De VW 1.5TSI motor maakt deel uit van de VW EA211 line-up van motoren die voor het eerst debuteerde in 2011. De 1.5L TSI EVO kwam uit in 2016 en wordt nog steeds gebruikt in veel VW producten. Een 4-cilinder motor met directe inspuiting en een turbo die tussen 128 en 150 pk en 147 lb-ft – 184 lb-ft koppel levert.
In dit artikel gaan we alle veel voorkomende VW 1.5 TSI motorproblemen doornemen en vertellen we je hoe je deze kunt verhelpen. We noemen eerst de problemen met het timingsysteem, dat niet meer zo ernstig is als bij de EA111 serie motoren, maar nog steeds geassocieerd wordt met de EA211 generatie.
Andere problemen zijn het overmatige olieverbruik, zozeer zelfs dat de auto gemakkelijk tot een kwart olie per 1000 mijl nodig heeft. Veel VW-motoren, waaronder deze, hebben ook de neiging veel tijd nodig te hebben voordat ze hun optimale temperatuur bereiken, wat ernstige problemen kan veroorzaken als u zich daar niet van bewust bent.
Tenslotte moeten we ook problemen met de kleptiming vermelden, die zowel complex als soms moeilijk te begrijpen zijn. Als u wilt dat uw 1.5 TSI zo lang mogelijk meegaat, moet u hem zo goed mogelijk onderhouden. Als u deze motor tweedehands koopt, doe dan een inspectie voor de aankoop om de staat van de motor volledig te begrijpen.
Timing problemen
Om te beginnen gaan we het eerst hebben over timingproblemen die niet zo vaak voorkomen bij de nieuwere EA211-motoren, maar die zo ernstig zijn dat ze toch genoemd moeten worden. Dit betekent dat slechts enkele van deze motoren met deze problemen te maken zullen krijgen. Maar als u zich hiervan bewust bent en proactief kunt handelen, kunt u deze kogel misschien ontwijken.
De ketting verbindt de nokkenas met de motor, wat betekent dat het de timing van de motor regelt. Als de spanner die de ketting op zijn plaats houdt begint te slijten, zal de ketting meer en meer gaan ratelen totdat hij mogelijk breekt en de motor volledig vernielt. Als u de motor hoort ratelen bij stationair toerental, moet u dit onmiddellijk controleren.
Overmatig olieverbruik
Een ander relatief veel voorkomend probleem bij diverse VAG motoren is overmatig olieverbruik. Dit is meestal te wijten aan een gebrek aan precisie of lekken op uw turbolader, zuigerveren en klepgeleiders. De eerste twee kunnen relatief gemakkelijk worden ontdekt als uw auto blauwe rook begint uit te stoten, vooral bij zwaarder accelereren.
Problemen met de klepgeleiders worden meestal geassocieerd met overmatige brandstofgeur rond de auto tijdens het tanken. Als al deze zaken in orde zijn, maar de motor nog steeds veel te veel olie drinkt, is het enige wat je eigenlijk kunt doen om dit op te lossen het verkorten van je oliebijvulschema.
De motor heeft veel te veel tijd nodig om op te warmen.
Alle motoren zijn ontworpen om optimaal te werken in een bepaald temperatuurbereik, wat betekent dat wanneer deze temperaturen worden bereikt, de motor op zijn meest efficiënte niveau is met de minste kans op versnelde slijtage. De 1.5 TSI is echter enigszins berucht omdat het veel te lang duurt om op te warmen, wat op lange termijn voor extra problemen kan zorgen.
Dit is helaas te wijten aan het ontwerp van de motor. De cilinderinhoud is zo klein dat er niet veel warmte wordt gecreëerd terwijl de motor draait. Het is begrijpelijk dat dit probleem niet kan worden vermeden en daarom moet u wachten tot uw motor goed is opgewarmd voordat u hem tot op zekere hoogte onder druk zet.
Kleptiming Problemen (AVT Storing)
Het AVT-systeem is ontworpen om de kleptiming van de auto te regelen, wat de efficiëntie ten goede komt en het vermogen verhoogt. Maar omdat het systeem zo complex van aard is, kunnen de motoren die de timing van het noktandwiel regelen ongelijk of onregelmatig worden en zo meer problemen veroorzaken in plaats van ze op te lossen. Dit systeem wordt rechtstreeks aangestuurd door de ECU van de auto, wat betekent dat ECU-problemen ook AVT-problemen kunnen veroorzaken.
Er wordt gezegd dat slechte oliekwaliteit waarschijnlijk de oorzaak is van dit probleem in de meeste motoren, dus zorg ervoor dat u altijd de juiste olie gebruikt. Dit kan ervoor zorgen dat de auto niet aanslaat of zelfs onregelmatig stationair draait. Naarmate het systeem onregelmatiger wordt, kan het ook problemen veroorzaken met het ontstekingssysteem, de ECU en mogelijk het brandstofsysteem van de auto.
FAQ Sectie
Is de VW 1.5 TSI een goede motor?
De eerste versie van de 1.5L TSI was een goede motor toen hij uitkwam en er zijn geen redenen om aan te nemen dat dat tegenwoordig anders is. Als hij goed wordt onderhouden, gaat hij net zo lang mee als de auto en dat is meer dan goed genoeg. De 1.5L EVO is de verbeterde versie die meer vermogen, een betere efficiëntie en een veel betere CO2-voetafdruk biedt.
Velen beschouwen deze motor als het nietje van het in massa geproduceerde VW-benzinemotorenpalet, wat helemaal geen verrassing is, want het is een efficiënte, sterke en gesofisticeerde motor.
Welke olie gebruikt de VW 1.5 TSI-motor?
Volgens de aanbeveling van VW mag de 1.5 TSI alleen volledig synthetische 5W-30 olie gebruiken. Deze moet u ook bij gerenommeerde VW-partners zoals Shell, Castrol of zelfs OEM VW-olie kopen. Als u in de markt bent voor een gebruikte VW met een 1.5 TSI motor, controleer dan of de onderhoudshistorie correct oliegebruik aangeeft.
Zo niet, dan kunt u waarschijnlijk afdingen op de prijs, want dit kan later een probleem worden. Als dat echt het geval is, moet de motor volledig worden geïnspecteerd.
Heeft VW de 1.5L TSI-motorproblemen in 2023 opgelost?
Veel online forums beweren dat de meeste van deze problemen door VW zijn opgelost of nooit zullen worden opgelost. Dat de motor veel tijd nodig heeft om op te warmen is iets waar u tijdens de levensduur van de auto goed op moet letten, terwijl problemen met het olieverbruik proactief kunnen worden opgelost bij exemplaren met een lagere kilometerstand.