Beste Mercedes hardtop cabriolet

Hardtop cabrio’s zijn een deel van de Mercedes geschiedenis aan het worden omdat Mercedes zich nu meer op de SUV afdeling richt, wat heeft geleid tot het stopzetten van hun hardtop cabrio’s. Echter, ook al zijn er geen nieuwe Mercedes hardtop cabrio’s op de markt, er zijn nog genoeg om uit te kiezen op de gebruikte auto markt.

De meest populaire Mercedes hardtop cabriolet is de Mercedes SLK/SLC Roadster, de SLK/SLC was al 23 jaar onafgebroken in productie toen Mercedes besloot om in 2020 te stoppen met de SLC. De beste hardtop Mercedes cabriolet is waarschijnlijk de SL, ook al werd de SL stopgezet in 2019. Er gaan geruchten dat Mercedes hem mogelijk in 2022 opnieuw introduceert.

SL-klasse

De SL is een sportwagen grand tourer die van 1954 tot 2019 door Mercedes werd geproduceerd. De SL introduceerde een sportievere Mercedes die meer gericht was op een jongere klantenkring. Het was een slanke roadster met twee zitplaatsen, gemaakt om langs de kust te cruisen.

De beste Mercedes SL aller tijden is ongetwijfeld de 1954-1963 300SL ”Gullwing”, een auto die nu miljoenen waard is. Maar de beste hardtop cabriolet SL is de meest recente versie die tussen 2013 en 2019 werd geproduceerd, met name het gefacelifte model uit 2016.

De 2016 SL biedt relatief moderne technologie en een design dat zelfs de nieuwste Mercedes-modellen nog bijhoudt. Het beste model van allemaal is de SL500, die een 4,7-liter Biturbo V8 biedt die 455pk produceert en is gekoppeld aan een vrij moderne transmissie met 9 versnellingen.

De topmodellen van de hardtop SL zijn de SL63 AMG en de V12 aangedreven SL65 AMG. Deze cabriolets produceren meer dan 580 pk voor de 63 en ongeveer 630 pk voor de V12 aangedreven 65 AMG. Beide modellen worden aangeboden met een meer conventionele, sneller schakelende 7-versnellingsbak, maar die is niet zo soepel als de 9-versnellingsbak.

  Moet ik een 10 jaar oude Mercedes kopen?

De gemiddelde prijs voor deze SL modellen is $50k voor de minst aangedreven exemplaren, helemaal tot $100k+ voor de AMG modellen.

SLC/SLK-klasse

De Mercedes SLK werd voor het eerst geïntroduceerd in 1996 en werd gepositioneerd als een meer compacte hardtop sportwagen. De SLK was een stuk kleiner dan de SL en werd gepositioneerd tegenover auto’s als de Porsche Cayman, de Mazda MX-5 of de BMW Z4.

De beste generatie van de SLK is de tot SLC omgedoopte SLC die in 2011 werd geïntroduceerd en helemaal tot 2020 wordt geproduceerd, met name de gefacelifte modellen na 2016. De SLC biedt een sportievere rijervaring dan de SL, ook al is de SLC een stuk minder krachtig en minder luxueus.

De beste SLC om te kopen is de 2019 SLC 43 AMG. Deze SLC-variant biedt zo’n 385pk uit een Biturbo V6-motor, en de vanafprijs voor deze lag als nieuw rond de $64k. Tegenwoordig zijn deze voor veel minder dan dat te verkrijgen aangezien ze niet meer zo populair zijn als ze ooit waren.

Beste klassieke Mercedes hardtop cabriolet

Als u in de markt bent voor een klassieke cabriolet, zijn de nieuwste en technologisch meest geavanceerde roadsters misschien niet datgene waar u het meest in geïnteresseerd bent. Kiezen voor een meer stijlvolle en bewezen old-school Mercedes zou wel eens iets voor u kunnen zijn.

  Wat is de snelste Mercedes Benz?

Als u een reis maakt door het verleden van een Mercedes cabriolet, zult u veel verschillende aantrekkelijke Mercedes cabriolets tegenkomen. Auto’s zoals de 1967 Mercedes 250SL Pagode zijn zeer gewild bij verzamelaars en ze kosten meer dan $ 40k voor auto’s in fatsoenlijke staat, en meer dan $ 76k voor uitstekende exemplaren.

Sommige modellen zoals de Mercedes SL klassiekers uit de jaren 80 zijn de meest betaalbare klassieke Mercedes roadsters. Auto’s zoals deze kunnen worden aangeschaft voor minder dan $ 10k, dat is moeilijk te verslaan. Deze SL modellen bieden pittige motoren, maar het ontwerp van deze is twijfelachtig door veel verschillende liefhebbers.

De toekomst van Mercedes cabrio’s

Waarom heeft Mercedes de SL en de SLC stopgezet?

Omdat het grote publiek steeds meer SUV’s wil, volgen fabrikanten als Mercedes de trend. En daarom worden de hardtop cabrio’s stopgezet. Voor de duidelijkheid: de Amerikaanse markt is de markt waarop Mercedes zich het meest richt als het gaat om hardtop cabriolets.

De verkoop van SL’s op de Amerikaanse markt bereikte een hoogtepunt in 2003, toen Mercedes er ongeveer 13k van verkocht. Maar in 2018 slaagde Mercedes er slechts in om ongeveer 2000 stuks te verschepen. Met zo’n lage vraag heeft Mercedes besloten om de productie van de SL te staken.
Wat de SLC/SLK-klasse betreft, waren de piekverkopen op de Amerikaanse markt in 2005, toen Mercedes er bijna 11k stuks van wist te verkopen. Maar ook in 2019 slaagde Mercedes er slechts in om minder dan 2000 eenheden te verkopen.

Gaat Mercedes de SL en de SLC nieuw leven inblazen?

In 2019 zei Mercedes designbaas Gorden Wagener dat de SL in 2022 nieuw leven ingeblazen zou worden. De doelen van de nieuwe SL zijn een meer gefocuste rijervaring en een focus op het terugbrengen van het iconische Mercedes 300SL-design.

  Welke Mercedes-Benz modellen zijn hardtop cabriolets?

De ontwikkeling van de nieuwe SL wordt verzorgd door de Mercedes AMG-afdeling, wat alleen maar betekent dat de SL rijeigenschappen gaat bieden die meer verwant zijn aan de sportieve AMG GT-modellen. De motoren voor de nieuwe SL zullen waarschijnlijk een V6 zijn voor het instapmodel, en een V8 voor het topmodel.

Een V12-variant is nogal twijfelachtig, aangezien Mercedes een paar jaar geleden is gestopt met het maken van auto’s met V12-motoren als gevolg van de steeds strengere emissieregels.
Veel bronnen verbonden aan het bedrijf gaven ook aan dat een mogelijke terugkeer van de SLC ook in het verschiet ligt.

Hoe ziet de toekomst van cabrio’s eruit?

De toekomst van cabriolet sportwagens is eerder twijfelachtig nu de SUV rage blijft aanzwellen. Veel autofabrikanten stappen zelfs over van sedans op SUV’s, en sedans leveren veel meer eenheden dan een cabriolet ooit zou kunnen.

Bovendien worden cabriolets meestal geassocieerd met krachtige, grotere motoren. En dit soort motoren wordt langzaam afgeschaft als gevolg van de strenge emissievoorschriften. Alleen de tijd zal het leren over de toekomst van de cabriolet, maar tot nu toe lijken SUV’s het segment te zijn dat de meeste belofte biedt.

James May

James' grote passie is auto's. Hij publiceert inhoud op Cars A2Z sinds de site in het voorjaar van 2021 werd gelanceerd.

Recent Posts