Peugeot 308 1.6 HDi motorproblemen

Peugeot 308

De Peugeot 308 1.6 HDi motor is een van de beste motoren in de 308 lijn. Het is een dieselmotor en zeer efficiënt. Hij is ook goedkoop in onderhoud en presteert aanzienlijk goed. Maar wat zijn de problemen met de Peugeot 308 1.6 HDi motor?

Enkele veel voorkomende problemen met de Peugeot 308 1.6 HDi motor zijn DPF problemen, problemen met de koppakking, stationair draaien, lekkende injectoren en overmatig olieverbruik. Daarnaast hebben sommige gebruikers geklaagd over startproblemen, defecte turbo en oververhitting van de motor.

Wat zijn de meest voorkomende problemen met de Peugeot 308 1.6 HDi motor?

DPF-problemen

Dit is een van de grootste problemen met de 1.6 HDi motor. Het dieseldeeltjesfilter (DPF) raakt meestal verstopt met overtollig roet, waardoor de uitlaatgasstroom en de motorprestaties afnemen. Wanneer dit gebeurt, is normaal gesproken regeneratie nodig om het verstopte roet te verbranden. Als de verstopping echter ernstig is, moet je het DPF mogelijk reinigen of vervangen.

Een van de beste manieren om dit probleem te vermijden is door goede duikgewoonten aan te houden en regelmatig onderhoud te plegen.

Problemen met koppakking

Een ander veelvoorkomend probleem met de Peugeot 1.6 HDi motor zijn problemen met de koppakking. Hoewel de meeste koppakkingen het begeven door slijtage, kunnen ze het ook begeven door oververhitting of slecht onderhoud. Een van de meest voorkomende tekenen van een kapotte koppakking is olielekkage.

In tegenstelling tot sommige problemen op deze lijst, moet je bij een kapotte koppakking naar een professionele monteur om deze te laten vervangen.

Overmatig olieverbruik

Olieverbruik is een ander probleem waar Peugeot 308 1.6 HDi motorbezitters over hebben geklaagd. Bovendien raadt Peugeot eigenaren aan om 5w30 motorolie of 10w40 motorolie te gebruiken, wat duur is.

  Veel voorkomende problemen met Peugeot 1007

De belangrijkste oorzaak van overmatig olieverbruik in de Peugeot 2.6 HDi motor zijn versleten zuigerveren en klepsteelafdichtingen. Om dit probleem te verhelpen, moet u mogelijk de versleten zuigerveren en klepsteelafdichtingen vervangen.

Stationair draaien

Veel Peugeot 308 1.6 HDi-eigenaren hebben ook geklaagd over het feit dat de auto ruw loopt wanneer deze op toeren komt. Enkele tekenen van ruw stationair lopen zijn een schuddend en stuiterend gevoel in de auto. Bovendien kan de bestuurder vreemde geluiden en inconsistente toerentallen waarnemen.

De belangrijkste oorzaak van ruw stationair lopen in de Peugeot 1.6 HDi is de EGR-klep die verstopt raakt met koolstof. Om dit probleem te verhelpen, moet je de EGR-klep reinigen of vervangen.

Lekkende injectoren

De brandstofverstuivers van de Peugeot 308 slijten ook na verloop van tijd. Bovendien kunnen ze beschadigd raken, waardoor ze gaan lekken. Als de brandstofverstuivers van je Peugeot 308 beschadigd raken of beginnen te lekken, moet je ze laten vervangen.

Turbo defect

Een veelvoorkomend teken van een defecte turbolader is wanneer de Peugeot 308 1.6 HDi motor blauwe of zwarte rook uit de uitlaat produceert. Daarnaast kan er sprake zijn van vermogens- en acceleratieverlies. Om dit probleem te verhelpen moet je zowel de EGR-klep als de defecte turbolader vervangen. Zorg ervoor dat je naar een professionele monteur gaat om dit probleem te verhelpen, want het kan een hele uitdaging zijn om het te vervangen.

Oververhitting van de motor

De belangrijkste reden waarom de motor van de Peugeot 308 oververhit raakt, is omdat de koelvloeistof niet goed door het systeem stroomt. Dit kan echter het gevolg zijn van een defecte koppakking, een vastzittende thermostaat, een defecte waterpomp en een gedeeltelijk of volledig geblokkeerde radiateur.

  Peugeot e-208 vs Tesla Model 3 - Wat is beter?

Om dit probleem op te lossen, is het van vitaal belang om een diagnose van de auto te laten stellen en het echte probleem te identificeren. Zorg ervoor dat het defecte onderdeel wordt gerepareerd of vervangen.

Startproblemen

Er zijn verschillende redenen waarom de Peugeot 308 1.6 HDi motor niet start. Enkele daarvan zijn een zwakke 12V-accu, een slechte dynamo, corrosie op de accupolen, een kapotte startmotor en defecte bougies. Zorg ervoor dat je de auto laat inspecteren en de boosdoener identificeert. Het slechte onderdeel moet worden vervangen om het probleem op te lossen.

FAQ

Is de Peugeot 308 1.6 HDI motor betrouwbaar?

Over het algemeen is de Peugeot 308 1.6 HDi motor betrouwbaar. Er zijn echter nog steeds enkele problemen die met goed onderhoud kunnen worden voorkomen. Maar in vergelijking met andere vergelijkbare motoren is de Peugeot 1.6 HDi motor iets duurder in onderhoud. Bovendien geven de meeste betrouwbaarheidsinstanties de 1.6 HDi-motor een bovengemiddelde betrouwbaarheidsscore, wat behoorlijk goed is.

Hoe lang gaat een Peugeot 1.6 HDi motor mee?

Zoals de meeste Peugeot-motoren is de Peugeot 1.6 HDi-motor zeer duurzaam. De duurzaamheid van de motor hangt echter ook af van hoe goed de eigenaar de auto onderhoudt. Gemiddeld gaat de Peugeot 1.6 HDi motor 200.000 kilometer mee. Omdat het een dieselmotor is, kan hij zelfs meer dan 200.000 km meegaan als hij goed wordt gerepareerd en onderhouden.

Is de Peugeot 308 HDi een goede auto?

Ja, de Peugeot 1.6 HDi is een uitstekende auto. Dat komt omdat hij compact maar ruim is. Hij heeft ook een moderne cabine met een ruime laadruimte. Bovendien heeft hij een betrouwbare motor, maar met een paar problemen. Maar met de juiste zorg en onderhoud kan deze auto lang meegaan.

  Is de Peugeot 1007 een goede auto?

Waar staat de 1.6 HDi-motor voor?

HDi is een dieselmotor (HDi staat voor Hoge Druk Directe Injectie) eHDi – een dieselmotor met start- en stoptechnologie. Deze motor schakelt uit wanneer de auto tot stilstand komt (zoals bij verkeerslichten) en start opnieuw wanneer het gaspedaal wordt ingetrapt.

Wat is het verschil tussen TDI- en HDI-motoren?

De HDI-motor is een 16-kleps common-railmotor met 90 of 110 pk. De TDI daarentegen is een 8-kleps PD-motor (pre-common rail) met 105 pk en bestaat al sinds het begin van de jaren negentig. Merk op dat HDI staat voor High-Pressure Direct Injection, terwijl TDI staat voor turbocharged direct injection.

Conclusie

De Peugeot 308 1.6 HDi is een strakke en stijlvolle compacte auto. Bovendien is hij zuinig, ruim en praktisch. De Peugeot 1.6 HDi motor heeft echter een aantal problemen, waaronder problemen met de koppakking, DPF problemen, stationair draaien, overmatig olieverbruik en lekkende injectoren.

Over het algemeen is de Peugeot 1.6 HDi motor betrouwbaar en duurzaam. Met goede zorg en onderhoud kan de eigenaar verwachten dat de motor meer dan 200.000 km meegaat.

James May

James' grote passie is auto's. Hij publiceert inhoud op Cars A2Z sinds de site in het voorjaar van 2021 werd gelanceerd.

Recent Posts