Wat is er slecht aan elektrische auto’s?

Elektrische voertuigen nemen langzaam maar zeker de overhand, en daarom is het niet meer dan terecht dat we er kritiek op hebben om de technologie verder te verbeteren. Vragen stellen is tenslotte slim, en het zou ons moeten helpen om uiteindelijk de juiste antwoorden te krijgen.

Dit gezegd zijnde, elektrische auto’s zijn duur, en er zijn slechts een paar relatief betaalbare elektrische auto’s op de markt. Ten tweede hebben elektrische auto’s te lijden onder lange oplaadtijden en hebben veel regio’s in de wereld nog steeds een ondermaatse oplaadinfrastructuur.

Een ander groot nadeel is range anxiety, omdat je nooit zeker weet hoe lang je nog kunt rijden voordat de batterij leeg is. Sommige steden zijn niet in staat om een EV-revolutie te ondersteunen omdat er een ernstig tekort is aan stroom. Dit betekent dat het hele elektriciteitsnet veel geavanceerder moet zijn, willen we volledig overstappen.

Ten slotte, ook al kunnen de prestaties absoluut waanzinnig zijn, elektrische auto’s zijn veel te gerobotiseerd en zintuiglijk verstoken dat het eigenlijk geen zin heeft om een “prestatie” elektrische auto te kopen. Natuurlijk, je zult in staat zijn om vanuit stilstand in minder dan 2 seconden naar 100 km/u te rijden, maar dat is het dan ook wel zo’n beetje.

Elektrische auto’s kosten nog steeds veel te veel geld

Veel landen over de hele wereld bieden overheidssubsidies aan voor degenen die willen investeren in een elektrische auto. Deze subsidies zijn echter zeer beperkt en zullen waarschijnlijk verdwijnen wanneer mensen op grotere schaal elektrische auto’s beginnen te kopen. Bovendien boden landen vroeger belastingverminderingen aan diegenen die EV’s kochten, maar veel landen doen dat nu niet meer.

  Wordt de bouwkwaliteit van Tesla beter?

Hoe het ook zij, elektrische auto’s kosten nog steeds veel te veel geld, en veel mensen geloven dat sommige merken zoals Tesla niet eens voldoen aan het minimum aan kwaliteitscontrole standaarden. Tweedehands elektrische auto’s zijn ook uiterst beperkt in aantal. Als je gewoon een relatief betaalbare tweedehands auto wilt, ben je nog steeds gedwongen om te kiezen voor auto’s met een traditionele verbrandingsmotor of een hybride.

Slechte oplaadtijden en -infrastructuur

Ongetwijfeld het slechtste aspect van het bezitten van een elektrische auto is het feit dat je soms een paar keer moet opladen voordat je aankomt op je bestemming een paar honderd kilometer verderop. Ja, dat zou je met een gewone auto met verbrandingsmotor ook moeten doen, maar een korte tankstop duurt maar een paar minuten als alles volgens plan verloopt.

Aan de andere kant kan het soms wel 3 uur duren om een elektrische auto op te laden. Bovendien zijn elektrische opladers lang niet zo ruim beschikbaar als gewone benzinestations. Een gemiddeld tankstation heeft zo’n 4 tot 8 pompen, terwijl een gewone oplaadplek maximaal 4 plekken biedt.

Tekorten aan elektriciteitsnet

Veel grote steden en stedelijke centra over de hele wereld hebben te kampen met ernstige stroomtekorten, zozeer zelfs dat ze soms moeten vertrouwen op het importeren van energie uit naburige landen die ook te maken kunnen hebben met een tekort aan stroom. Als we te snel overschakelen op EV’s, kunnen we te maken krijgen met alarmerende stroomtekorten.

Het is nog onduidelijk hoeveel regeringen over de hele wereld van plan zijn om dit probleem aan te pakken, maar het is veilig om te zeggen dat een massale EV-revolutie een even massale verandering in de elektrische energie-infrastructuur vereist. De kans is groot dat we op grotere schaal in de richting van kernenergie gaan, wat tegelijkertijd een goede en een slechte zaak is.

  Wat is de goedkoopste elektrische auto?

Elektrische auto’s zijn snel maar levenloos

De Rimac Nevera en de Tesla Model S Plaid zijn de twee snelste serieproductieauto’s in de geschiedenis van het menselijk ras. 0-60 mph in ongeveer of zelfs minder dan 2 seconden, kwartmijl tijden van 8,5 voor de Nevera of 9 seconden voor de Tesla zijn absoluut krankzinnig.

Je hebt echter maar een paar verbijsterende acceleraties nodig om te beseffen dat EV’s niet zo opwindend zijn als gewone sportwagens. Hoewel de Nevera de Ferrari LaFerrari in bijna elk opzicht kan vernietigen, zou ik bij bijna elke gelegenheid toch liever de Ferrari nemen.

FAQ Sectie

Zijn elektrische auto’s het overwegen waard?

Het antwoord op deze vraag hangt sterk af van waar u woont en waar u uw auto voor gebruikt. Als u het EV-platform ten volle kunt benutten en u hebt veel geavanceerde laadstations in de buurt, overweeg dan zeker een EV. Ook als je niet regelmatig langere ritten maakt, is een EV een stap in de goede richting.

Als je echter niet kunt profiteren van een geavanceerd netwerk van oplaadstations, dan kun je de aanschaf van een EV op dit moment beter overslaan. U kunt beter een EV huren voor een korte periode, gewoon om te zien hoe het voelt om een EV te bezitten, want het is nooit een goed idee om iets te overhaasten.

  Beste supercars voor lange bestuurders

Waarom zijn elektrische wagens zo zwaar?

Elektrische wagens zijn zwaar omdat ze batterijen dragen die gemiddeld tot 1000 pond wegen. Het goede aan dit gewicht is dat het altijd helemaal onderaan de auto zit waardoor het zwaartepunt lager ligt en de auto lichter aanvoelt dan hij eigenlijk is.

Meer gewicht brengt echter wel een paar nadelen met zich mee. Zware auto’s hebben meestal een betere tractie en zijn veiliger in geval van een ongeluk. Aan de andere kant vertragen deze auto’s langzamer en zijn ze soms moeilijker onder controle te houden als ze toch tractie verliezen.

Moet ik een hybride of een EV kopen?

Elektrische auto’s bieden ten opzichte van hybride auto’s tal van voordelen, zoals een groter milieubewustzijn, ze verbruiken helemaal geen brandstof, ze zouden betrouwbaarder zijn en ze profiteren van heel wat next-gen technologieën die bij gewone auto’s met verbrandingsmotor en hybrides nog niet beschikbaar zijn.

Als u echter uw actieradius wilt maximaliseren, moet u kiezen voor een hybride, omdat een hybride afhankelijk is van de elektromotor en de verbrandingsmotor. Het is altijd vermeldenswaard dat er een beperkt aantal hybride wagens op de markt zijn omdat de belangstelling ervoor niet zo groot is als voor EV’s.

James May

James' grote passie is auto's. Hij publiceert inhoud op Cars A2Z sinds de site in het voorjaar van 2021 werd gelanceerd.

Recent Posts