Is een Boxster een Porsche voor de armen?

Is een Boxster een Porsche voor de armen?

De Porsche Boxster kwam 21 jaar geleden op de markt, en vroeger dacht men dat de enige reden dat je een Boxster zou kopen was dat je niet genoeg geld had voor een 911. Of je was een vrouw, en je geeft eigenlijk de voorkeur aan een zachtere, kleinere auto.

Tegenwoordig is de line-up van Porsche drastisch veranderd, en zijn er 4 extra modellen bijgekomen sinds de vroege Boxster dagen. De compacte Macan SUV kost rond de $52k, of ongeveer $10k minder dan een Boxster, en niemand heeft de Macan ooit een poor man’s Porsche genoemd.

Het is ook vermeldenswaard dat de Cayman ook goedkoper is dan de Boxster, en dat was altijd al het geval, maar mensen hebben hem nooit als een poor man’s car beschouwd. Je moet extreem rijk zijn om te zeggen dat een auto van $60-120k een armeluisauto is.

Het is vrij veilig om te zeggen dat dit helemaal niet waar is. Vroeger was de productplaatsing van de Boxster en de 911 redelijk gelijk, en de merknaam 911 stond ver bovenaan. Maar tegenwoordig wordt het Boxster platform veel meer gewaardeerd.

Boxster vs 911

Lange tijd werd het Cayman/Boxster platform voornamelijk bezet door uit de schaduw van de 911 te stappen. Maar naarmate de tijd vorderde, beseften zelfs de meest koppige mensen dat het Cayman/Boxster platform al die tijd zijn eigen ding had.

Maar vergeleken met de 911 verbleekt zowat elk ander sportwagenmodel, want de 911 is met zijn bijna 60 jaar erfgoed een definitief icoon van de sportwagenwereld. Maar de Boxster is een andere auto, voornamelijk vanwege de lay-out met middenmotor.

  Porsche Tiptronic vs. PDK - wat is het verschil?

Tegenwoordig kost een instapmodel 718 Boxster ongeveer $62k, een instapmodel 992 911 kost ongeveer $101k. De 911 biedt 80pk meer, en een meer autoliefhebber-vriendelijke vlakke 6 motor, terwijl een 718 Boxster een turbo 4-cilinder biedt.

De 911 heeft een 0-60mph van 4,0 seconden, terwijl een Boxster de 0-60mph sprint in 4,9 seconden doet. De verhouding tussen vermogen en gewicht is redelijk gelijk, maar de rijervaring is totaal anders. Als je kiest voor de meest atletische Boxster Spyder en 911 GT3 modellen, wordt het verschil nog duidelijker.

Boxster vs Macan

De Porsche Macan is een compacte sport-SUV met als doel een Porsche-achtige ervaring te bieden in een SUV. Het instapmodel van de Macan kost $52k, ruim $10k minder dan de Boxster. De Macan biedt een turbogeblazen viercilinder lijnmotor met 250 pk.

De vermogen-gewichtsverhouding van de instap Macan is veel slechter in vergelijking met de 718 Boxster. Porsche heeft heel wat Macans verkocht, en de Macan is in alle opzichten de goedkoopste manier om Porsche-eigenaar te worden.

Maar niemand noemt de Macan een poor man’s Porsche omdat de Macan een heel andere klantenkring heeft dan een Boxster. Alle Porsche-modellen, inclusief de Macan en de 718 Boxster, bieden een prachtig interieur en een hoogwaardige afwerking.

Porsche beknibbelt niet op de meer betaalbare modellen, en u kunt deze uit te rusten met vrijwel dezelfde opties als de duurdere modellen. Binnenkort komt er een nieuwe generatie Boxster/Cayman, en de kloof tussen deze twee zal nog groter worden.

  Wat is het beste jaar Porsche Boxster om te kopen?

718 Boxster

Een 718 Boxster/Cayman-platform vertegenwoordigt een volledig aparte productreeks ten opzichte van elk ander Porsche-model, en de identiteit van de 718 is net zo zelfverzekerd als die van een 911.

Veel Cayman-eigenaars dreven vroeger ook de spot met Boxster-eigenaars, de logica was dat een Boxster niet gemaakt was voor een autoliefhebber, maar eerder voor een kapper of een vrouw. Maar tegenwoordig worden modellen als de Boxster GTS of de Boxster Spyder zelfs door eigenaren van een Porsche 918 Spyder aanbeden.

Sommige 918-eigenaars vinden zelfs dat de nieuwe 718 Boxster Spyder een beetje een baby 918 Spyder is. Een verder bewijs dat het 718 platform even hoog gewaardeerd wordt als het 911 platform is het feit dat de 2e hands prijzen voor een Boxster GTS of een Boxster Spyder veel hoger liggen in vergelijking met een gewoon 911 model.

Een Boxster is geen poor man’s Porsche, en dat gevreesde imago is nu weg. Er zijn geen ”poor mans Porsche” modellen. Geen enkele Porsche was, is of zal ooit goedkoop zijn.

FAQ Sectie

Wat is het duurste model Porsche dat momenteel te koop is?

Het duurste model in het huidige Porsche-gamma is de 911 Turbo. De “gewone” 911 Turbo kost $ 174.000 en heeft 572 pk, een snelheid van 0-100 km/u van 2,7 seconden en een topsnelheid van 199 km/u. Als u een 911 Turbo cabriolet wilt, moet u minstens $187.000 neertellen.

Als u de grootste en de stoerste 911 wilt die er te koop is, dan kost de 911 Turbo S u $207.000. De Turbo S heeft 640 pk, een acceleratie van 0-100 km/u in 2,5 seconden en een topsnelheid van 205 km/u. Als u de cabriolet wilt, het duurste model van Porsche dat momenteel te koop is, moet u $220.000 neertellen.

  Wat je moet weten over Porsche 911 project auto's

Hoe zit het met de afschrijving van een Porsche Boxster?

Vrijwel elk Porsche model houdt zijn waarde beter in vergelijking met de meeste premium Duitse luxe automerken. En de Boxster is niet anders met een afschrijving van 50% na 5 jaar voor de minst populaire modellen.

Als u kiest voor de topmodellen GTS en Boxster Spyder, verliest u wellicht nooit waarde, omdat deze twee modellen de komende jaren in waarde kunnen stijgen. Maar als ze niet in waarde stijgen, zullen ze zeker hun waarde veelbelovend behouden.

Kan ik een Porsche Boxster als investering kopen?

Sommige Boxster-modellen zouden financieel een goed idee kunnen zijn, en dat is nu niet bepaald een poor man’s Porsche, toch? De modellen in kwestie zijn de GTS en Boxster Spyder modellen. De nieuwste 718 Boxsters zijn geteisterd door de onvermijdelijke turbo-/downsizing-ziekte, wat er alleen maar op wijst dat de nieuwere modellen uiteindelijk allemaal turbo of EV zullen zijn.

Dat gezegd zijnde, een Porsche Boxster, of een GTS, of misschien een paar limited-edition jubileummodellen zou een solide financiële investering kunnen zijn. Maar je moet deze auto’s niet kopen voor beleggingsdoeleinden, de dagen van een verbrandingsmotor lopen ten einde, en nu is het tijd om er zoveel mogelijk van te genieten.

James May

James' grote passie is auto's. Hij publiceert inhoud op Cars A2Z sinds de site in het voorjaar van 2021 werd gelanceerd.

Recent Posts