Veelvoorkomende problemen met Audi A5

Audi A5 Problemen

De Audi A5 is de meer stijlvolle versie van de Audi A4 en is verkrijgbaar als coupé, cabriolet, of vierdeurs Sportback vorm. Sinds de release van de allereerste A5 in het midden van de jaren 2000, is Audi erin geslaagd om een ton van deze te verkopen dankzij zijn aantrekkelijke styling en hatchback kofferbak die de totale capaciteit ten opzichte van de gewone A4 verhoogt.

Als het op betrouwbaarheid aankomt, is de A5 min of meer gelijk aan de Audi A4 omdat deze twee veel onderdelen met elkaar delen. Dit betekent dat de A5 alleen een betrouwbare auto is als je hem goed genoeg onderhoudt. Als u nalaat om alle reguliere onderhoud te doen, zal het uiteindelijk problemen veroorzaken.

De meest voorkomende Audi A5 problemen hebben te maken met de motor, de transmissie, de elektronica, overmatig olieverbruik en problemen met het koelsysteem. Dit zijn de meest voorkomende problemen de A5 lijdt aan en veel van deze zijn ook de meest ernstige problemen de A5 lijdt aan.

Al met al moet je je door deze problemen niet laten ontmoedigen om een A5 te kopen. Ook al zijn ze ernstig, de meeste kunnen worden voorkomen door tijdig en grondig onderhoud. Als je dat doet, zal de A5 een zeer plezierige ervaring zijn, ongeacht het modeljaar.

Audi A5 – Motorproblemen

De Audi A5 wordt geleverd met een grote verscheidenheid aan motoren en de meeste van hen zijn prima. De meest ernstige motorproblemen in de A5 hebben te maken met de distributieketting, een bekend euvel bij veel Duitse topauto’s. Het probleem hier is dat de spanner de neiging om te verslijten na een tijdje en als je niet zorgen voor het snel genoeg, kan het vernietigen van uw hele motor.

  Veel voorkomende problemen met Audi A4

Als u een waarschuwingslampje voor motormanagement op uw dashboard ziet, is de kans groot dat de EGR-klep (uitlaatgasrecirculatie) niet goed functioneert. Nieuwere A5-modellen zijn voorzien van aanzienlijk betrouwbaardere motoren, vooral die van na 2012.

Audi A5 – Transmissieproblemen

Het ernstigste probleem met de transmissie van de A5 heeft te maken met de CVT Multitronic-versnellingsbak. Deze versnellingsbak wordt algemeen beschouwd als de slechtste Audi automatische versnellingsbak van het moderne tijdperk omdat hij delicaat is. De echte reden waarom deze de neiging om storingen is dat veel mensen niet aan de transmissie vloeistof te verversen volgens de aanbevelingen.

De transmissies van de nieuwere A5’s staan er ook om bekend dat ze soms aarzelen en lui zijn, wat vaak voorkomt. Ook de S-Tronic dubbele koppeling staat erom bekend dat hij bij lagere snelheden schokkerig werkt, maar ook dat komt vaak voor. Daarnaast zijn de transmissies van zowel de A4 als de A5 relatief betrouwbaar.

Audi A5 – Elektrische problemen

Als het aankomt op elektrische softwareproblemen, zijn oudere A5-modellen veel erger dan nieuwere, omdat ze worden geleverd met trage MMI-systemen die kunnen haperen of opnieuw opstarten zonder duidelijke reden. Deze systemen, vooral die in de 2012-2016 modellen zijn oud om mee te beginnen, dus als ze een beetje vertragen, lijkt het alsof het hele systeem aanzienlijk vertraagt.

Het goede ding is dat deze kunnen worden bijgewerkt of ververst wanneer dit gebeurt, en het gebeurt op oudere A5’s. Nieuwere A5’s zijn veel beter, maar zijn niet helemaal vrij van alle softwareproblemen.

  Porsche vs. Audi betrouwbaarheid - Wat is beter?

Audi A5 – Overmatig olieverbruik

Het komt niet als een verrassing dat oudere Europese premium auto’s veel olie verbruiken, maar de A5 lijkt de hitlijsten aan te voeren volgens veel Audi specialisten. De reden waarom is voornamelijk te wijten aan olielekken gelegen rond de pakking of veel van de afdichtingen die het systeem omringen.

Het is relatief gebruikelijk voor auto’s met een kilometerstand van zes cijfers om overmatige olie te verbranden, maar deze problemen kunnen zich veel eerder voordoen dan dat. Sommige bronnen geven aan dat veel eigenaren bijna elke maand een kwart olie in hun A5 moeten toevoegen.

Audi A5 – Problemen met het koelsysteem

Olie is niet de enige vloeistof die de neiging heeft om te lekken uit de Audi A5, omdat veel eigenaren hebben aangegeven problemen met een laag koelvloeistofpeil. Deze problemen komen vaak voor bij het 3.0L TDI model omdat de EGR koeler de neiging heeft te falen. U kunt ook tegenkomen deze problemen met de 3.2L benzinemotoren omdat de koelvloeistof pomp ook de neiging om te falen.

Hoe dan ook, controleer regelmatig uw koelvloeistofpeil en uw temperatuurmeter om schade aan uw motor te voorkomen. Als u de temperatuurmeter ziet oplopen, moet u de auto stoppen en het probleem oplossen voor het te laat is.

FAQ Sectie

Welke generatie van de Audi A5 is het beste?

Dat hangt ervan af waar u de meeste waarde aan hecht, want alle A5-generaties zijn geweldig, zelfs de allereerste. Toch kunnen we zeggen dat de 1e generatie van de A5 verbleekt in vergelijking met nieuwere modellen, met name het faceliftmodel dat een veel aantrekkelijker set koplampen kreeg en de broodnodige opfrissingen zowel in het exterieur als in het interieur.

  Is Audi Q4 e-tron een goede auto?

De 2e generatie van de A5 zou wel eens de allerbeste tot nu toe kunnen zijn, want hij biedt bijna alles wat de na de facelift 2e generatie biedt, maar dan tegen een veel haalbaardere prijs.

Welke Audi A5 carrosserie stijl is het beste?

De A5 is verkrijgbaar in een paar verschillende vormen, een 2-deurs coupé, een 2-deurs cabriolet of een 4-deurs Sportback model. De beste van deze drie is ongetwijfeld het Sportback model omdat deze er het beste uitziet en de meest praktische keuze is.

De tweedeurs coupé ziet er ook goed uit, maar de Sportback voelt degelijker en meer premium aan. De cabrio A5 is het nichemodel van het stel en de verkoopcijfers dalen in vergelijking met de coupé en vooral de Sportback-versie.

Wat is het verschil tussen de Audi A4 en A5?

Onderhuids zijn de A4 en de A5 identiek. Ze gebruiken dezelfde motor, dezelfde transmissie, dezelfde interieurindeling, dezelfde onderstelcomponenten en veruit de meeste andere mechanische onderdelen.

De A5 is de stijlvollere versie die ook een grotere kofferbak heeft. De A4 biedt nog steeds de meeste ruimte als het gaat om de tweede zitrij. Tot slot is de A5 iets duurder dan de A4.

Video: 2010 Audi A5 Review – Problemen na 150k Miles

James May

James' grote passie is auto's. Hij publiceert inhoud op Cars A2Z sinds de site in het voorjaar van 2021 werd gelanceerd.

Recent Posts