Waarom gasmotoren beter zijn dan elektrische?

Elektrische motoren zijn een grote stap vooruit in vergelijking met traditionele verbrandingsmotoren (ICE) als het gaat om efficiëntie en onderhoud. Maar EV’s zijn niet perfect en op sommige vlakken schieten ze tekort in vergelijking met ICE-auto’s, soms zelfs zo erg dat ze eigenlijk een downgrade lijken.

We staan aan het begin van een nieuw autotijdperk, nieuwere auto’s zullen steeds vaker elektrische aandrijflijnen aanbieden, en verbrandingsmotoren zullen langzaamaan steeds minder opwindend worden en steeds duurder in gebruik. Maar als we volledig overstappen, zijn er enkele aspecten die het bespreken waard zijn.

Het is nog geen tijd om de ICE los te laten, want we zijn er nog lang niet klaar voor. De infrastructuur staat nog in de kinderschoenen en de technologie ontwikkelt zich snel. Er zijn een heleboel redenen waarom een verbrandingsmotor beter is dan een elektrische motor.

Bereik

Waarschijnlijk een van de meest in het oog springende verschillen tussen een verbrandingsmotor en een EV is de actieradius. Moderne EV’s zijn goed voor een actieradius tot 300 beweerde mijlen, maar in werkelijkheid is de actieradius bijna altijd korter. De manier waarop u rijdt, de buitentemperatuur, de snelheid waarmee u rijdt, uw gewicht…

Al deze aspecten kunnen uw verwachte actieradius drastisch veranderen, en de meeste mensen zoeken veel eerder een oplader dan wordt beweerd. Aan de andere kant biedt een ICE-auto meerdere honderden kilometers op een enkele tank, en het tanken is gemakkelijk en belangrijker – snel.

Opladen/bijtanken

Als je zonder benzine komt te zitten, hoef je alleen maar naar een benzinestation in de buurt te gaan, je tankdop te openen, de auto met benzine te vullen, de tank te sluiten, te betalen, en je bent weer onderweg. Dit hele proces duurt gemiddeld 3 tot 10 minuten, en er zijn overal veel benzinestations.

  Is het OK om een elektrische auto aangesloten te laten?

Aan de andere kant van het spectrum, als je een EV bezit, ben je sterk afhankelijk van het oplaadnetwerk in je omgeving en de beschikbaarheid en functionaliteit die het bezit. Dit betekent dat het bezit van een EV alleen zin heeft als je hem thuis kan opladen, al het andere is gewoon een beetje te onzeker om op te vertrouwen.

Netwerk van brandstof- en oplaadstations

Zoals eerder vermeld, hebben we nog steeds een 1000:1 verhouding tussen brandstof en laadstations, en het aantal EV’s op de weg neemt snel toe. Bovendien zijn er heel wat verschillende oplaadbedrijven met specifieke apps en betaalmethodes, en heel wat daarvan werken vaak niet zoals bedoeld.

Verschillende laadsnelheden, opladers die niet in orde zijn, een file met twee auto’s voor een oplader, of iemand die zijn BMW op een aangewezen EV-parkeerplaats parkeert, het zijn allemaal zaken die je dagelijks tegenkomt als EV-eigenaar. Dit is gewoon niet te vergelijken met het tanken van je auto op een gazillion van tankstations in de buurt.

Tijd

Waarschijnlijk de grootste onderscheidende factor tussen een EV en een gewone auto met verbrandingsmotor is de tijd die je verliest aan alledaagse EV-specifieke dingen. Opladen tot 80% capaciteit duurt in het beste geval ongeveer 30 minuten, wachten op een lader zelfs nog meer.

Dit is vooral duidelijk als je een lange autoreis maakt. Als je een roadtrip van 1000 mijl maakt, moet je voor de meeste EV’s in het beste geval minstens 4 keer stoppen om op te laden. Dit betekent dat een extra 2-4 uur extra op uw weg als je niet van plan bent dienovereenkomstig, en als een lader is altijd direct beschikbaar.

  Beste hybride auto's voor woon-werkverkeer

Batterijen

In het algemeen zou het onderhoud van EV’s minder duur moeten zijn in vergelijking met een ICE-auto. Maar batterijen hebben de neiging te verslijten, en na een paar jaar moeten ze misschien zelfs vervangen worden. Nog niet zo lang geleden kostten batterijen ongeveer $1000 per kWh, tegenwoordig kosten ze niet meer zo veel, maar ze zullen zeker een enorme deuk in uw bankrekening slaan.

Volgens een paar legitieme Tesla eigenarenforums kost een Tesla Model 3 batterij $190 per kWh. Als u dat vermenigvuldigt met het totale vermogen van de Model 3, komt u uit op een rekening van $10-12k. Maar als u erin slaagt de batterij in een eerder stadium te beschadigen, kan de vervangingsfactuur verschrikkelijk zijn.

EV’s zijn niet zo milieuvriendelijk

In tegenstelling tot wat vaak wordt gedacht, zijn EV’s ook niet bepaald milieuvriendelijk. Hoewel het idee om koolstofneutraal te produceren nog steeds relevant is, zijn EV’s in dit stadium afhankelijk van veel fossiele brandstoffen tijdens de productie, maar niemand heeft de neiging om dat te vermelden.

Natuurlijk zou dit in de komende jaren moeten veranderen, maar op dit moment is maar liefst 67% van Amerika’s elektriciteit afkomstig van vieze oude fossiele brandstoffen. Volgens de Amerikaanse Energy Information Administration lijkt het erop dat EV’s wel degelijk afhankelijk zijn van fossiele brandstoffen gedurende de levensduur van de auto, ook al lijkt de eindgebruiker dat niet te doen.

Auto-enthousiastelingen

Niemand kan de absurde 0-60mph tijd van een Rimac C_Two, een Aspark Owl, of een Tesla Roadster ontkennen. Maar je bent wel degelijk in staat om de opwinding van een EV daarbuiten te ontkennen. EV’s zijn stil, gerobotiseerd, en ze lijden ook op het top-end.

  Hoe laad je een Tesla op in geval van nood?

EV’s bieden niet zo’n breed spectrum aan identiteitsbepalende aandrijflijnaspecten als gewone ICE-auto’s. Zonder geluid, specifieke vermogensafgifte en koppelcurves zijn alle EV’s gelijk. En de meeste petrolheads vrezen dat de supercar van de toekomst alles zal hebben, behalve een ziel.

FAQ Sectie

Zijn we klaar voor EV’s?

Sommige delen van de wereld zijn er meer klaar voor dan andere, maar over het algemeen zijn we dat niet. We moeten onze kennis over batterijen en opladen nog uitbreiden voor EV’s het helemaal overnemen. Sommige autofabrikanten zijn van plan om de productie van elektrische auto’s vóór 2030 stop te zetten. Maar dat is nogal ambitieus.

Wat hebben we aan EV’s?

Als ze goed ontworpen en ontwikkeld worden, zullen EV’s ons doen inzien dat we zorg moeten dragen voor ons milieu. EV’s zullen ons ook tonen dat je geen hypercar van een miljoen dollar nodig hebt om in 2,5 seconden van 0 tot 100 km/u te rijden. EV’s zullen ons veel dingen laten zien, maar pas nadat we volledig zijn overgestapt.

Worden ICE-auto’s in de toekomst verboden?

Het is nog onduidelijk of ICE-auto’s inderdaad verboden gaan worden in de toekomst, maar het lijkt erop dat dat niet het geval is. Misschien wordt de verkoop van nieuwere ICE-auto’s verboden, maar alle auto’s die nu op de weg zijn, zullen dat waarschijnlijk wel blijven als ze zich aan alle veiligheidsnormen houden.

James May

James' grote passie is auto's. Hij publiceert inhoud op Cars A2Z sinds de site in het voorjaar van 2021 werd gelanceerd.

Recent Posts