Tesla is een nieuwkomer in de autowereld, maar lijkt de afgelopen jaren een behoorlijke aanhang te hebben verworven. Men kan zeggen dat Tesla de belangrijkste reden was waarom we ons op elektrische auto’s hebben gericht en waarom zoveel andere merken Tesla wilden inhalen met hun EV-aanbod. Hoe het ook zij, een Tesla is geen baken van betrouwbaarheid, en we gaan ons concentreren op waarom een Tesla niet start – oorzaken en hoe het te verhelpen.
Om te beginnen is ook een Tesla uitgerust met een 12-volt batterij die het nodige sap levert om de auto te starten. Dit betekent dat als de accu leeg of zwak is, u de auto niet zult kunnen starten. Bovendien moeten we ook vermelden dat het centrale scherm soms hapert en u de auto niet kunt starten.
Als uw Tesla geen acculading meer heeft, zal hij ook niet starten. Tesla zegt ook dat de interne computer zichzelf een paar keer per jaar kan herstarten, waardoor u de auto een paar minuten niet kunt starten terwijl dat proces plaatsvindt. Een Tesla die weigert te starten komt niet zo vaak voor, wat betekent dat deze problemen ook niet veel voorkomen.
Als er iets anders aan de hand is, is de kans groot dat uw Tesla een professionele monteur nodig heeft die de weg weet in een Tesla. Breng uw auto daarom zeker naar een dealer als hij inderdaad niet tot leven komt.
Problemen met de 12-volt accu
Uw eerste aandachtspunt is de 12-volt accu, die net als in elke andere auto leeg kan raken. Een Tesla wordt geleverd met een grote batterij die bedoeld is om mee te rijden, maar hij wordt ook geleverd met een standaard 12-volt batterij die u gewoonlijk in een normale auto met verbrandingsmotor aantreft. Om de 12-volt batterij te testen, neemt u een multimeter en controleert u het vermogen van de batterij. Als de meter 12-13 volt aangeeft, is de accu in orde.
Als de meter meer aangeeft, trekt iets stroom terwijl de auto stand-by staat, wat kan leiden tot een lege accu. Is de waarde daarentegen lager, dan nadert uw accu het einde van zijn levensduur. Controleer ook de polen om te zien of er sporen van corrosie zijn, wat niet vaak het geval is.
Het centrale scherm wordt leeg
De meeste Tesla-modellen worden geleverd met grote centrale schermen die worden gebruikt om de auto volledig te bedienen. Dit betekent dat deze schermen alle noodzakelijke functies herbergen die ontworpen zijn om de airco, uw rij-info, uw rijmodi, uw navigatie en uw veiligheidssystemen te bedienen. Als het scherm niet aangaat, zal de auto waarschijnlijk ook niet starten omdat het gevaarlijk is om te rijden zonder iets over de snelheid te weten.
Als het scherm toch leeg raakt, moet u het probleem oplossen en opnieuw opstarten tot het weer tot leven komt. Dit probleem lijkt vaak voor te komen bij het snelladen van uw Tesla, omdat het touchscreen oververhit kan raken en zichzelf dan uitschakelt om verdere schade te voorkomen. Als zodanig duurt dit meestal niet zo lang, wat betekent dat u binnen een paar minuten weer zou moeten kunnen rijden.
Geen acculading
Als de accu helemaal leeg is, vertoont de auto geen enkel teken van leven en moet u de laadpoort handmatig openen om de auto op te laden. Dit gebeurt echter zelden, alleen als u de hele accu gebruikt en de auto een tijdje laat staan.
Als de accu bijna leeg is en u hem niet oplaadt, gaat de auto in de “diepe slaapstand” om de laatste druppels accusap te sparen. De auto niet kunnen starten en rijden is een duidelijk gevolg, omdat de auto gewoon niet genoeg vermogen heeft om van punt A naar punt B te rijden.
De computer herstart zichzelf
Ten slotte komen we ook bij het gedeelte waar we het moeten hebben over de centrale computer van Tesla die zichzelf een paar keer per jaar herstart, waardoor je stil moet blijven staan om de veiligheid niet te hinderen. Dit betekent dat u de auto niet kunt besturen terwijl dit proces plaatsvindt en een paar minuten moet wachten tot het klaar is.
De realiteit is dat een Tesla geen normale auto met verbrandingsmotor is, wat betekent dat een Tesla die niet start niet zo vaak voorkomt. Als uw Tesla echter niet wil starten, moet u dit alles in directe volgorde doorlopen.
FAQ Sectie
Hoeveel kost een Tesla-accu?
Een Tesla 12-volt batterij kost waarschijnlijk rond de $300, maar de prijzen variëren sterk afhankelijk van het model, de tijd van het jaar en de wetten van vraag en aanbod. Tesla dekt de 12-volt batterij onder garantie, wat betekent dat Tesla hem gratis vervangt als hij kapot gaat.
Een gloednieuwe accu is echter veel duurder dan dat, wat betekent dat u tussen de $5.000 en $17.000 kunt verwachten, afhankelijk van het model en de grootte van de accu.
Maakt Tesla betrouwbare auto’s?
In vergelijking met normale auto’s met verbrandingsmotor maakt Tesla betrouwbare auto’s, maar in vergelijking met andere EV’s is Tesla niet het merk waar je naartoe moet als je betrouwbaarheid wilt. Zeker, het merk is de afgelopen jaren sterk verbeterd, maar de auto’s gaan nog steeds kapot om de meest uiteenlopende redenen.
De betrouwbaarheid op lange termijn is meestal een mysterie, maar één ding is zeker wanneer de grote batterij het begeeft, blijft u zitten met enorme reparatie- en vervangingsrekeningen die vaak weinig tot geen zin hebben.
Moet ik een Tesla kopen?
Als u een fan bent van Tesla en u wilt uzelf trakteren op een hypermoderne EV, dan is een Tesla kopen een ervaring als geen ander. Mensen die van Tesla’s houden, zweren erbij en zullen waarschijnlijk niets anders aanraken dan een Tesla.
Als jij zo iemand bent en je voelt je comfortabel bij een EV, dan is het kopen van een Tesla wel degelijk zinvol.