Kia EV6 oplaadproblemen

Kia EV6

De Kia EV6 is een van de beste elektrische crossover SUV’s op de markt. Hij heeft ook een uitstekende actieradius tot 310 mijl met een 77,4 kWh batterijpakket. Er zijn echter ook meerdere problemen, waaronder oplaadproblemen, maar wat zijn de Kia EV6 oplaadproblemen?

Enkele veelvoorkomende Kia EV6 oplaadproblemen zijn dat de oplader te veel stroom trekt, dat het oplaadsysteem oververhit raakt, dat de auto niet oplaadt en dat er problemen zijn met niveau 2 opladen. Ook al zijn deze problemen niet wijdverspreid, toch hebben verschillende eigenaars ze gemeld en de meeste zijn gemakkelijk op te lossen.

Wat zijn de meest voorkomende oplaadproblemen met de Kia EV6?

De lader trekt te veel stroom

Een van de grootste oplaadproblemen met de Kia EV6 is dat de oplader te veel stroom verbruikt. Eén van de eigenaars uit Florida klaagde in februari 2023 dat zijn ingebouwde laadregelaar van de EV6 “te veel stroom trok van mijn Level 2 EVSE draagbare lader. Wanneer mijn lader is ingesteld op maximaal 24 A trekt de auto 28 tot 30 A, waardoor de lader uitschakelt en meldt dat er kortsluiting is gedetecteerd. Als mijn lader is ingesteld op 40 ampère, trekt de auto na ongeveer een uur opladen opnieuw 46,6 ampère, waardoor de lader uitschakelt en kortsluiting meldt. Ik begrijp de Level 2 laadstandaard zo dat de lader de auto vertelt wat de stroominstelling is en dat de auto niet meer stroom mag trekken dan de lader aangeeft.

Aangezien de lader meer stroom verbruikt dan hij zou moeten verbruiken in combinatie met de Kia EV6, is dit een groot veiligheidsprobleem dat brand zou kunnen veroorzaken. Merk op dat dezelfde lader niet meer stroom trekt wanneer hij wordt gebruikt met andere EV’s. Dit is dus iets waar eigenaars van de EV6 rekening mee moeten houden.

  Veel voorkomende problemen met Kia Niro

Oververhit laadsysteem

Een ander groot probleem waar Kia EV6-eigenaars over geklaagd hebben, zijn problemen met het opladen op niveau 2. De lader trekt te veel stroom. Behalve dat de lader te veel stroom trekt, hebben gebruikers ook aangegeven dat Level 2 laden een fout veroorzaakt waarbij het accumanagementsysteem of het laadsysteem oververhit raakt.

Daarnaast hebben sommige gebruikers ook geklaagd dat ze hun auto niet tot 40 ampère of hoger konden opladen met de Level 2 lader. Een andere eigenaar meldde meerdere storingen toen hij probeerde een 220 volt wisselstroom van zowel 9 kW als 8 kW op te laden.

Als je Kia EV6 een van de bovenstaande oplaadproblemen ondervindt, neem dan contact op met de fabrikant als je garantie hebt of laat je auto nakijken door een professionele monteur.

Auto laadt niet op

Dit is een ander groot probleem waar Kia EV6-eigenaars over geklaagd hebben. Enkele van de dingen die ervoor zorgen dat de Kia EV6 niet oplaadt, zijn losse verbindingen of problemen met de laadverbinding. Andere problemen zijn fysieke schade aan de batterij, problemen met stopcontacten en een lege batterij.

Sommige gebruikers klaagden zelfs dat de lader plotseling stopte met opladen door een temperatuurstijging of onjuiste laadpatronen. In sommige gevallen werd dit probleem veroorzaakt door een verouderde softwareversie. Het updaten van de software heeft het probleem dan verholpen.

Omdat er verschillende redenen zijn waarom de auto niet oplaadt, is het cruciaal om een professionele monteur je auto te laten inspecteren. Sommige problemen kunnen worden opgelost door de auto aan en uit te zetten. Maar in sommige gevallen moet je zelfs de batterij vervangen of de batterijschakelaar resetten.

  Kia Picanto X Line problemen

Meer informatie over Kia EV6 problemen.

FAQ

Is het een goed idee om je EV6 tot 100% op te laden?

Nee, het is geen goed idee om de batterij van je EV tot 100% op te laden. De reden hiervoor is dat dit de algemene levensduur van de batterij van je auto verkort. Maar volledig opladen is goed omdat het je maximale gebruikstijd geeft. Daarom moet je de accu zo min mogelijk tot 100% opladen.

Als u de batterij bijvoorbeeld voor 100% oplaadt en voor minder dan 50% ontlaadt, gaat hij minder lang mee, net als wanneer u de batterij voor 80% oplaadt en voor minder dan 30% ontlaadt.

Met welk percentage moet ik mijn Kia EV6 opladen en waarom?

Je moet het opladen bij snelladers beperken tot 80% om de batterij gezond te houden. Ook al is 100% opladen geweldig en veilig voor je auto, op lange termijn is het niet goed voor je EV-batterij. Dit komt omdat lithium-ion-batterijen het meest efficiënt werken tussen 20 en 80%.

Is het goed om mijn Kia EV6 dagelijks op te laden?

Nee, het is geen goed idee om je auto dagelijks op te laden. De reden hiervoor is dat er natuurlijke degradatie kan plaatsvinden in de batterij op basis van het aantal laadcycli tijdens de levensduur. Houd er rekening mee dat de prestaties en duurzaamheid van de batterij van een elektrisch voertuig kunnen afnemen als de lader voortdurend wordt gebruikt.

Kan ik mijn Kia EV6 een week in het stopcontact laten zitten?

Ja, je kunt je Kia EV6 een week in het stopcontact laten zitten. Er zal geen schade gebeuren aan je auto of batterij. Je moet echter wel de instructies in je gebruikershandleiding volgen. Je moet echter ook begrijpen dat moderne accu’s voor elektrische auto’s zeer sterk ontwikkeld en duurzaam zijn, en als je ze een week lang aangesloten of losgekoppeld laat, zal dat waarschijnlijk geen schade veroorzaken.

  Veel voorkomende problemen met de Kia Forte

Hoe lang duurt het om de Kia EV6 op te laden?

Alle types van de Kia EV6 kunnen maximaal 11 kW opladen aan een AC-laadstation. Dit betekent dat het ongeveer 6 uur duurt om de standaard 2WD van 0 tot 100% op te laden. Aan de andere kant duurt het ongeveer 8 uur om de versies met lange actieradius 2WD, lange actieradius AWD en GT op te laden.

Conclusie

De Kia EV6 is een fijne en ruime compacte crossover SUV. Maar zoals verwacht heeft hij ook meerdere problemen waar eigenaars rekening mee moeten houden. Een van de grootste problemen waar gebruikers mee te maken krijgen, zijn oplaadproblemen. Zoals hierboven besproken, zijn de belangrijkste oplaadproblemen met de Kia EV6 de lader die te veel stroom trekt, het laadsysteem dat oververhit raakt, problemen met opladen op niveau 2 en de auto die niet oplaadt.

Als je Kia EV6 te maken heeft met een van de oplaadproblemen die we hierboven hebben genoemd, moet je contact opnemen met Kia of je auto naar een professionele monteur brengen om het probleem op te lossen.

Kia EV6

James May

James' grote passie is auto's. Hij publiceert inhoud op Cars A2Z sinds de site in het voorjaar van 2021 werd gelanceerd.

Recent Posts