Peugeot en Opel/Vauxhall zijn beide eigendom van Stellantis, een van ’s werelds grootste autoconglomeraten dat ook eigenaar is van Citroën, Alfa Romeo, Fiat, Chrysler, Dodge, DS, Fiat, Jeep, Lancia en Maserati. In dit artikel gaan we de Peugeot e-208 vs Open Corsa-e vergelijken en u vertellen welke van deze twee beter is.
De Peugeot e-208 is een subcompacte elektrische stadsauto die wordt aangedreven door een batterij met kleine cilinderinhoud. Dit betekent dat de e-208 ontworpen is voor gebruik in de stad en niet bijzonder geschikt is voor langeafstandsritten over de snelweg. De e-208 ziet er zoals vrijwel alle nieuwe Peugeot-modellen van binnen en van buiten goed uit.
De Opel Corsa-e is gebaseerd op hetzelfde platform als de e-208 en dat betekent dat er niet al te veel verschillen zijn tussen deze twee. Wel oogt de Corsa-e iets gestroomlijnder en is het interieur niet zo flitsend of scherp als bij de e-208.
Al met al kunnen we zeggen dat dit een heel close competitie is, aangezien er niet veel aspecten verschillen tussen deze twee. We gaan nu dieper in op het ontwerp, het vermogen, de actieradius, het comfort, de praktische bruikbaarheid, de betrouwbaarheid en de prijs.
Peugeot e-208 – De kleinste elektrische auto van Peugeot
Met een vanafprijs van 31.345 pond in het Verenigd Koninkrijk, 32.250 euro in Nederland en 35.350 euro in Duitsland, plaatst de Peugeot e-208 zich zeker aan de onderkant van het ELEKTRIC CAR-prijsspectrum. Hoewel de benzinemodellen 40% minder kosten, is de e-208 de betere auto voor wat hij moet doen. Hij wordt aangedreven door een 45kWh batterij met 139pk en 192lb-ft koppel.
Dit is genoeg om hem een actieradius van tussen de 125 en 265 mijl te geven, afhankelijk van het rijgedrag en de buitentemperatuur. 150kW DC snelladen van de e-208 van 15% tot 80% duurt 25 minuten, terwijl langzaam DC laden van 7,4kW iets meer dan 7 uur duurt.
Het design van de e-208 is wat hem onderscheidt van de meeste auto’s in dit segment: hij ziet er echt scherp en sportief uit. Het interieur is ook een stuk beter dan dat van een Audi dan dat van een zuinige elektrische auto. Met twee of vier deuren is de e-208 niet de meest ruime auto die er is, terwijl de betrouwbaarheid nog een beetje een mysterie is omdat de auto te vers is om dat te kunnen zeggen.
Opel Corsa-e – De kleinste elektrische auto van Opel
Met een Britse prijs van 31.130 pond is de Corsa-e letterlijk identiek aan de e-208, maar de prijs in Nederland is vastgesteld op 33.999 euro, terwijl de prijs in Duitsland is vastgesteld op 33.895 euro, waardoor de Corsa-e in Duitsland goedkoper is dan de e-208, maar in Nederland merkbaar duurder. Over het geheel genomen is de prijsstelling vrijwel gelijk.
De aandrijflijn van de Corsa-e is identiek aan die van de e-208, wat betekent dat de Corsa-e dezelfde accu, dezelfde motor en dezelfde algemene laadinfrastructuur gebruikt. De actieradius wordt geschat tussen 125 en 265 mijl, wat ook identiek is aan de e-208.
Het design van de Corsa-e is gestroomlijnder en eenvoudiger en dat geldt ook voor het interieur. De Opel is wat strakker van binnen, maar voelt wel wat evenwichtiger aan op de weg. Ook de betrouwbaarheid is een raadsel, want de Corsa-e is een vrij nieuwe auto.
Conclusie – De Peugeot e-208 is de betere auto
Ten eerste liggen de prijzen van deze twee auto’s zo dicht bij elkaar dat we van een gelijkspel kunnen spreken. Ten tweede is de aandrijving identiek, wat ook als een gelijkspel kan worden beschouwd. Het design is zeker subjectief, maar de meeste mensen zullen waarschijnlijk de voorkeur geven aan de e-208, omdat die er zowel van binnen als van buiten scherper en futuristischer uitziet.
De Peugeot heeft een kofferruimte van 311 liter, terwijl de Corsa-e 267 liter kofferruimte heeft. De Peugeot e-208 is ook iets lichter, maar de Corsa-e voelt iets evenwichtiger aan op de weg. De e-208 is een veel populairdere auto en heeft de neiging langzamer af te schrijven dan de Corsa-e.
Daarom kunnen we zeggen dat de e-208 de betere auto is, omdat de meeste mensen toch voor de e-208 kiezen. De Corsa-e blijft niet ver achter, maar is niet vergelijkbaar met de e-208 als het gaat om praktische bruikbaarheid, design en waarde.
FAQ Sectie
Is de Peugeot e-208 de moeite waard?
Als u in de markt bent voor een subcompacte en betaalbare elektrische auto die perfect is voor dagelijks woon-werkverkeer in krappe stadsomgevingen, is de e-208 eigenlijk een heel goede auto en is hij de vraagprijs inderdaad waard. Deze auto’s zijn ontworpen voor gebruik in de binnenstad, wat betekent dat ze heel gemakkelijk te manoeuvreren, parkeren en navigeren zijn door nauwe stadsstraten.
De e-208 is geen bijzonder praktische auto, wat betekent dat het niet zo goed gaat als het gaat om meerdere passagiers. Hij voelt ook aan als een bijzonder kleine auto, wat betekent dat hij niet zo geïsoleerd of comfortabel is als iets groters.
Is de Opel Corsa-e de moeite waard?
De Opel Corsa-e is zeker de moeite waard als u een echt kleine auto voor in de binnenstad zoekt. Hij is misschien niet overdreven spannend, aantrekkelijk of populair, maar de Corsa-e is perfect voor de dagelijkse klusjes in drukke stadscentra. Hij schiet ook tekort als het gaat om binnenruimte, wat betekent dat vier volwassenen een beetje krap komen te zitten.
Ook de kofferruimte is op zijn zachtst gezegd beperkt, waardoor dit verre van een ideale langeafstandscruiser is.
Hebben kleine elektrische auto’s zin?
Ja. Elektrische auto’s zijn het meest geschikt voor gebruik in de stad, omdat de actieradius en bruikbaarheid niet optimaal zijn voor langeafstandsritten. Veel landen in de wereld hebben geen adequate oplaadinfrastructuur, wat betekent dat snelwegritten met elektrische auto’s zoals deze niet iets is wat u wilt meemaken.