VW Golf 1.6 TDI Problemen

VW problemen

De Volkswagen 1.6L TDI is de meest bekende dieselmotor die je bij VW kunt krijgen omdat het ook de meest betaalbare dieselmotor is die je bij een Volkswagen kunt krijgen. Je vindt deze motor in auto’s zoals de VW Golf, VW T-Roc, VW T-Cross, VW Passat, of zelfs de Audi A3. Hij levert meestal tussen 90 en 120 pk.

In dit artikel gaan we alle veel voorkomende VW Golf 1.6 TDI problemen noemen en je vertellen waar je op moet letten. De eerste die we gaan noemen is een probleem met de DPF (Diesel Particulate Filter), een bekend pijnpunt voor veel VW dieselmotoren. Ook de EGR-klep en de injectoren vormen een probleem.

Tenslotte zullen we ook bepaalde problemen met het tanken en met de distributieriem bespreken. Al met al, als je goed voor deze motor zorgt, hem niet gebruikt voor kort woon-werkverkeer en hem niet misbruikt, zul je er waarschijnlijk meer dan 150.000 mijl plezier van hebben.

De VW Golf op zich is een ongelooflijk veel voorkomende auto in Europa, wat betekent dat het vinden van reserveonderdelen voor de 1.6L motor relatief eenvoudig is. Veel mensen geloven dat zoiets als een 1.6L TDI Golf de beste auto is die je in Europa kunt kopen, omdat hij een perfecte mix biedt van bruikbaarheid, betaalbaarheid, comfort en bruikbaarheid.

Problemen met de DPF (Diesel Particulate Filter)

De DPF-filter is een van de meest problematische systemen in moderne VW-motoren, omdat hij zowel complex is als gevoelig voor problemen die voortkomen uit de aard van het systeem zelf en uit verkeerd gebruik. De DPF moet een optimale temperatuur bereiken voordat het efficiënt kan beginnen met het verwijderen van schadelijke deeltjes.

  Alles over 2023 VW Passat

Het is begrijpelijk dat de DPF verstopt raakt en dat de auto een waarschuwingslampje gaat branden dat aangeeft dat u ofwel een tijdje met hoge toerentallen moet rijden of de DPF moet reinigen.

Problemen met de EGR-klep

De EGR-klep is belast met het verminderen van de NOx-uitstoot van de auto, waardoor de koolstofvoetafdruk van de auto in overeenstemming is met de dieselemissievoorschriften. Het systeem stuurt uitlaatgassen terug in de motor, waardoor het emissieprofiel wordt verlaagd en de efficiëntie van de auto wordt verbeterd.

De EGR-klep kan echter defect raken, waardoor het systeem het emissieprofiel van de auto niet meer verbetert en uw MPG verslechtert. Het beste wat u kunt doen is de EGR-klep goed schoonmaken, want dat lost het probleem waarschijnlijk helemaal op zonder dat u hem hoeft te vervangen of te demonteren.

Problemen met injectoren

Problemen met injectoren komen ook relatief vaak voor bij de 1.6L TDI, vooral nadat de auto 75.000 tot 85.000 mijl heeft gereden, wanneer een of meer van deze het begeven. Ook al zijn de injectoren technisch gezien niet defect, het is altijd het beste om ze allemaal te vervangen, want dat lijkt het probleem voor de meeste mensen op te lossen.

Als u er slechts één vervangt, zal er waarschijnlijk snel genoeg een andere uitvallen en dat zal blijven gebeuren totdat u ze allemaal tegelijk vervangt. Als u ze één voor één vervangt, zult u moeten onthouden wanneer u de laatste hebt vervangen en dat is een beetje onnodig.

  Is Volkswagen Lupo een goede auto?

Problemen met tanken

De 1.6L TDI kan last hebben van brandstofproblemen, voornamelijk een defecte brandstofpomp of brandstoflekken. Deze kunnen ontstaan door brandstof van lage kwaliteit, die ook uw injectoren, het brandstofringbeheer en zelfs de brandstofleidingen kan aantasten, wat allemaal kan leiden tot een echt dure reparatie.

Een belangrijk punt is echter dat u uw brandstoffilter moet vervangen wanneer dat nodig is, omdat het filter ongewenst vuil uit de brandstofleidingen moet houden. Te veel lucht in het systeem kan ook een aantal van deze problemen veroorzaken.

Problemen met het timingsysteem

Timingproblemen waren vroeger een ernstig probleem bij oudere VW-motoren, terwijl de nieuwere aanzienlijk beter zijn, maar niet perfect. Deze problemen komen meestal voort uit plastic spanners die afslijten en de riem/ketting een beetje te los maken. Dit beïnvloedt de timing van de motor en kan ertoe leiden dat metaalsplinters in de olie terechtkomen.
De motor begint dan te ratelen en te schudden en dat is precies het moment waarop u beide moet vervangen. Doet u dat niet, dan is de kans groot dat uw motor ernstige interne schade oploopt.

FAQ Sectie

Is de VW 1.6 TDI een goede motor?

Ja, de 1.6 TDI is een goede motor als hij goed onderhouden wordt. Zo niet, gaat hij een hele lading problemen ervaren, waarvan sommige het vermogen van de motor om lang mee te gaan ernstig zullen aantasten. Met 120 pk is het geen overdreven krachtige motor, maar 250 Nm bij 1500 toeren per minuut is niet te versmaden.

  VW 2.0 TSI motor problemen

Hoe dan ook, velen vinden de 1.6 TDI nog steeds een beetje te zwak voor de meeste toepassingen. Wie grotere auto’s zoals de Passat wil, zal waarschijnlijk upgraden naar de 2.0L TDI die meer dan 320 Nm koppel en meer dan 150 pk biedt.

Is de VW 1.6 TDI een tunbare motor?

De 1.6L TDI is een kleine 4-cilinder turbodieselmotor, wat betekent dat hij niet noodzakelijk krachtig is of geliefd bij mensen die krachtige motoren willen. De 1.6L TDI kan echter zonder problemen worden getuned tot 140-150 pk.

Wie verder wil tunen, kan zelfs tot 300 pk gaan, wat zowat de bovengrens is voor de 1.6L TDI. Deze pk’s worden gevolgd door een enorme toename van het koppel, zo’n 550-650 Nm.

Hoe lang gaat de VW 1.6 TDI mee?

Als u zich er niet bijzonder bewust van bent, is 100.000 mijl meestal het moment waarop de 1.6 TDI boos wordt en weigert te werken. Maar als u hem goed verzorgt, kunt u hem tot over de 200.000 mijl laten meegaan zonder u zorgen te maken over grote mechanische revisies.

James May

James' grote passie is auto's. Hij publiceert inhoud op Cars A2Z sinds de site in het voorjaar van 2021 werd gelanceerd.

Recent Posts