Als het gaat om VW 4-cilinder benzinemotoren, is de 1.8L 4-cilinder motor met directe injectie de koning. Deze motor kwam voor het eerst uit in 2007, maar werd later gevolgd door de 2e generatie 1.8L TSI die uitkwam in 2008, terwijl de 3e generatie 1.8 TSI uitkwam in 2011. Deze latere iteraties waren vooral gericht op het oplossen van problemen, maar ze kwamen ook met waardige vermogens- en efficiëntie-upgrades.
Deze motor levert tussen 120 en 180 pk en een koppel van 170 en 240 lb-ft. Hij wordt vaak gebruikt in modellen van VW, Audi, Seat en Skoda. In dit artikel gaan we alle veel voorkomende problemen met de VW 1.8 TSI motor opnoemen en je vertellen waar je op moet letten als je er een zoekt.
Om te beginnen zijn er problemen met olieverlies, wat waarschijnlijk de grootste klacht is bij de eerste twee generaties. De waterpomp is gevoelig voor storingen, vooral bij de EA888 motorfamilie. Bobines zijn een standaard probleem bij verschillende VW motoren, terwijl oververhitting/thermostaat problemen ook relatief vaak voorkomen.
Last, but not least, moeten we timingproblemen noemen, die niet meer zo vaak voorkomen als vroeger, maar zo gevaarlijk zijn dat ze ook genoemd moeten worden. Al met al, als u er een wilt, zorg dan dat u vóór de aankoop een inspectie uitvoert en de motor grondig onderzoekt.
Problemen met olieverlies
De 1.8L TSI heeft het erg moeilijk gehad met olieverlies, vooral de 1.8L die misschien wel de ergste van allemaal is. Het verbruik van enorme hoeveelheden olie is een tweeledig probleem. Ten eerste verhoogt dit uw onderhoudskosten, maar het ergste probleem is dat wie zich hier niet van bewust is, gemakkelijk geconfronteerd kan worden met immense motorproblemen.
De zuigerveren zijn de boosdoeners van dit probleem en moeten worden vervangen wanneer dat nodig is. Als u merkt dat er grote hoeveelheden blauwe rook uit de uitlaat komen, is dat waarschijnlijk te wijten aan een defecte zuigerveer. Een goed idee zou zijn om GEN 1 1.8L TSI zuigers te gebruiken, omdat die in dit opzicht wat duurzamer zijn.
Defecte waterpomp
De 1.8L TSI motor maakt gebruik van een plastic compressorwiel en dat is de belangrijkste reden waarom de waterpomp het bijna elke 20.000 mijl of zo begeeft. Aangezien de meeste van deze motoren richting de 200.000 mijl gaan, betekent dit dat je de waterpomp mogelijk wel 10 keer moet vervangen.
De symptomen van deze problemen zijn hoge tonen, hoge motortemperaturen, een controlelampje en mogelijk koelvloeistoflekkage. De enige manier om dit probleem op te lossen is het vervangen van de waterpomp, maar sommigen zeggen dat je ook het plastic compressorwiel kunt vervangen door een preciezer exemplaar dat de waterpomp zou moeten ontlasten.
Problemen met de bobine
Bobines worden gebruikt om energie van de accu om te zetten naar de bougies die vervolgens het verbrandingsproces op gang brengen. Als je echter merkt dat je 1.8 TSI niet wil starten, of verkeerd begint te vonken, kan dat heel goed te wijten zijn aan problemen met de bobine. Het goede is dat deze niet al te vaak stuk gaan, maar als ze dat wel doen, moet u ze allemaal tegelijk vervangen.
Soms kan het een beetje moeilijk zijn om uit te zoeken of de problemen door de bougies of door de bobines veroorzaakt worden, en daarom zijn veel VW-specialisten van mening dat het het beste is om alle bougies te vervangen wanneer je ook alle bobines vervangt. Deze problemen komen vaak voor bij modellen zoals de VW UP of de VW Tiguan.
Problemen met de thermostaat
Het thermostaathuis van de 1.8 TSI staat erom bekend lekken te ontwikkelen die soms al je koelvloeistof wegspoelen, waardoor je motor extreem kwetsbaar wordt voor oververhitting. Als u merkt dat de temperatuur van uw motor de optimale limiet overschrijdt, moet u de waterpomp en het thermostaathuis controleren, want deze twee staan erom bekend dat ze het begeven.
Er wordt gezegd dat u ook het hele koelsysteem onder druk moet testen om het lek op te sporen en het dan zo goed mogelijk te repareren.
Timing problemen
Verrekte distributiekettingen/riemen zijn ook een relatief veel voorkomend probleem bij VW-motoren, vooral bij oudere. Hoe dan ook, nieuwere motoren zijn ook gevoelig voor timingproblemen die proactief kunnen worden opgelost. Als u deze niet vroegtijdig oplost, zullen ze waarschijnlijk enorme motorschade veroorzaken.
Deze problemen hebben de neiging om elke 80.000 mijl of zo wanneer u kunt tegenkomen een check engine lampje, de ketting overslaan, rammelen, of zelfs kleine stukjes metaal in de olie. Zorg ervoor dat de spanner en de ketting onmiddellijk vervangen om de schade te minimaliseren.
FAQ Sectie
Is de VW 1.8 TSI een goede motor?
Ondanks zijn minder-dan-ideale reputatie beschouwen de meeste eigenaars de 1.8L TSI als een echt goede motor, omdat hij voldoende vermogen biedt, maar toch redelijk efficiënt is en er gemakkelijk mee te leven valt. De tweede generatie van de 1.8L TSI is verreweg de slechtste, terwijl de derde generatie verreweg de beste is.
Al met al kunnen we concluderen dat de 1.8L een geweldige motor kan zijn als hij goed wordt onderhouden en tijdens zijn levensduur niet wordt misbruikt.
Is de VW 1.8L TSI motor nog steeds in productie?
De derde generatie 1.8L TSI wordt nog steeds geproduceerd. De tweede generatie werd in 2011 en de eerste generatie ergens in 2008/2009 stopgezet. De 1.8L TSI zal waarschijnlijk nog enkele jaren meegaan, wanneer hij zal worden vervangen door hybride versies.
Het is niet duidelijk of de 1.8L ooit de hybride behandeling zal krijgen, aangezien VW hem aanbiedt met de vergelijkbaar kleinere 1.4L Hybrid en de 1.5L Hybrid en Mild Hybrid modellen.
Is de VW 1.8L TSI een sterke motor?
Met maximaal 180 pk is de 1.8L TSI meer dan goed genoeg voor de meeste woon-werkverkeertoepassingen, maar hij blijft achter bij zijn grotere broer, de 2.0L TSI, die een veel krachtigere motor is. De 1.8 is niet gemaakt voor race- of prestatieverkeer en wordt daarom niet algemeen beschouwd als een sterke motor, maar sommigen hebben hem getuned tot 300 pk zonder dat de motor uit elkaar viel.