhoud op Cars A2Z sinds de site in het voorjaar van 2021 werd gelanceerd.

Recent Posts