Wat is een Porsche Doppelkupplung met 7 versnellingen?

Wat is een Porsche Doppelkupplung met 7 versnellingen?

Porsche Doppelkupplungsgetriebe of PDK is een Porsche-merknaam voor de razendsnelle versnellingsbak met dubbele koppeling (DCT) die in veel moderne Porsche-modellen wordt gebruikt. Porsche introduceerde het PDK-systeem voor het eerst in een Porsche 965 Le Mans-prototype raceauto uit 1983.

Een van de eerste in serie geproduceerde auto’s met dubbele koppeling was de Volkswagen R32 uit 2003, en Porsche volgde al snel met een aantal met PDK uitgeruste 911’s. Tegenwoordig wordt het PDK-systeem van Porsche algemeen beschouwd als een van de beste, zo niet de beste DCT-versnellingsbak in de hele auto-industrie.

Een van de grootste voordelen van het PDK-systeem is de mogelijkheid om in een oogwenk van versnelling te veranderen. Bovendien verstoort het systeem de krachtsstroom niet, waardoor de auto in balans kan blijven zonder uit balans te raken.

Porsche PDK vs. handgeschakelde versnellingsbak

In de huidige Porsche line-up kun je kiezen tussen een PDK of een ‘good ol’ handgeschakelde versnellingsbak. Vermeldenswaard is dat de handgeschakelde optie alleen beschikbaar is voor de 911 of Cayman/Boxster modellen, terwijl alle andere modellen standaard zijn uitgerust met een Porsche PDK.

Het vergelijken van de twee is een kwestie van voorkeur. Veel autoliefhebbers, vooral ouderen, beschouwen een handgeschakelde versnellingsbak als een essentieel onderdeel van elk 911-model. Maar het PDK-systeem is veel sneller, soepeler en gemakkelijker te besturen.

Vanuit technisch oogpunt zorgt een handgeschakelde versnellingsbak ervoor dat u 0,5 tot 1 seconde sneller van de ene naar de andere versnelling rijdt en dat het toerental lager ligt om te voorkomen dat u tegen de toerenbegrenzer aanloopt. Handgeschakelde versnellingsbakken zijn ook lichter en ze geven je een groter gevoel van verbondenheid met de motor, wat de rijervaring een stuk boeiender kan maken.
Vanuit een alledaags perspectief is een PDK echter een betere optie, vanwege de eenvoud, snelheid en het gebruiksgemak. U kunt de PDK-versnellingsbak ook handmatig bedienen met behulp van op het stuur gemonteerde schakelpaddles.
De moraal van het verhaal is – als je de snelste 911 wilt, ga dan voor de PDK. Maar wil je een meer meeslepende ervaring, kies dan voor de handgeschakelde versnellingsbak.

  Wat is het beste jaar Porsche Boxster om te kopen?

Porsche PDK vs. betrouwbaarheid van een handgeschakelde versnellingsbak

Een handgeschakelde versnellingsbak is vrij eenvoudig. Als je er vertrouwd mee bent, zou je geen problemen moeten hebben met de betrouwbaarheid. Een PDK daarentegen isoleert de bestuurder van de noodzaak om te schakelen, wat betekent dat de juiste Porsche transmissie-kalibratie actief zal zijn en gericht op het leveren van een betrouwbaar systeem.

Een mogelijk “ongeluk” met een handgeschakelde versnellingsbak is waarschijnlijker dan met een PDK omdat de meeste problemen te wijten zijn aan menselijke fouten. Dit betekent dat de kans dat je een handgeschakelde versnellingsbak sloopt, veel groter is dan bij een PDK. Maar vanuit een algemeen oogpunt van duurzaamheid zijn beide opties meer dan voldoende duurzaam.

Porsche beweert dat de PDK versnellingsbak een leven lang meegaat, en in de meeste gevallen is dat niet ver bezijden de waarheid als je je auto goed onderhoudt. Maar met de meeste 911’s wordt niet zo vaak gereden als met een gewone Honda Accord, en in de loop van hun leven maken ze misschien maar 60 tot 100.000 kilometer kilometers.

Het is veilig om te zeggen dat een moderne PDK versnellingsbak betrouwbaarder is vanwege het ontbreken van onbedoelde misschakelingen, en een modern PDK systeem is ook in staat tot automatische rev-matching, wat bedoeld is om de schakelstress van het differentieel te verlagen.

Kosten, efficiëntie en comfort

In de begintijd van het PDK-systeem rekende Porsche een fors bedrag voor de PDK-upgrade. Maar nu zijn PDK transmissies standaard voor bijna elk Porsche model. Voor sommige modellen, zoals de Porsche 911 GT3, kun je kosteloos kiezen voor een handgeschakelde versnellingsbak.

  Zijn Porsches duur in onderhoud?

Porsche doet dit om potentiële eigenaars aan te moedigen een handgeschakelde transmissie te blijven gebruiken, omdat een handgeschakelde transmissie deel uitmaakt van de geschiedenis van Porsche. Vermeldenswaard is ook dat de tweedehandsmarkt meestal de voorkeur geeft aan een PDK-model boven een model met handgeschakelde transmissie.

Vanuit het oogpunt van efficiëntie is de PDK-versnellingsbak een veel betere optie, omdat hij de bestuurder in staat stelt een specifieke rijmodus te kiezen die gericht is op een lager brandstofverbruik. Je kunt hetzelfde doen met een handgeschakelde versnellingsbak als je weet hoe het moet, maar de optimalisatie van het PDK-systeem is veel beter in het verhogen van de algehele efficiëntie.

Vanuit het oogpunt van comfort is de PDK ook een betere optie, omdat een PDK naadloos schakelt. Bovendien, als je het systeem in de comfortmodus zet, zal je transmissie praktisch onmerkbaar zijn. En je moet er ook rekening mee houden dat in bumper-aan-bumper verkeer een handgeschakelde transmissie gewoon niet kan tippen aan een PDK.

PDK FAQ

Zal de PDK in de toekomst de enige versnellingsbak van Porsche zijn?

Tot op zekere hoogte is de PDK nu al de enige optie, omdat alle luxemodellen van Porsche al vele jaren geen handgeschakelde versnellingsbak meer aanbieden. Te oordelen naar recente uitspraken van Porsche zal de optie van een handgeschakelde versnellingsbak niet snel verdwijnen omdat de vraag naar een handgeschakelde 911 nog steeds vrij groot is, vooral in de VS.

Misschien zullen alle niet-GT Porsche modellen in de nabije toekomst enkel nog een PDK versnellingsbak aanbieden, maar wat de GT 911 en de Cayman/Boxster betreft, zijn er geen plannen om binnenkort de handgeschakelde versnellingsbak te laten vallen.

  Gebruikt Porsche VW-motoren?

Is de Porsche PDK alleen voorbehouden aan Porsche modellen?

Tot voor kort kon je een Porsche PDK alleen met een Porsche krijgen, maar de nieuwste Bentley Continental GT en de vierdeurs Bentley Flying Spur bieden beide een PDK-versnellingsbak van Porsche aan. Dat is begrijpelijk, want zowel Bentley als Porsche zijn onderdeel van Volkswagen Auto Group.

De meeste fabrikanten die eigendom zijn van VAG delen veel technologie. Vermeldenswaard is ook dat Audi, Lamborghini en Bugatti ook deel uitmaken van VAG, maar er zijn geen uitspraken over een van deze het gebruik van een PDK versnellingsbak.

Wat is de beste DCT-versnellingsbak ter wereld?

Een goede DCT-versnellingsbak (Dual Clutch Transmission) kan bliksemsnel schakelen, maar een goede DCT-versnellingsbak moet voortdurend ontelbare startsturingen kunnen geven zonder een slag te missen, en hij moet ook voor elke rijsituatie kunnen beslissen welke versnelling geschikt is.

De DCT-versnellingsbak in de Ford GT wordt alom geprezen als een van de beste DCT-versnellingsbakken ooit. Hetzelfde geldt voor vrijwel alle nieuwere modellen van Ferrari en Mclaren. De versnellingsbak in de 6.5L V12 Ferrari F12 TDF is in staat om verbazingwekkende schakeltijden te leveren, zelfs met een kolossale V12 motor.

Maar de beste DCT versnellingsbak is een Porsche PDK DCT versnellingsbak omdat Porsche versnellingsbakken solide zijn voor elk mogelijk rijscenario. Sommige Ferrari, McLaren en Lamborghini modellen bieden een onhandige ervaring bij lagere snelheden, maar Porsche PDK slaagt erin om een soepele ervaring te bieden, ongeacht de tijd en plaats.

James May

James' grote passie is auto's. Hij publiceert inhoud op Cars A2Z sinds de site in het voorjaar van 2021 werd gelanceerd.

Recent Posts