Veelvoorkomende problemen met Porsche Cayenne

Porsches staan nu bekend als superieur betrouwbare en goed ontworpen auto’s, maar dit was niet altijd het geval omdat Porsche ooit moeite had om betrouwbare auto’s te maken. De Cayenne is een van de meest problematische nieuwere Porsche modellen, zowel omdat hij complex is als omdat hij veel VAG onderdelen gebruikt.

Al bij al zijn de meeste van deze niet per se onbetrouwbaar, maar als ze niet correct onderhouden worden, worden ze dat wel. Porsches zijn gemaakt met adequaat onderhoud in het achterhoofd, wat betekent dat ze zonder onderhoud de neiging hebben om relatief snel uit elkaar te vallen.

Het meest problematische Cayenne-model is de 1e generatie, terwijl de twee latere generaties inderdaad beter zijn. De meest voorkomende Porsche Cayenne problemen zijn onder andere koelvloeistof lekkages, problematische transmissies, voortijdige bandenslijtage, transfer case problemen, en motor problemen.

De meeste van deze problemen kunnen zonder al te veel problemen worden opgelost, maar ze kosten wel veel geld om te verhelpen. Dat is de realiteit van het bezit van een Porsche, want Porsches zijn duur, hoe je het ook bekijkt.

Koelvloeistof lekken

Een van de meest twijfelachtige ontwerpbeslissingen in de geschiedenis van de Porsche Cayenne zijn de plastic koelvloeistofleidingen, omdat deze de neiging hebben voortijdig te slijten, zelfs bij exemplaren die weinig kilometers hebben gemaakt. Dit probleem kan relatief eenvoudig worden opgelost door deze leidingen simpelweg te vervangen door aluminium exemplaren.

Porsche is echter niet bereid om de kosten, die meer dan $3.000 bedragen, te dekken. Sommigen zeggen dat deze problemen zo problematisch zijn dat ze zelfs een volledige recall vereisen. Porsche was niet erg geïnteresseerd in deze problemen, die uiteindelijk leidden tot een class-action rechtszaak tegen Porsche, terwijl de NHTSA is nog steeds op zoek naar het.

  Is de Porsche Boxster snel?

Transmissie problemen

De meeste Cayenne modellen zijn uitgerust met de oudere Tiptronic koppelomvormer of een moderne PDK versnellingsbak met dubbele koppeling. De 1ste generatie Cayenne was zelfs beschikbaar met een handgeschakelde versnellingsbak, maar het is veilig om te zeggen dat bijna niemand koos voor een handgeschakelde Cayenne.

De oudere automatische versnellingsbakken staan erom bekend schokkerig en lawaaierig te worden, wat later tot volledige uitval kan leiden. Dit is meestal te wijten aan agressief schakelen en slecht onderhoud, dus let hierop als u in de markt bent voor een Cayenne.

Voortijdige band- en remslijtage

De Porsche Cayenne is een grote, zware en krachtige auto met brede, gespierde banden. Dit is een veel voorkomend recept voor vroegtijdige bandenslijtage, vooral als ze niet goed zijn opgepompt en niet goed zijn uitgebalanceerd. Ze moeten ook vaker worden nagespannen dan de meeste andere auto’s en rotatie is een noodzaak.

Al met al moet u niet raar opkijken als uw banden sneller slijten dan normaal, vooral als u voor de duurdere Turbo- en GTS-modellen gaat. Hetzelfde geldt voor de remmen, want zo’n grote luxebak tot stilstand brengen is een moeilijke taak.

Problemen met de versnellingsbak

Van sommige Porsche Cayenne modellen is bekend dat ze problemen hebben met de tussenbak, terwijl de problemen met de tussenbak minimaal zijn. Het probleem hier is echter dat deze problemen zich zelfs voordoen bij exemplaren met een lage kilometerstand, en sommige bronnen noemen de 70k-90k mijl markering als de gemeenschappelijke regio voor dit soort problemen.

  Wat is een Porsche Doppelkupplung met 7 versnellingen?

Dit klinkt niet noodzakelijkerwijs zo slecht, vooral als het gebeurt onder garantie. Dit is echter min of meer het tijdstip waarop de meeste Cayenne modellen niet meer onder garantie vallen en de reparatiekosten gemakkelijk richting en mogelijk zelfs over de $5.000 kunnen gaan.

Motor problemen

De twee meest voorkomende motorproblemen bij de Porsche Cayenne zijn problemen met het starten van de motor en mogelijk een dode motor. Deze problemen worden meestal veroorzaakt door defecte brandstofpompen, dus zorg ervoor dat u ze controleert elke keer dat u uw Cayenne binnenbrengt voor een onderhoudsbeurt.

Het moet gezegd worden dat sommige Cayenne modellen al voor de 50.000 mijl problemen zoals deze ondervinden, en sommigen van hen gingen zelfs zo ver dat ze een complete motorvervanging nodig hadden. Dit is een enorm potentieel probleem, aangezien een complete motorvervanging de eerste, of zelfs de tweede generatie van de Cayenne volledig kan afschrijven.

FAQ Sectie

Is de Porsche Cayenne het waard?

Dat hangt ervan af aan wie u het vraagt. Sommigen zijn bereid extra geld uit te geven voor onderhoud om van een Porsche te kunnen genieten. Sommigen vinden het echter belachelijk om recordbedragen uit te geven aan onderhoud voor een SUV die mogelijk 10-20 jaar oud is.

Hoewel sommige Cayenne-modellen goedkoop zijn om te kopen, zijn ze geen van allen goedkoop om te bezitten. Hoewel de meeste mensen Cayenne-modellen kopen omdat ze van het merk Porsche houden en ze genieten van de extra aandacht voor detail en hoogwaardige materialen, is iedereen zich ervan bewust dat ze niet de objectief beste manier zijn waarop men tweedehands autogeld kan uitgeven.

  Zal een 996 Turbo in waarde stijgen?

Welke Porsche Cayenne is de slechtste?

Dat moet het allereerste pre-facelift Porsche Cayenne model zijn, want die ziet er raar uit en is te oud voor een hedendaagse koper. Sommige 1ste generatie Cayenne modellen zijn voor een belachelijk laag bedrag te krijgen, wat betekent dat de totale vraag naar 1ste generatie Cayenne modellen gering en bijna onbestaande is.

Sommige 1ste generatie Cayenne modellen zijn zo goedkoop om te kopen, maar zo duur om te bezitten dat niemand bereid is om ze te kopen. Zelfs degenen die dat wel doen, onderhouden ze bijna nooit goed, wat betekent dat er veel van deze 100-200k mijl plus modellen zijn met een matige betrouwbaarheid en allerlei niet-originele onderdelen en dubieuze reparaties.

Waarom is de Porsche Cayenne zo duur in onderhoud?

Er zijn een paar duidelijke redenen waarom de Porsche Cayenne zoveel geld kost om te onderhouden. Te beginnen met de complexiteit, de hoogwaardige materialen, de beschikbaarheid van onderdelen, de Porsche badge, de motoren, en de modeljaren. Cayenne SUV’s zitten vol met allerlei technologieën, gadgets, en functies, wat betekent dat er een heleboel mis kan gaan.

Veel Cayenne modellen maken gebruik van materialen zoals koolstofvezel voor ofwel de remmen of specifieke interieur onderdelen die extreem duur zijn, en het onderhoud van deze alleen al kan super duur zijn. Porsche onderdelen zijn niet zo breed beschikbaar als Toyota of Honda onderdelen en het Porsche merk vereist ook een speciale behandeling en dus de meeste Porsche dealers rekenen belachelijk veel geld, zelfs voor eenvoudige taken.

James May

James' grote passie is auto's. Hij publiceert inhoud op Cars A2Z sinds de site in het voorjaar van 2021 werd gelanceerd.

Recent Posts