Ruf vs Porsche – Wat is het verschil?

Ruf vs Porsche - Wat is het verschil?

BMW heeft Alpina, Fiat heeft Abarth en Porsche heeft Ruf. Alle drie deze bedrijven richten zich op het volledig opnieuw inrichten van hedendaagse BMW, Fiat en Porsche modellen.

Het verschil tussen deze drie en AMG, RS, of BMW M is het feit dat deze drie bedrijven niet alleen de auto’s tunen, maar ook vele andere tweaks en veranderingen doen, zozeer zelfs dat de auto’s dan geregistreerd worden als Alpina, Abarth, of Ruf, en niet BMW, Fiat of Porsche.

Dit betekent dat Alpina, Abarth en Ruf het chassis van gewone BMW, Fiat en Porsche modellen nemen, maar een hoop op maat gemaakte onderdelen toevoegen die de auto in zijn essentie veranderen, genoeg om ze als zelfstandige merkauto’s te beschouwen. Alle drie hebben ze een licentie van hun respectievelijke fabrikanten om de namen van de auto’s te veranderen en ook specifieke VIN’s aan te bieden.

RUF Automobiel

De wortels van de firma Ruf gaan terug tot 1975 toen Alois Ruf Jr Porsche 911’s begon te modificeren. De eerste Ruf Porsche werd onthuld in 1977, een 930 911 verpakt met een gestreken 3.3L motor. Later in 1978, bracht Ruf de 911 SCR uit met een natuurlijk aangezogen 3.2L motor die 217pk produceerde.

Ruf is sindsdien doorgegaan met het aanbieden van verbeterde Porsche 911 modellen. Sommige van deze modellen zoals de Ruf CTR en de Ruf CTR2 hebben ook topsnelheidsrecords gehaald van meer dan 211-217 mph. Dit betekent dat deze twee modellen de snelste productie auto’s op de planeet waren voor een kort moment voor de komst van de legendarische McLaren F1.

Maar Ruf Automobile liet het daar niet bij, want de volgende grote hit van de Duitse fabrikant kwam in 2007 met de CTR3, waarmee de 20e verjaardag van het eerste CTR-model werd gevierd. Ruf was vastbesloten om een gewone 911 volledig te vernieuwen, in die mate zelfs dat Ruf in 2010 de eerste en enige V8-aangedreven 911 in de geschiedenis aanbood.

  Porsche vs. Audi betrouwbaarheid - Wat is beter?

Ruf CTR modellen

De grootste verbetering die Ruf aan Porsche voertuigen heeft aangebracht, is het vermogen. Porsches uit die tijd waren tam vergeleken met de door Ruf verbeterde 911’s. Een van de meest legendarische Ruf modellen was de Ruf CTR Yellowbird, een smaakvol en prachtig gereviseerde 911.

De Yellowbird is zeker een van de meest iconische auto’s uit die tijd, vooral omdat de Yellowbird beter presteerde dan alle grote concurrenten uit die tijd. Auto’s als de Lamborghini Countach, Ferrari Testarossa, en zelfs Porsche’s eigen 959, die nu ook door Porsche als een van de grootste technische hoogstandjes wordt geprezen, werden door de Yellowbird vernederd.

Alle Ruf 911’s hebben een eigen VIN, wat betekent dat het volledig op zichzelf staande modellen zijn die op papier geen enkele relatie met Porsche hebben. Wat Ruf deed met de CTR 2 911’s was ook niets minder dan spectaculair, aangezien deze modellen tot 700pk leverden en het opnamen tegen full-on speciaal gebouwde strikte racewagens.

Ruf maakte indruk met de CTR2 op Pikes Peak internationale heuvelklim, Virginia City Hill Climb wedstrijd, en vele andere wedstrijden door alleen maar continu pole posities te winnen.

Ruf CTR3 en het Ruf eRUF model A

De Ruf CTR3 werd uitgebracht in 2007, en dit was de eerste keer dat Ruf de gehele 911 van boven tot onder volledig opnieuw heeft ontworpen. De CTR3 bood een unieke carrosserie en een configuratie met middenmotor die niets minder dan baanbrekend was.

De CTR3 is uitgerust met een 700pk 6-cilinder motor en RUF heeft nauw samengewerkt met Multimatic en Bosch om de CTR3 te produceren. Voor een beetje context over Multimatic en Bosch, dit is precies hetzelfde bedrijf dat nog steeds de nieuwe Ford GT in Canada produceert, en Bosch is een van de toonaangevende elektronica-engineering bedrijven in de hele industrie.

  Moet ik mijn Porsche roestvrij maken?

eRuf model A was een volledig elektrische 911 uit de late jaren 2000. Het eRuf-model was goed voor een topsnelheid van 140 km/u, 204 pk, en een geschatte actieradius van 250-320 mijl. Natuurlijk, in de huidige tijd van de 1000pk Teslas, lijkt dit lachwekkend. Maar in de jaren 2000, was dit het hoogtepunt van de EV industrie.

Helaas was het eRuf model A nooit echt beschikbaar voor aankoop, maar het laat wel zien waartoe Ruf in staat was aan het eind van de jaren 2000. Sinds Ruf is begonnen met het verbeteren van Porsche 911’s, is elk model dat ze hebben uitgebracht positief ontvangen, en veel modellen zullen voor altijd het toppunt van Duitse autotechniek vertegenwoordigen.

FAQ Sectie

Welke andere Porsche aftermarket tuners zijn er?

Porsche heeft tegenwoordig een groot aantal verschillende aftermarket tuners. Sommigen bieden complete revisies aan zoals Singer en Ruf, anderen zoals Techart of Manthey Racing zijn vooral gericht op het opvoeren van een gewone 911 voor betere circuitprestaties.

Hoeveel kost een Ruf 911?

Dit is het deel van het verhaal waarin het allemaal een beetje logischer begint te worden. Ruf-modellen waren en zijn nog steeds ondraaglijk duur, want sommige van deze modellen kosten 3-4 keer meer dan de 911-modellen waarop ze gebaseerd waren.
De CTR Yellowbird kostte $250.000, wat in het geld van vandaag neerkomt op meer dan een half miljoen dollar. Dat is peanuts vergeleken met de prijs die dit model tegenwoordig opbrengt, want een gebruikte Ruf Yellowbird werd in 2018 verkocht voor meer dan een miljoen dollar.
De CTR3 werd geprijsd op 725k dollar toen hij werd uitgebracht en heeft tegenwoordig een geschatte waarde van 1,3-1,4 miljoen dollar.

  Alles wat u moet weten over de Porsche 911 motornummercontrole

Hoeveel Ruf 911’s zijn er?

Een van de belangrijkste redenen waarom de Ruf-modellen zo duur zijn, is het feit dat er slechts enkele tientallen auto’s zijn geproduceerd. De originele CTR was beperkt tot 29 eenheden, de CTR2 had 16 standaard eenheden en 12 CTR2 Sport versies. De CTR3 was ook beperkt tot 30 exemplaren.

Het is veilig om te zeggen dat er maar een paar van deze auto’s rondrijden, ze zijn echt moeilijk te vinden als je ge√Įnteresseerd bent om er een te kopen. Mensen houden van deze auto’s, en ze willen ze voor altijd houden, wat betekent dat de waarde van deze auto’s zeker zal blijven stijgen in de komende jaren.

Waarom is Ruf zo beroemd?

De belangrijkste reden waarom Ruf 911’s vandaag zo beroemd zijn, is grappig genoeg het ontelbare aantal videospelletjes waarin Ruf-modellen in plaats van gewone Porsche-modellen worden gebruikt. Porsche tekende namelijk een exclusieve overeenkomst met EA (Electronic Arts) om alleen Porsches aan te bieden in EA-games zoals Need for Speed.
Dit betekende dat vrijwel elk ander videospel Ruf 911’s aanbood. Spellen als Gran Turismo, Assetto Corsa, Asphalt, Test Drive, The Crew en vele andere boden alleen Ruf 911’s aan. Hierdoor heeft Ruf een grote cultstatus verworven onder veel videospelliefhebbers.

James May

James' grote passie is auto's. Hij publiceert inhoud op Cars A2Z sinds de site in het voorjaar van 2021 werd gelanceerd.

Recent Posts