Peugeot e-208 vs Hyundai Kona – Wat is beter?

2023 Peugeot e-208

Zowel Hyundai als Peugeot behoren tot de populairste autofabrikanten in Europa omdat ze betaalbare prijzen combineren met veel technologie, een grote verscheidenheid aan modellen en elektrische aandrijflijnen. Aangezien de wereld steeds meer in de richting van elektrische auto’s verschuift, hebben deze beide merken aanzienlijke veranderingen doorgevoerd om hun respectieve line-ups om te vormen tot meer elektrische auto’s dan voorheen.

De Peugeot e-208 is de kleinste elektrische auto van Peugeot, waardoor het ook een elektrische instapauto van Peugeot is. De Hyundai Kona is nog steeds de kleinste hybride/elektrische auto van Hyundai, maar dat gaat binnenkort veranderen omdat Hyundai van plan is binnenkort met meerdere kleinere elektrische auto’s te komen. Hoe dan ook, we gaan de Peugeot e-208 vs Hyundai Kona vergelijken en vertellen u welke van deze twee de betere auto is.

We gaan ze vergelijken op het gebied van prijs, design, vermogen, batterijgrootte, actieradius, laadsnelheden, bruikbaarheid, rijervaring en functies. Het is vermeldenswaard dat beide modellen waarschijnlijk binnen een jaar of twee zullen worden vervangen door nieuwere versies, aangezien beide gebaseerd zijn op relatief oude platforms.

Aan het eind van dit artikel zou u een goed inzicht moeten hebben in wat beide zo populair maakt, en waarom de ene beter is dan de andere.

Peugeot e-208 – De kleinste elektrische auto van Peugeot

Met een vanafprijs van 31.345 pond in het Verenigd Koninkrijk, 32.250 euro in Nederland en 35.350 euro in Duitsland lijkt de e-208 zich aan de lage kant van het elektrische autospectrum te bevinden, maar hij kost wel veel meer dan zijn ICE neefje. Voor deze prijs krijgt u een subcompacte 2/4-deurs elektrische auto met FWD, een enkele elektrische motor met 139 pk en een aantrekkelijk uiterlijk.

  Hyundai Veracruz Betrouwbaarheid

De e-208 beschikt ook over een 45kWh bruikbare batterij die goed is voor een actieradius tussen 125 en 265 mijl, afhankelijk van de rijstijl en de buitentemperatuur. U kunt deze batterij in 7 uur en 15 minuten opladen van 10% tot 80% met een langzame 7,4 kW AC-lader of in 25 minuten met een 150kW DC-snellader.

Het ontwerp van de e-208 is een van zijn sterke punten, want hij ziet er zowel van binnen als van buiten erg scherp uit. De geboden ruimte is in lijn met de rest van het segment, maar we kunnen ons er niet aan onttrekken dat deze auto’s voor veel bestuurders iets te klein zijn.

De aangeboden uitrusting is echt goed en de rijervaring is echt samengesteld, want de kleine e-208 stuurt veel beter dan zijn ICE neef.

Hyundai Kona – De elektrische instapauto/Hybride van Hyundai

Voor het doel van dit artikel gaan we ons richten op de Hyundai Kona elektrische auto/elektrisch, omdat dat het enige model is dat direct concurreert met de e-208. De Kona Electric begint vanaf € 36.400 in Duitsland, £ 32.450 in het VK en ongeveer € 39.000 in Nederland. Topmodellen kosten € 42.900 in Duitsland, € 46.795 in Nederland en £ 37.750 in het Verenigd Koninkrijk.

De Hyundai Kona is een subcompacte crossover SUV, wat betekent dat hij een iets hogere rijpositie biedt, waardoor je beter zicht hebt en je je wat koeler voelt op de weg. U kunt kiezen tussen een kleinere 39kWh bruikbare batterij of een grotere 64kWh batterij voor het topmodel. Het 39kWh-model levert 139 pk en het 64kWh-model 201 pk.

U kunt een actieradius verwachten tussen 110 en 235 mijl voor het 39kWh-model of 175 en 370 mijl voor het 64kWh-model, afhankelijk van uw rijomstandigheden en gewoonten. Het 39kWh-model wordt opgeladen via een AC-lader van 7,2kW die de batterij in 6 uur oplaadt, terwijl DC-snelladen bij 44kW 47 minuten duurt. De 64kW biedt een 11kW AC opladen in 7 uur terwijl AC is afgetopt op 77kW wat gelijk staat aan 44 minuten.

  Veel voorkomende problemen met de Hyundai ix20

De Hyundai Kona ziet er eigenzinnig uit en heeft een stedelijke designtaal die veel mensen aanspreekt. Hij heeft een goede standaarduitrusting en meer ruimte, maar is niet zo vermakelijk om mee te rijden als de e-208.

Conclusie – De Hyundai Kona elektrische auto is de betere auto

De Peugeot e-208 was een beetje onze favoriet in de meeste van deze vergelijkingen, maar de Hyundai Kona elektrische auto spant de kroon. De reden waarom de Kona elektrische auto beter is, is dat het een compacte crossover is met meer zit- en kofferruimte, iets betere technologie, een grotere accu, meer actieradius, beter zicht, betere veiligheidskenmerken en een betere restwaarde.

De e-208 is inderdaad betaalbaarder en biedt snellere oplaadsnelheden, maar hij schiet tekort als het gaat om algemene bruikbaarheid en populariteit, omdat crossover SUV’s nu helemaal in zijn op de westerse markten.

FAQ

Is de Hyundai Kona veiliger dan de Peugeot e-208?

De Peugeot e-208 werd niet door Euro NCAP getest omdat de laatst geteste 208 het 2019 ICE-model was, maar we kunnen de 208 als referentiepunt nemen omdat Peugeot niet echt veel veranderde met de e-208, behalve het aanpassen om een elektrische aandrijflijn te huisvesten. Dat gezegd zijnde, krijgt de e-208 een score van 4 van de 5 sterren, wat behoorlijk is.

De Hyundai Kona daarentegen is een auto met 5 sterren van Euro NCAP en heeft over de hele linie echt goede veiligheidskenmerken. De Kona heeft ook meer standaard veiligheidstechnologie dan de e-208, terwijl de optionele uitrusting ook uitgebreider is.

  Hyundai Santa Betrouwbaarheid

Is de Hyundai Kona een off-road SUV?

Ook al wordt de Hyundai Kona geclassificeerd als een SUV, hij hoort absoluut niet thuis op een terreinwagen. Moderne SUV’s zijn er niet meer zo op gebrand om geweldige off-roaders te zijn als vroeger, omdat de meeste hedendaagse SUV-kopers de voorkeur geven aan luxe, comfort en goede rijeigenschappen op de weg.

De Kona wordt geleverd met AWD en een licht verhoogde bodemvrijheid, wat hem bruikbaar maakt voor licht terreinrijden en rijden in de sneeuw.

Wat maakt een goede elektrische auto?

Een goede elektrische auto is een auto die handig in gebruik is, niet te duur is, snel kan worden opgeladen, een actieradius van meer dan 250 mijl heeft in de meeste omgevingen, goede autonome technologie heeft en niet overcompenseert door een elektrische auto te zijn.

Dit betekent dat goede elektrische auto’s hun werk doen zonder de wereld toe te schreeuwen dat het elektrische auto’s zijn. Deze auto’s zijn goed gemaakt, ruim, superieur veilig, en houden bovendien hun waarde goed vast en gaan lang niet zo vaak kapot als auto’s met een verbrandingsmotor.

James May

James' grote passie is auto's. Hij publiceert inhoud op Cars A2Z sinds de site in het voorjaar van 2021 werd gelanceerd.

Recent Posts