Veelvoorkomende problemen met Volkswagen ID.3

Volkswagen ID.3 Problemen

De Volkswagen ID.3 is de kleinste elektrische auto van VW die voor het eerst werd geïntroduceerd in 2020. Het is de allereerste VW gebouwd op het nieuwe MEB platform en de allereerste ID. auto. De ID.3 herleidt zijn wortels naar de VW ID.3 concept car uit 2016, wat doet vermoeden dat de ID.3 al geruime tijd in ontwikkeling was. Dit betekent dat de ID.3 uitgebreide tests heeft doorstaan om ervoor te zorgen dat hij in elke omgeving presteert.

Als het op betrouwbaarheid aankomt, gaat de ID.3 echter twee verschillende kanten op. De eerste is dat het een elektrische auto is. Een elektrische auto betekent inherent minder problemen omdat de auto niet met zoveel onderdelen is uitgerust als een auto met verbrandingsmotor.

De tweede is dat de ID.3 de allereerste EV in massaproductie is die op een volledig nieuw platform is gebouwd, wat betekent dat problemen onvermijdelijk zijn, vooral als die pas jaren nadat de auto in productie is genomen aan het licht komen. De meest voorkomende problemen met de ID.3 hebben te maken met het infotainmentsysteem van de nieuwe generatie en de actieve veiligheidssystemen.

De ID.3 heeft ook problemen met het dakbevestigingslipje en de PE-geleider. De kans is groot dat de meeste van deze problemen op dit moment worden opgelost, wat betekent dat de ID.3 op de lange termijn waarschijnlijk betrouwbaar zal zijn. Dit is een veel voorkomend verschijnsel bij gloednieuwe auto’s en EV’s zijn geen onbekenden voor problemen zoals deze.

VW ID.3 – Problemen met het infotainmentsysteem

Het lijkt erop dat de VW ID.3 last heeft van relatief veel voorkomende problemen met het infotainmentsysteem waarbij het scherm blijkbaar bevriest, volledig stopt met functioneren, of het links, rechts en in het midden bugs vertoont. Gelukkig is het probleem gerelateerd aan de software, wat betekent dat het zou moeten worden gladgestreken vroeger dan later.

  Aiways vs VW - wat is beter?

Het erge is dat de VW ID.3 het merendeel van zijn infotainment en zelfs de meeste veiligheidsfuncties in het middenscherm verwerkt. Dit betekent dat wanneer het scherm begint te handelen, zult u niet in staat zijn om volledige controle over deze systemen die waarschijnlijk een paar hoofdpijn veroorzaken.

VW ID.3 – Problemen met actieve veiligheidssystemen

De VW ID.3 reeks zit boordevol 21ste-eeuwse technologieën zoals geavanceerde adaptieve cruise control met autonome rijfuncties. Deze omvatten ook functies zoals snelheidsregeling, verkeersbordherkenning, en allerlei technologische tovenarij. Het probleem hier is dat deze de neiging hebben te stoppen met functioneren zonder een duidelijke reden.

De kans is groot dat deze problemen ook uitsluitend te maken hebben met de softwarekant van de dingen, wat betekent dat ze waarschijnlijk op een gegeven moment in de lucht zullen worden opgelost. Dit is inderdaad een probleem omdat een van de grootste voordelen van de moderne EV’s is dat ze vol zitten met deze technologieën, en niet in staat zijn om ze vol vertrouwen te gebruiken is een domper.

VW ID.3 – Probleem met het dakbevestigingslipje

De VW ID.3 was onderdeel van een 96H7 VW terugroepactie in 2021. Deze terugroepactie omvat alleen de ID.3 en de ID.4 en sommige schattingen zeggen dat alle ID.3 en ID.4 modellen kunnen worden beïnvloed. Het probleem hier is dat de dakmodule waarschijnlijk een bevestigingslipje mist dat het dak volledig kan losmaken bij een crash.

  Is Porsche Cayenne hetzelfde als VW Touareg?

Dit leidt tot aanzienlijke veiligheidsproblemen, vooral als de auto omrolt. VW heeft in september 2021 een terugroepactie uitgeschreven, wat betekent dat er nog veel ID.3- en ID.4-modellen met deze problemen te kampen kunnen hebben. Let dus goed op dit probleem, want je wilt niet dat het een probleem wordt.

VW ID.3 – PE-geleidingsprobleem

De ID.3 is uitsluitend een EV, wat betekent dat er geen hybride of verbrandingsmotor varianten zijn. Om de batterij van de ID.3 bij te vullen, moet je hem opladen via een laadcontactdoos. Het probleem hierbij is dat de beschermende aardgeleider (PE) die rechtstreeks op de lader is aangebracht, kan losraken waardoor de hele lader onbruikbaar wordt.

Daarom heeft VW in 2021 een terugroepactie uitgeschreven om dit probleem te verhelpen, en de overeenkomstige terugroepcode is 93J9. Volgens VW-specialisten werden alle ID.3-modellen hierdoor getroffen. Gelukkig VW besefte dit probleem snel genoeg, wat betekent dat de meeste ID.3 modellen die er zijn hebben dit probleem verholpen, hetzij uit de fabriek of door de terugroepactie.

FAQ Sectie

Is de Volkswagen ID.3 een goede auto?

De VW ID.3 is de eerste EV van VW, wat betekent dat VW er veel geld in geïnvesteerd heeft. Het ID.-gamma breidt zich steeds verder uit, wat betekent dat er links en rechts nieuwe ID.-auto’s worden geïntroduceerd. Twee jaar nadat de eerste ID.3 modellen aan klanten werden geleverd, lijkt de ID.3 een relatief populair alternatief te zijn voor de VW Golf 8.

  Is Volkswagen ID.4 een goede auto?

Als u dus geïnteresseerd bent in een hatchback zoals de VW Golf 8, maar u wilt iets dat efficiënter en milieuvriendelijker is, dan is de ID.3 een uitstekende keuze. De ID.3 is dus inderdaad een goede auto, maar alleen als u een EV wilt.

Komt er een SUV in de Volkswagen ID. reeks?

Volkswagen heeft officieel verklaard dat het VW EV-gamma heel binnenkort een paar verschillende SUV’s gaat aanbieden. VW heeft ook gezegd dat er binnenkort ook een drie-rij luxe familie-SUV zal volgen. Dit betekent dat de ID. reeks een van de meest populaire en technologisch meest gedreven VW modellen gaat worden die er zijn.

VW is serieus bezig met een duurzamere toekomst, als we het Dieselgate schandaal niet meetellen natuurlijk. Hoe dan ook, het ID.-gamma wordt echt uitgebreid en dat is iets wat iedereen kan waarderen.

Is de VW ID.3 beter dan een Tesla Model 3?

Als het op EV’s en gebruiksgemak aankomt, heeft een Tesla nog steeds de voorkeur van de meeste mensen. De EV-infrastructuur groeit echter snel en fabrikanten zoals VW hebben genoeg middelen en kennis om met Tesla te concurreren, en ze zelfs op veel vlakken te verslaan.

Hoewel de Model 3 nog steeds een betere auto is dan de ID.3, zijn de verschillen niet enorm. Over een paar jaar zullen we waarschijnlijk getuige zijn van betere ID.-auto’s die mogelijk 1 overall beter verpakt zijn dan welke Tesla-modellen dan ook.

James May

James' grote passie is auto's. Hij publiceert inhoud op Cars A2Z sinds de site in het voorjaar van 2021 werd gelanceerd.

Recent Posts