De Volvo V70 is een executive premium estate gemaakt door Volvo over drie verschillende generaties van 1996 tot 2016. De V70 is een van de meest succesvolle Volvo-modellen tot nu toe omdat hij een sterke betrouwbaarheid en een grote waarde biedt, vooral op de tweedehandsmarkt.
Er zijn veel Volvo V70-modellen om uit te kiezen, wat betekent dat reserveonderdelen ook gemakkelijk verkrijgbaar zijn voor alle modellen. De V70 lijkt voortdurend bovengemiddelde betrouwbaarheidsresultaten te bieden, vooral de modellen uit het midden van 2000 die vaak met enkele honderdduizenden kilometers op de teller te zien zijn.
De meest voorkomende Volvo V70 problemen worden geassocieerd met de transmissie, verkeerde ontsteking, voorwielophanging bussen storingen, turbocharger problemen, en het koelsysteem problemen. Het goede ding is dat veel van deze problemen relatief snel en zonder al te veel werk kunnen worden opgelost.
Als u een tweedehands Volvo V70 wilt kopen, kies dan voor de modellen van na de facelift van elke generatie, want die zijn over het algemeen betrouwbaarder. Al met al is de V70 een betrouwbare auto, maar alleen als u al het nodige onderhoud uitvoert.
Volvo V70 – Transmissieproblemen
De V70 is verkrijgbaar met een automatische versnellingsbak of een handgeschakelde versnellingsbak. Beide staan bekend om hun problemen, vooral bij oudere modellen. Als u merkt dat uw V70 niet soepel een versnelling kan inschakelen, is de kans groot dat uw transmissie hapert. Dit is enigszins problematisch omdat u nooit helemaal zeker weet wat er mis is met de transmissie.
U kunt dit probleem het beste oplossen door eerst de transmissievloeistof te spoelen. Als dit het probleem niet oplost, zult u dieper moeten duiken om uit te vinden wat er inderdaad mis mee is. In het ergste geval moet het hele systeem worden vervangen, wat inderdaad duur en stressvol is.
Volvo V70 – haperende ontsteking
Veel Volvo V70-modellen hebben te kampen met motorstoringen als gevolg van een aantal verschillende redenen. De belangrijkste oorzaak is een voortijdig versleten riem. Zorg ervoor dat u de spiebaan inspecteert en indien nodig vervangt. Als u dat niet snel genoeg doet, loopt u het risico dat de motor nog veel meer schade oploopt, wat kan uitmonden in een peperdure reparatierekening.
Een andere reden waarom Volvo V70 modellen de neiging om misfire is te wijten aan defecte bobines. Als u merkt dat uw V70 niet in staat is om stationair te draaien bij een constant toerental, is de kans groot dat uw bobines de oorzaak zijn van het probleem. U moet deze ook snel genoeg vervangen om de motor niet verder te beschadigen.
Volvo V70 – problemen met de bussen in de voorwielophanging
Bij sommige Volvo V70-modellen kunnen de onderste voorwielophangingsarmen het begeven. Als u een krakend geluid uit de voorste wielkuip hoort komen, vooral als u over de golvende weg rijdt, zijn de bussen waarschijnlijk de oorzaak. Dit is het meest merkbaar tijdens het rijden over verkeersdrempels, dus zorg ervoor om te luisteren naar eventuele krakende geluiden als u een V70 voor een proefrit
Gelukkig zijn deze vrij eenvoudig te vervangen, wat betekent dat u in een mum van tijd weer op de weg zit. Deze problemen worden meestal geassocieerd met hoe zwaar de Volvo V70 motoren zijn, wat betekent dat ze soms ook de motorsteunen sneller verslijten dan normaal.
Volvo V70 – Problemen met de turbolader
De V70 staat er ook om bekend dat er blauwachtige rook uit de uitlaat komt, wat meestal wordt geassocieerd met een haperende turbocompressor. Als u ook een gebrek aan vermogen ervaart, vooral hoger in het toerenbereik, is dat waarschijnlijk te wijten aan de turbocompressor.
Deze problemen komen het meest voor bij oudere V70-modellen en ze kosten vaak veel geld om te repareren. Een gloednieuwe turbocharger is een flinke investering, wat betekent dat veel mensen meer bereid zijn om te investeren in een gebruikte. Als u echter wilt dat uw nieuwe turbocompressor langer meegaat, ga dan voor een gloednieuwe.
Volvo V70 – Problemen met het koelsysteem
Volvo V70-modellen hebben ook wel eens last van oververhitting door een lek in het koelsysteem. Als u merkt dat de motortemperatuur snel oploopt, moet u het hele koelsysteem inspecteren om te zien waar het lek is ontstaan. Soms ontstaat een lek in de tank, in de slangen of in een van de afdichtingen.
Dit moet onmiddellijk worden aangepakt, want als u dat niet doet, kan uw motor mogelijk zelfs in vlammen opgaan.
FAQ Sectie
Hoe lang kan een Volvo V70 meegaan?
De Volvo V70 lijkt over het geheel genomen een redelijk betrouwbare auto te zijn, wat betekent dat hij lang mee zou moeten kunnen gaan. Het internet staat bol van de trotse V70-eigenaren die maar al te graag reclame maken voor hun V70-modellen die meer dan 500.000 kilometer meegaan.
Als je de V70 goed genoeg onderhoudt, is er geen reden waarom de auto niet minstens 200.000 mijl mee zou gaan. Het platform waarop de V70 is gebaseerd heeft bewezen robuust te zijn en de tand des tijds te kunnen doorstaan, wat betekent dat het aan u is hoe goed u hem gaat onderhouden.
Wat is de beste Volvo V70 om te kopen?
De Volvo V70 van de derde generatie lijkt het beste model van allemaal te zijn, omdat hij efficiëntie, veiligheid en kracht het beste in evenwicht brengt. Het is ook degene met de hoogste kwaliteit interieur design en materialen die inderdaad iets wat je verwacht van een Volvo deze dagen.
De beste motoren om voor te gaan zijn de T5 motoren, die inderdaad tot de beste motoren behoren die Volvo ooit heeft aangeboden. Ze zijn betrouwbaar, krachtig en efficiënt.
Moet ik een Volvo V70 kopen?
Als u op zoek bent naar een tweedehands premium gezinsauto, dan moet u zeker voor de Volvo V70 gaan. Deze auto heeft een goede prijs-kwaliteitverhouding en is relatief goedkoop in onderhoud. De V70 is lange tijd een van de populairste Volvo-modellen aller tijden geweest en dat is de reden waarom hij zo lang in productie is geweest.
De V90 is de auto die de V70 heeft vervangen, wat betekent dat de V70 tot op de dag van vandaag nog steeds wordt gemaakt. Al met al is de V70 inderdaad een heel goede auto en je zou hem moeten overwegen.