Meest voorkomende problemen met de BMW i3

De BMW i3 is een van de leukste elektrische/hybride auto’s om mee te rijden. Niet alleen is deze auto compact, zodat de bestuurder zich met veel gemak door de stad kan verplaatsen, maar hij is ook ruim, milieuvriendelijk en gemakkelijk te parkeren. Hij wordt ook geleverd met achterwielaandrijving, wat fantastisch is om in te rijden.

Maar net als de meeste BMW modellen heeft ook de BMW i3 met een aantal redelijke problemen te kampen. Afhankelijk van het modeljaar dat u kiest, kunt u te maken krijgen met het ene of het andere probleem. Enkele van de meest voorkomende problemen zijn stuurproblemen, problemen met de range extender, traag laden, defecte motorsteunen, en nog veel meer.

Wat zijn de meest voorkomende problemen met de BMW i3?

Problemen met sturen
De BMW i3 heeft een compact ontwerp en is gemakkelijk te manoeuvreren op straat. Desondanks hebben veel i3 eigenaren hun zorgen geuit over de besturing van de auto. Enkele van de problemen die zij hebben genoemd zijn dat de besturing piepende geluiden maakt en dat het stuur stijf wordt tijdens het draaien.

Een van de oorzaken van de stuurstugheid is een lage bandenspanning. Een andere mogelijke oorzaak is een laag niveau van de stuurvloeistof. Als dit niet de oorzaak is, controleer dan de software of elektronica van de auto. Als de stuurinrichting lawaai maakt, kan dit te wijten zijn aan een niet goed gesmeerd plastic lager van de stuuras.

Probleem met de printplaat

Dit probleem komt vaak voor bij BMW i3 modellen die na januari 2018 zijn gemaakt. Dit geldt voor zowel BMW i3 Rex als Bev. Als uw BMW i3 dit probleem heeft, kunt u een plotseling verlies van vermogen of zelfs een volledige uitschakeling van de motor opmerken. Dit probleem doet zich meestal voor als gevolg van een printplaatmodule die niet aan de vereiste specificaties voldoet.

  Moet u een BMW leasen of kopen?

Wanneer dit probleem zich voordoet, kan het leiden tot een gebrek aan elektrisch contact, waardoor de elektronica van de elektromotor het hoogspanningsvermogen uitschakelt.

Problemen met de range extender

De range extender of REX is een hulpaggregaat dat helpt om de actieradius van de BMW i3 te vergroten of tot het volgende laadstation te komen. Merk op dat de range extender wordt geleverd met een kleine benzinemotor die helpt in te grijpen wanneer de batterij onder 5% komt.

Hoewel de range extender bedoeld is om de actieradius te helpen vergroten, heeft het een aantal complicaties. Diverse BMW i3 modellen van vóór 2016 hebben problemen met de range extender-functie. Gebruikers zeggen dat het de acceleratie van de auto belemmert wanneer wordt overgeschakeld van accu naar gas.

Wanneer dit gebeurt, kan het ervoor zorgen dat de auto tijdens het rijden in de limp-modus gaat of dat de remlichten niet meer werken.

Traag opladen

Een ander veelvoorkomend probleem waar veel BMW i3 gebruikers mee te maken krijgen is het langzaam opladen. Dit wordt voornamelijk veroorzaakt door een falend laadcircuit. Sommige BMW i3s worden geleverd met drie 16 ampère laadcircuits die onafhankelijk kunnen functioneren voor 16 ampère laadcircuits of in paren voor 32 ampère enkelfasig laden.

Als een van de 16-ampère circuits of eenheid defect raakt, zal de BMW i3 alleen laden met 16-ampère, waardoor het laden trager gaat.

Motorbevestiging defect

De meeste BMW i3 eigenaren met i3 modellen van voor 2016 hebben dit probleem gemeld. Dit probleem wordt meestal veroorzaakt door de goedkope plastic motorsteun die in de auto wordt gebruikt. Wanneer de omstandigheden zwaar zijn, kan dit plastic onderdeel gemakkelijk beschadigd raken of zelfs breken, wat leidt tot motorsteunstoring.

  BMW X6 VS Porsche Macan - wat is beter?

In sommige situaties kan de motorsteun ernstig beschadigd raken en draden en andere elektronische onderdelen aantasten.

Benzine-damp probleem

Dit probleem komt vaak voor bij BMW i3 REX modellen gemaakt tussen 2014 en 2017. De BMW i3 REX modellen zijn voorzien van een kleine benzinemotor die helpt bij het opladen van het accupakket om de actieradius te vergroten. Daarnaast heeft het ook een ontluchtingsleiding van de brandstoftank die wrijft tegen de geribbelde draadbeschermingshuls van de positieve kabel van de accu.

Door het voortdurende wrijven kan de ontluchtingsleiding beschadigd raken en scheuren of, erger nog, gaten vertonen. Als gevolg hiervan kunnen de gaten of scheuren de brandstofdamp in de motorruimte laten ontsnappen en kan lekkende brandstof brand veroorzaken. Als u een van deze BMW i3 modellen heeft, moet u ervoor zorgen dat u de ontluchtingsleiding op tijd vervangt om gevaar te voorkomen.

FAQ

Welk modeljaar BMW i3 is het meest betrouwbaar?

Het meest betrouwbare BMW i3 modeljaar is de 2017 BMW i3. Deze auto scoort iets bovengemiddeld betrouwbaar, wat een goede zaak is gezien de meeste van zijn broers en zussen onder het gemiddelde vallen. Hij wordt op de voet gevolgd door het modeljaar 2015, dat ook minder problemen heeft gemeld dan andere modeljaren.

Welk modeljaar BMW i3 is het minst betrouwbaar?

Als u een tweedehands BMW i3 van goede kwaliteit wilt kopen, blijf dan uit de buurt van de 2014 BMW i3. Veel gebruikers hebben verschillende problemen met deze auto gemeld. Sommige daarvan zijn problemen met range extenders, motor mount failure, en brandstof-damp problemen.

  Veel voorkomende problemen met de BMW iX3

Is de BMW i3 duur in onderhoud?

De jaarlijkse onderhoudskosten van de BMW i3 bedragen ongeveer $1.173, terwijl de jaarlijkse onderhoudskosten van een gemiddelde auto $792 bedragen. De BMW i3 is dus duur in onderhoud. Bovendien ontwikkelt hij meer problemen dan zijn concurrenten en zijn reserveonderdelen ook erg duur. Kortom, de i3 is duur in onderhoud.

Wat is het verschil tussen BMW i3 REX en BEV?

BMW i3 BEV is een gewone elektrische wagen zoals de Nissan Leaf, Chevy Bolt of Tesla. Aan de andere kant heeft de BMW i3 REX dezelfde aandrijflijn en actieradius als de BEV, maar het komt ook met een benzinemotor die elektriciteit genereert om de actieradius van de auto te vergroten.

Hoe kan ik dure reparaties aan de BMW i3 vermijden?

De beste manier om dure reparaties aan uw BMW i3 te vermijden, is ervoor te zorgen dat u zich houdt aan de BMW onderhoudsbeurten. De tweede manier is ervoor te zorgen dat u de juiste rijgewoonten aanleert, zodat u niet meer tijd in de garage doorbrengt dan op de weg.

Conclusie

Nu u een aantal van de problemen kent die u waarschijnlijk zult tegenkomen met de BMW i3, is het belangrijk om ze aan te pakken voordat het te laat is. De meeste van deze problemen kunnen tegen betaling worden verholpen bij een BMW service center. Maar als u een auto koopt van een particulier, verzeker u er dan van dat de auto goed is onderhouden voordat u ervoor betaalt.

James May

James' grote passie is auto's. Hij publiceert inhoud op Cars A2Z sinds de site in het voorjaar van 2021 werd gelanceerd.

Recent Posts