VW sleutelvrije toegang problemen

VW problemen

Moderne Volkswagen modellen zijn uitgerust met een breed scala aan handige functies, waarvan sommige er zijn om ons te vermaken, terwijl andere er zijn om ons leven gemakkelijker en veiliger te maken. Keyless entry systemen zijn een tijdje geleden geïntroduceerd en maken het mogelijk om uw auto te ontgrendelen/vergrendelen zonder de sleutel uit uw zak te halen.

Het systeem herkent dat de sleutel zich in de buurt van de auto bevindt en laat je de auto ontgrendelen door simpelweg de deurklink aan te raken. Problemen met VW keyless entry bestaan echter en kunnen zelfs uw hele ervaring verpesten als u er niet op tijd iets aan doet. Daarom ben je naar dit artikel gekomen, waar we ze op een rijtje zetten en je helpen ze op te lossen.

De meest voorkomende VW keyless entry problemen zijn een lege batterij in de sleutelhanger, de sleutelhanger die de verbinding met de auto verliest, het keyless systeem dat niet consistent is, en problemen waarbij de keyless start wel werkt maar de keyless entry functie niet.

Het goede is dat de meeste van deze problemen vrij eenvoudig en goedkoop te verhelpen zijn, maar in sommige gevallen is professionele hulp en dure hardwarevervanging nodig.

Batterij lege sleutelhanger

Alle auto’s uitgerust met sleutelloze toegang functies worden geleverd met een VW sleutelhanger die een paar knoppen om te ontgrendelen, vergrendelen, de kofferbak te openen, en eventueel een afstandsbediening start / alarm functie. Als de batterij van de sleutelhanger leeg raakt, zal geen van deze knoppen werken, wat ook betekent dat de auto niet zal kunnen herkennen dat de sleutel zich in de buurt van de auto bevindt en dus de sleutelloze instapfunctie van de auto zal uitschakelen.

  Veel voorkomende problemen met Volkswagen Lupo

Om dit op te lossen, test u de drukknoppen op de sleutelhanger en kijkt u of alle knoppen werken. Zo niet, dan is het vrijwel zeker te wijten aan een lege batterij die vervangen moet worden. Dit is ook een veel voorkomende reden waarom uw auto niet start. De accu kost meestal een paar dollar en kan gemakkelijk worden vervangen zonder naar de dealer of een servicecentrum te gaan. Klik hier als u wilt weten hoe u de accu zelf kunt vervangen.

De sleutelhanger verliest verbinding met de auto

Soms kan de sleutelhanger met tussenpozen de verbinding met de auto verliezen, wat betekent dat de nabijheidssensoren van de auto niet goed functioneren. De auto zal dan ook denken dat de auto niet in de buurt is en u niet laten ontgrendelen of vergrendelen. Dit gebeurt meestal met tussenpozen, als de auto de sleutel niet constant kan herkennen, is de batterij waarschijnlijk leeg.

Om dit op te lossen is een software-reset van het systeem nodig, maar in zeldzame gevallen zal een technicus de elektrische systemen van de auto moeten inspecteren en misschien zelfs een sensor of twee vervangen. Het goede is dat deze problemen vrij zeldzaam zijn in vergelijking met de meeste andere die in dit artikel worden genoemd.

Keyless systeem dat niet consistent is

Dit probleem doet zich voor wanneer het systeem u in staat stelt de auto te vergrendelen of te ontgrendelen via de keyless entry functie, maar niet beide. Ook kan het systeem u soms in staat stellen de auto te ontgrendelen/vergrendelen met alleen de bestuurders- of alleen de passagiersdeuren.

Dit komt namelijk relatief vaak voor bij de keyless entry functie in de VW. Om dit op te lossen, moet je de batterij van de sleutelhanger eruit halen en deze ongeveer 5 minuten laten liggen. Bij terugkeer in de sleutelhanger zou de auto hem moeten herkennen en zou alles in orde moeten zijn. Zo niet, neem dan contact op met een VW specialist/dealer.

  Is de Volkswagen E-Golf een goede auto?

Keyless Start werkt maar Keyless Entry werkt niet

Enkele eigenaren hebben ook geklaagd dat het sleutelloze toegangssysteem niet werkt, maar zonder dat de sleutelloze startfunctie van de auto wordt belemmerd. Dit betekent dat de auto waarschijnlijk niet in staat is om te herkennen dat de sleutel zich in de buurt van de auto bevindt, maar wel als de sleutel zich in de auto bevindt. Om dit te testen, probeer de sleutelhanger in de auto te houden en test de sleutelloze toegang van de auto.

Als het niet werkt, kan het komen door een zwakke batterij. Als het niet werkt, is het waarschijnlijk te wijten aan een probleem met de module. Om dit op te lossen, moet u een software reset/update uitvoeren of in zeldzame gevallen de defecte module helemaal vervangen.

FAQ Sectie

Zijn sleutelloze toegangen veilig?

Sleutelloze toegang is zeker een heel nuttige functie waarmee u de sleutel nooit meer uit uw zak hoeft te halen om de auto te vergrendelen en te ontgrendelen. De realiteit is echter dat auto’s met deze functies meer kans lopen om gestolen te worden, omdat er bepaalde apparaten zijn die het signaal dat van de auto naar de sleutel wordt gestuurd (en omgekeerd) kunnen detecteren en herkennen en opslaan.

Hierdoor kunnen personen met deze apparaten zich toegang tot de auto verschaffen en soms zelfs de auto starten. Fabrikanten proberen altijd verschillende manieren om deze detectoren te omzeilen, maar het is 100% veilig om te zeggen dat een auto zonder deze functies absoluut veiliger is voor onrechtmatige toegang of diefstal.

  Alles over 2023 VW Polo

Hoe voorkomt u hacken van keyless entry?

Er zijn een paar heel goede manieren om ervoor te zorgen dat het hacken van uw sleutelhanger aanzienlijk moeilijker is dan bij de meeste auto’s, wat heel goed de reden kan zijn waarom uw auto niet werd gestolen en die van iemand anders wel. Het eerste wat u moet doen is investeren in een sleutelhangerzakje met signaalblokkering, dat ontworpen is om inkomende en uitgaande signalen van de sleutelhanger te blokkeren.

U kunt ook altijd het stuurwiel vergrendelen bij het verlaten van de auto, uw sleutels opnieuw programmeren, defensief parkeren, een autoalarm gebruiken en het sleutelloze signaal van de auto uitschakelen. U kunt niet echt 100% veilig zijn, maar u bent zeker veiliger dan de meeste mensen.

Kan ik keyless entry achteraf inbouwen?

In het kort, ja, maar er zijn verschillende methodes en manieren waarop men dit kan bereiken. De meest elementaire systemen zullen waarschijnlijk het minst betrouwbaar zijn en het meest vatbaar voor hacking. Meer geavanceerde OEM retrofitting vereist waarschijnlijk veel codering, nieuwe bedrading, nieuwe modules en mogelijk nieuwe of geherprogrammeerde sleutels.

Als u het systeem achteraf op uw auto installeert, zult u waarschijnlijk veel geld uitgeven, en het is niet 100% zeker dat u de doorverkoopwaarde van uw auto kunt verhogen als het systeem niet 100% OEM en niet van echt te onderscheiden is.

James May

James' grote passie is auto's. Hij publiceert inhoud op Cars A2Z sinds de site in het voorjaar van 2021 werd gelanceerd.

Recent Posts