Verrassende feiten over VW Amarok

2023 VW Amarok

De wereld is net getuige geweest van de nieuwe Volkswagen Amarok die voor het eerst werd geïntroduceerd voor het modeljaar 2010. De Amarok is een tweedeurs of vierdeurs truck met één of twee voorste cabines die slechts op enkele markten wereldwijd wordt verkocht, zoals Zuid-Amerika, Afrika en het Midden-Oosten. De eerste generatie Amarok was ook beschikbaar op de westerse markten, maar VW besloot hem niet aan te bieden in Europa en de VS.

In dit artikel gaan we enkele van de meer verrassende feiten over de VW Amarok vermelden, waaronder dingen waar je nog nooit van gehoord hebt en dingen die je doorgaans niet zou verwachten in een VW-truck. Dus, als je geïnteresseerd bent in het kopen van een Amarok, lees dan zeker dit artikel, want het kan dingen aan het licht brengen die mogelijk als dealbreaker kunnen dienen.

De krachtigste V6 diesel pick-up truck

De Volkswagen Amarok is een van de weinige trucks die je kunt kopen met een V6 dieselmotor, vooral op de Australische markt waar V6 dieselmotoren nooit echt een ding waren. Deze V6 is ook vrij bijzonder, want hij zorgt ervoor dat de Amarok vanuit stilstand in minder dan 8 seconden 60 km/u haalt, wat beter is dan alle andere auto’s in zijn klasse.

De 3.0L diesel V6 turbomotor levert een koppel van 452 Nm en een vermogen van 222 kW (300 pk), wat meer dan genoeg is. Het beste is nog dat de 3.0L turbodiesel in de nieuwe Amarok een veel beter brandstofverbruik oplevert dan alle andere vergelijkbare auto’s in zijn klasse.

  VW vs. Mercedes: Betrouwbaarheid

Kwaliteit van het interieur

Als u uw weg kent in een VW, weet u waarschijnlijk heel goed dat sommige VW-interieurs bijna even goed zijn als sommige Audi interieurs. De nieuwe 2023 Amarok heeft een groot centraal scherm in staande stijl, dat indrukwekkende reactietijden biedt en dankzij zijn grootte relatief gemakkelijk te bedienen is. De klimaatregeling is in het scherm geïntegreerd, wat niet ideaal is, maar over het algemeen spreekt het voor zich.

De rest van het interieur is bekleed met aangename materialen die je meestal niet ziet in deze klasse. Het dashboard is rechtopstaand en de Amarok krijgt ook het nieuwste digitale tellerpaneel van VW, waardoor de auto er echt chic uitziet en aanvoelt.

Verwarming

Sommige auto’s hebben een speciale “Rest”-functie in hun aircosysteem en de VW Amarok is zo’n auto. Stel je voor dat je de auto verlaat nadat je er enige tijd in hebt gezeten, je drukt op de “Rust”-knop, en het systeem blijft alle restwarmte van de motor en het koelsysteem in de auto pompen om het interieur zo warm mogelijk te houden.

Deze functie werkt tot 30 minuten lang, wat betekent dat wanneer u terugloopt naar de auto, de cabine van de auto nog steeds warm is. Met deze functie kunt u brandstof besparen omdat u de cabine van de auto niet telkens hoeft op te warmen als u hem 30-60 minuten verlaat. Bovendien wordt zo voorkomen dat de voorruit een tijdlang bevriest, wat ook het brandstofverbruik ten goede komt.

Hij kan veel slepen

De VW Amarok kan tot 8.000lbs trekken in zijn maximale configuratie, wat veel gewicht is voor iets dat geen full-size Heavy-Duty truck is. De Ford Ranger kan iets minder dan dat trekken, terwijl de Toyota Tundra maximaal 6300lbs kan trekken, wat beduidend minder is dan de VW Amarok.

  Veelvoorkomende problemen met Volkswagen Amarok

Dit komt eigenlijk niet als een al te grote verrassing voor sommigen, aangezien de VW Amarok een vrij populair voertuig is bij kampeerliefhebbers, wat betekent dat deze te zien is op campings over de hele wereld.

Het laadbed

De laadruimte van de VW Amarok is de breedste van alle concurrenten op de markt, wat betekent dat er dingen in passen die andere vrachtwagens niet passen. De breedte van de VW laadbak is bijvoorbeeld perfect voor het goede oude europalet, iets waar de meeste andere vrachtwagens in dit segment te smal voor zijn. Het bed zelf is vrij groot, zelfs voor een kleine vrachtwagen, want het kan wedijveren met die van de grotere, grote tot middelgrote vrachtwagens.

Een permanent AWD-systeem

Het gebeurt niet vaak dat een kleine vrachtwagen af fabriek wordt geleverd met een permanent vierwielaandrijvingssysteem, maar de VW Amarok heeft dat wel. De meeste concurrenten van de VW Amarok gebruiken een zogenaamd parttime AWD-systeem, ook bekend als 4X4. Dit betekent dat de Amarok altijd door alle vier de wielen wordt aangedreven, terwijl de meeste concurrenten dat niet doen.

FAQ Sectie

Wat is er goed aan de VW Amarok?

Er zijn heel wat voordelen aan de nieuwe VW Amarok, want het is een vrij mooi verpakte vrachtwagen die veel dingen kan. Eerst en vooral zijn alle motoren vrij zuinig en zijn het niet de typische onderdelen delende motoren die je zou vinden in zoiets als een instap Golf. Bovendien ziet de nieuwe Amarok er echt goed uit, met geavanceerde adaptieve LED’s en veel veiligheidsuitrusting, waarvan de meeste een zeldzame verschijning zijn in dit segment.

  Veelvoorkomende problemen met de Volkswagen Up

Het bed is indrukwekkend groot, hij kan veel gewicht trekken, en het interieur is goed uitgerust en vrij upmarket. De dubbele cabine heeft meer dan voldoende ruimte op alle zitplaatsen, zodat de Amarok met gemak vier volwassenen kan vervoeren op een langeafstandsreis. Het is ook een vrij comfortabele auto op de weg omdat hij lichter aanvoelt dan hij is.

Wat is er slecht aan de VW Amarok?

De eerste generatie van de VW Amarok bleek een vrij problematische auto te zijn wat betreft zijn timingsysteem, brandstofleidingen, ontstekingssysteem en dergelijke. De nieuwere generatie is nog te nieuw om er iets over te zeggen, maar veel mensen zijn nu huiverig om er een te kopen omdat er geen betrouwbaarheidsresultaten op lange of zelfs korte termijn bekend zijn. Bovendien is de Amarok ook geen bijzonder goedkope vrachtwagen, zozeer zelfs dat het zinvol is als hij al zijn concurrenten overtreft.

De onderhoudskosten van een V6 Amarok zijn verre van wat de meesten verwachten als ze het woord VW horen en hoewel hij misschien de ontwerpinspiratie van de VW Touareg heeft, is de Touareg een veel luxueuzer voertuig.

James May

James' grote passie is auto's. Hij publiceert inhoud op Cars A2Z sinds de site in het voorjaar van 2021 werd gelanceerd.

Recent Posts