Wat is het verschil tussen de Mercedes-Benz C-klasse en E-klasse?

Er zijn heel wat verschillen tussen de E-klasse en de C-klasse, waarvan de belangrijkste de prijs, de afmetingen, het segment en de motoropties zijn. De C-klasse is een Mercedes sedan op instapniveau die moet concurreren met de Audi A4 of de BMW 3-serie.

De E-klasse is de middelgrote luxe sedan, en het vertegenwoordigt een stap boven het instapniveau C-klasse. De E-klasse is de meest populaire Mercedes sedan, en de E-klasse concurrentie bestaat uit de Audi A6 en de BMW 5-serie.

Deze beide modellen bieden alles wat je van een Mercedes-model uit 2021 mag verwachten. De E-klasse werd in 2020 opgefrist, en de C-klasse kreeg een compleet nieuw ontwerp, met name voor het interieur. Welke van deze twee u uiteindelijk ook kiest, beide bieden een uitzonderlijk bewerkt exterieur en interieur.

Prijsverschil

De goedkoopste instap in de Mercedes C-klasse is het C300-model met een 2,0-liter 4-cilinder turbo gekoppeld aan een 9G TRONIC 9-versnellingsbak met ongeveer 255 paardenkrachten voor een prijs van $41k. Wie 2.000 euro meer betaalt, kan opteren voor de C300 4MATIC, de top-of-the-line niet-AMG C-klasse.

De goedkoopste instap in de Mercedes E-klasse is de E350 sedan met een verkoopprijs van $54k, die ook een 2,0-liter 4-cilinder turbo met dezelfde transmissie en vermogens biedt. Wie 2.000 euro meer betaalt, kan opteren voor de E350 4MATIC, maar de E-klasse line-up houdt hier niet op.

De C-klasse line-up bestaat niet uit 400 modellen, maar u kunt $ 62k uitgeven en de Mercedes E450 4MATIC kopen. Deze sedan wordt aangedreven door een 3,0-liter zescilinder lijnmotor die niet beschikbaar is in de C-klasse line-up. Deze motor levert 362 pk en is het topmodel van de niet-AMG E-klasse.

  Is het bezit van een Mercedes duur?

Verschil in grootte en segment

Het voor de hand liggende verschil tussen deze twee modellen is de omvang. De C-klasse is ook hoofdzakelijk ontworpen als sedan en biedt plaats aan 5 personen, maar kan niet tippen aan de E-klasse als het op binnen- of buitenafmetingen aankomt.

De wielbasis van de E-klasse meet 115,7 inch, die van de C-klasse 111,8 inch. Bovendien is de E-klasse 193,8 inch lang en de C-klasse 184,6 inch. De E-klasse is ook een paar centimeter breder en hoger. Deze verschillen in uiterlijke afmetingen zorgen ervoor dat de E-klasse een aanzienlijk grotere auto is.

De binnenafmetingen zijn ook tamelijk verschillend, waarbij de E-klasse meer inches meet in respectievelijk hoofd- en beenruimte. De E-klasse biedt ook een grotere kofferbak met 13,1 kubieke meter in vergelijking met de 12,6 kubieke meter van de C-klasse sedan. De E-klasse voelt groter, ziet er groter uit en rijdt groter.

Mercedes E-klasse vs Mercedes C-klasse

Als je deze twee legendarische Mercedes sedans tegenover elkaar zou zetten, zou het moeilijk zijn om de winnaar te kiezen. Normaal gesproken zou de E-klasse altijd als winnaar uit de bus komen, maar de onlangs uitgebrachte 2022 Mercedes C-klasse biedt meer dan de E-klasse op veel verschillende gebieden, zoals het interieurontwerp en de lay-out of de efficiëntie van de motor.

De E-klasse is een betere auto als je van plan bent om te chauffeuren, de E-klasse is ook een beetje comfortabeler, groter en krachtiger. De C-klasse daarentegen biedt een ongelooflijk high-tech interieur, geavanceerde LED-koplampen, geavanceerde AI-functionaliteit en een moderner design.

U kunt vanaf nu geen 6-cilinder Mercedes C-klasse kopen, maar u kunt wel kiezen voor de E450 als de 6-cilinder Mercedes E-klasse. Als u een van deze twee kiest, bent u verzekerd van een volwaardige Mercedes Benz-ervaring.

  Kun je zelf de olie in een Mercedes vervangen?

Maar als u geen haast heeft, kunt u beter een paar jaar wachten tot Mercedes de nieuwe E-klasse uitbrengt, want de nieuwe E-klasse zal zeker een enorme stap vooruit zijn ten opzichte van de huidige C-klasse.

FAQ Sectie

Wat zijn de duurste E- en C-klasse-varianten?

De duurste E-klasse is de E63 AMG S, die voor 107.000 dollar over de toonbank gaat. De E63 is uitgerust met een 4,0-liter BiTurbo V8-motor van 600 pk, gekoppeld aan een AMG Speedshift-transmissie met 9 versnellingen. De E63 heeft een 0-60-tijd van minder dan 3 seconden, maar hij is niet zuinig met brandstof.
De duurste variant van de C-klasse is de C63 S AMG Coupé. De C63 Coupé kost 78.000 dollar en is ook voorzien van een 4,0-liter V8 BiTurbo-motor gekoppeld aan een AMG Speedshift-transmissie met 9 versnellingen. De C63 biedt 503 pk, een 0-60 tijd van 3,5 seconden, en het brandstofverbruik is laag.

Is de C-klasse voordeliger dan de Audi A4 of de BMW 3-serie?

De Mercedes Benz C-klasse sedan kost ongeveer $41k voor het instapmodel, de A4 begint bij ongeveer $39k. De BMW 3-serie is de duurste, vanaf $42k. Het is veilig om te zeggen dat alle drie van deze zijn vergelijkbaar geprijsd, en veel dealers zijn enthousiast over het aanbieden van kortingen en speciale prijzen en pakketten.
De Audi komt ook met een handgeschakelde transmissie optie die niet beschikbaar is op de andere 2 modellen. De C-klasse is de meest comfortabele auto om in te rijden van de drie, en de 3-serie is de sportiefste met de soepelste transmissie.
De A4 zit ergens in het midden. Hij rijdt iets sportiever dan de Mercedes en is ook iets comfortabeler dan de 3-serie, maar is over een paar jaar aan een volledige opfrisbeurt toe. Voordat de nieuwe C-klasse op de weg komt, is de nieuwe BMW 3-serie de voordeligste van deze drie.

  Welke Mercedes modellen hebben lage onderhoudskosten?

Is de E-klasse voordeliger dan de Audi A6 of de BMW 5-serie?

In het segment van middelgrote luxeauto’s biedt Mercedes de instapmodel E-klasse aan voor $54k. Deze versie biedt geen 4MATIC-systeem aan en u kunt het 4MATIC-systeem voor 2 mille meer krijgen.
De instap-Audi A6 kost rond de $55k, en het voordeel van de A6 is dat zelfs de instap-A6 standaard met een Quattro AWD-systeem wordt geleverd.
De BMW 5-serie begint rond de $54k voor de achterwielaangedreven versie, als je AWD wilt zul je ook een paar duizend bovenop de vraagprijs moeten betalen. Alle drie bieden ze een uitzonderlijk comfort- en luxeniveau, waarbij de E-klasse leider is in zachtheid van de ophanging en de BMW leider in rijdynamiek.
Maar de beste waarde van deze drie is de Audi A6 met een perfecte mix van comfort en sportiviteit. Zonder saai aan te voelen of enig karakter te missen is de A6 de allerbeste Duitse middelgrote sedan.

James May

James' grote passie is auto's. Hij publiceert inhoud op Cars A2Z sinds de site in het voorjaar van 2021 werd gelanceerd.

Recent Posts