De Volkswagen Crafter is een drie tot vijf ton grote bedrijfswagen die voor het eerst werd geïntroduceerd voor het modeljaar 2006 en sindsdien continu in productie is geweest. De 2e generatie van de VW Crafter kwam uit in 2017. De Crafter bestelwagen is gebaseerd op het VW MNB Modular Light Commercial Vehicle platform dat ook gedeeld wordt met de MAN TGE.
In dit artikel gaan we door alle VW Crafter problemen die zowel oorzaken van deze problemen en hun respectievelijke oplossingen omvatten. We vermelden ook opmerkelijke terugroepacties om u een breed inzicht te geven in wat u kunt verwachten als u er een koopt.
De meest voorkomende VW Crafter problemen zijn injector problemen waardoor de motor voortijdig kan uitvallen. De 2.5L TDI dieselmotor is waarschijnlijk de meest populaire motor bij Crafter eigenaren, maar deze motor staat ook bekend om problemen met de turbolader die het makkelijkst te merken zijn aan fluitende geluiden uit de motorruimte.
De DPF (Diesel Particulate Filter) is ook een opmerkelijke vermelding, omdat veel VW-dieselmotoren problemen ondervinden met deze filters, waarvan de reparatie soms erg duur kan zijn. Tenslotte moeten we ook problemen met de achterwielophanging vermelden, meer bepaald met de achteras.
Injector problemen
Als je merkt dat je Crafter vermogen verliest of weigert te starten, is de kans groot dat je injectoren de oorzaak zijn. Deze kunnen ook leiden tot schokkerige, inconsistente acceleraties en mogelijk een merkbare brandstofgeur in en rond de auto. Alle vier de injectoren kunnen een probleem zijn en daarom moet u deze inspecteren als u in de markt bent voor een gebruikte Crafter.
Er wordt gezegd dat deze tussen de 50.000 en 100.000 mijl meegaan. Maar als de brandstoffilters verstopt raken, gaan ze eerder stuk, wat betekent dat u tijdens de levensduur van de bestelwagen meerdere keren met deze problemen te maken kunt krijgen. Het is zeer raadzaam om alle vier de injectoren tegelijkertijd te vervangen wanneer deze problemen zich voordoen.
2.5L TDI Motorproblemen
De 2.5L V6 TDI is waarschijnlijk de beste en meest populaire motor in de Crafter, maar hij kan ook last hebben van een paar opmerkelijke problemen. Ten eerste staat de turbolader erom bekend te blazen, wat het gemakkelijkst te zien is doordat het busje fluitende geluiden maakt, vooral tijdens het accelereren. Ook de EGR kan het begeven en de debietmeter kan dat ook.
Al met al moet je deze motor goed onderhouden als je wilt dat hij lang meegaat. Gelukkig kunnen degenen die deze motor goed genoeg onderhouden, er honderdduizenden kilometers mee doen. VW heeft deze motor zo ontworpen dat hij bestand is tegen voortdurende stress en misbruik, wat hem zo goed maakt voor commercieel gebruik.
Problemen met de DPF (Diesel Particulate Filter)
De DPF (Diesel Particulate Filter) is belast met het verwijderen van alle schadelijke deeltjes voordat ze de uitlaat verlaten, wat leidt tot een kleinere CO2-voetafdruk. Dit is essentieel voor dieselmotoren, want in het huidige tijdperk van strenge emissievoorschriften moeten autofabrikanten hun dieselmotoren zo schoon mogelijk maken.
Het probleem met het Crafters TDI motorpalet is echter dat deze niet genoeg tijd hebben om goed op te warmen, wat betekent dat ze niet alle gevaarlijke deeltjes kunnen afbranden als er langere tijd niet mee wordt gereden. Dit kan leiden tot verstopping waardoor u de DPF moet reinigen (indien mogelijk) of vervangen door een nieuwe die niet betaalbaar is.
Problemen met de achterwielophanging
De ophanging van de Crafter moet jarenlang een enorm gewicht kunnen dragen zonder defect te raken, wat inderdaad een moeilijke taak is. Als zodanig hebben de achterassen de neiging het vaakst te falen, wat ook de reden was waarom VW de Crafter in 2014 terugriep. Bestelwagens met luchtvering zijn nog problematischer omdat het luchtveringssysteem ervoor kan zorgen dat de bestelwagen naar de ene of de andere kant doorzakt.
Een ander probleem met de ophanging van de VW Crafter is dat bij de Crafter van 2016-2018 de cardanas van het busje kan afbreken en zo een ongeval kan veroorzaken. Dit leidde ook tot een terugroepactie in 2018 toen VW dit probleem grotendeels oploste.
FAQ
Is de Volkswagen Crafter betrouwbaar?
De Volkswagen Crafter geniet een vrij consistente reputatie als betrouwbaar en duurzaam, wat deels de reden is waarom deze zo populair zijn op de 2e hands markt. Aangezien de meeste van deze worden gebruikt voor commerciële vloot doeleinden, hebben ze de neiging om te worden onderhouden wanneer dat nodig is, waardoor ze in staat zijn om jaren na jaren mee te gaan zonder grote revisies.
Er is echter ook een behoorlijk aantal dat niet goed is onderhouden, waardoor ze uiteindelijk voortijdig stuk gaan. Als u er een wilt kopen, doe dan een inspectie voor de aankoop.
Welke bestelwagens concurreren met de VW Crafter?
De VW Crafter is niet de enige bestelwagen in dit segment en wordt dus beconcurreerd door de iets duurdere Mercedes Benz Sprinter en de iets minder dure Ford Transit. Alle drie zijn ze immens populair en dat zal waarschijnlijk nog lang zo blijven.
De 1e generatie Crafter en de Sprinter delen een behoorlijk aantal onderdelen met elkaar, waardoor ze opvallend veel op elkaar lijken. We moeten ook de Fiat Ducato en de Renault Master vermelden als de andere twee rivalen van de VW Crafter.
Is de VW Crafter een elektrische bestelwagen?
Voor het modeljaar 2017 kwam VW met de e-Crafter, een van de allereerste elektrische bestelwagens in dit segment. De e-Crafter gebruikt een vrij kleine 43kWh batterij die volstaat om een actieradius van 100 tot 130 mijl te halen. De laadruimte wordt geraamd op 11,3 kubieke meter, hij herbergt een enkele elektrische motor met 136pk en 214lb-ft koppel.
VW gaat de e-Crafter waarschijnlijk binnenkort updaten met een grotere batterij, waarschijnlijk degene die je kunt krijgen met de gloednieuwe VW .ID Buzz.